عکاسی فشن: آموزش عکاسی از مدل

ورود به عکاسی فشن می تواند کار سختی باشد. این شاخه از عکاسی آنقدر سخت و با امکانات بالا از محصولات گران قیمت انجام می شود که پیدا کردن راهی برای ورود به این شاخه کار دشواری است، اما همه باید کار خود را از صفر شروع کنند. به عنوان یک عکاس، شما باید کیفیت بالای عکس های خود را ثابت کنید تا به شما کاری پیشنهاد شود. از آن جایی که من هیچوقت جرأت وارد شدن به شاخه فشن را نداشته ام، می خواهم خودم را امتحان کنم و ببینم که می توانم عکس های با کیفیتی برای این شاخه از عکاسی تهیه کنم.

آماده کردن یک لباس تنگ و فصلی

اولین کاری که باید بکنید این است که ترکیبی از لباس های مناسب پیدا کنید. در اینجا هدف اصلی شما باید ایجاد تناسب بین لباس ها باشد. در هر عکس فشن از برند های مختلف در لحظه اول نگاه بیننده به طراحی و مدل لباس ها خواهد بود، که هدف کلی عکس هم همین است.

شما باید ستی از لباس های فصلی را انتخاب کنید که طراحی مشابهی داشته باشند تا در نهایت در لباس ها همخوانی خوبی داشته باشید. به جزئیات مدل لباس ها دقت کنید و به این فکر کنید که چطور می توانید آنها را بیشتر جلوه دهید، در کنار لباس استفاده از لوازم تزئیناتی مانند جواهر، شال و کلاه را هم در نظر داشته باشید. من برای عکس هایم از Jon مدل خودم خواستم تا یک ست لباس معمولی و یک ست لباس شیک انتخاب کند. من به انتخاب های او اطمینان داشتم و این امر باعث شد که او بتواند با اعتماد به نفس بالا لباس هایش را انتخاب کند.

من می خواستم زمینه و محلی که در آن عکس می گیرم با لباس های Jon همخوانی داشته باشد تا با طرح لباس های او سازگاری داشته و در نهایت عکس جلوه بیشتری پیدا کند. لباس های Jon طوری بود که من احساس کردم برای همخوانی فضا با لباس ها باید فضایی پاییزی انتخاب کنم.

به حس فشن خود اتکا نکنید (مگر اینکه فکر می کنید در این زمینه علاقه و استعداد بالایی دارید)، و اینطور هم فکر نکنید که همیشه یک مدل می تواند لباس های خوبی انتخاب کند. با مردم صحبت کنید، تحقیق کنید که چه سبک لباس هایی با چه ترکیبی می تواند جذاب باشد. اگر نمی خواهید زیاد دنبال پیدا کردن لباس مناسب باشید از کسی کمک بگیرید که تا به حال در این زمینه تجربه داشته و تحقیق کرده است. هیچ چیزی به اندازه انتخاب غلط و نادرست لباس در عکس نشان دهنده «تازه کار یا آماتور» بودن نیست.

عکس از نگاه بیننده

به این فکر کنید که چگونه می خواهید چشم بیننده را به عکس جلب کنید، چه چیزی باعث جلب توجه بیننده می شود؟ یکی از نکات کلیدی برای این کار استفاده از چشم مدل برای ارتباط با بیننده است، باید چشم مدل طوری باشد که بتواند با بیننده ارتباط بر قرار کند. اینکه از چه زاویه ای از مدل عکس بگیرید به شما بستگی دارد، به اینکه ببینید چه زاویه ای می تواند لباس ها را بیشتر نشان دهد، که می تواند از بالای سوژه یا پایین سوژه یا زاویه ای باشد تا دید جدیدی از لباس را نشان دهد، همیشه بیننده نمی خواهد مدل را همسطح چشمش ببیند، پس زاویه ای را پیدا کنید که بتواند لباس ها را بهتر نشان دهد.

در طول عکاسی باید با مدل خود ارتباط داشته باشید، تا بتوانید ژست، حالت چشم ها، حالت صورت، نحوه ایستادن و… مدل را به شکلی طبیعی و زیبا در آورید. به مدل خود عکس ها را از LCD دوربین نشان دهید و او را در رابطه با عکسی که می خواهید آگاه کنید، چون چیزی که در دوربین طبیعی به نظر می رسد می تواند بر روی صفحه های بزرگتر آنطور طبیعی به نظر نرسد!

تغییرات عکس: کت و جلیقه

نورپردازی مناسب می تواند عکس های خوب را به عکس های عالی تبدیل کند، پس با دقت به نور های طبیعی و مصنوعی ای که می خواهید در کارتان استفاده کنید توجه کنید و نحوه روشن کردن مدل را بررسی کنید. من عکسم را با نور طبیعی نورپردازی کردم، و برای این زمانی از روز را برای عکاسی انتخاب کردم که خورشید پایین بوده تا بتوانم نور مستقیم و گرمی برای نورپردازی داشته باشم.

برای اینکه بتوانم مدلم را به خوبی نورپردازی کنم، هدف اولم انتخاب زاویه و مکان مناسبی بود تا با توجه به پایین بودن خورشید مدل به خوبی نورپردازی شود. از مدل خواستم طوری بایستد که خورشید از بالای شانه چپ من به او بتابد، اما صورت او رو به شانه راست من باشد تا نور مستقیماً به چشمان او نخورد، که این کار باعث شده بود که قسمت چپ صورت و بدن او به خوبی نورپردازی شود.

کمی جو عکس را تغییر می دهیم

برای اولین عکس، قصد داشتم که احساس صامتی به عکس بدهم، و تن رنگها را کم کنم. اولین هدف من کم کردن Contrast بود، تا کمی از سیاهی های شدید ایجاد شده را احیا کنم و همچنین کمی از روشنایی بیش از حد آسمان کم کنم. بعد از آن کمی از گرمای تن های قرمز و نارنجی عکس کم کنم، و همچنین کمی Vibrance (غلظت رنگی) عکس را پایین بیاورم.

اما دلیل نمای نهایی این عکس بیش از هر چیز دیگر استفاده از قسمت Split Toning است، که اگر از آن بتوانید با سلیقه استفاده کنید می تواند جو عکس را به کلی تغییر دهید و آن را زیباتر کنید. برای این عکس، اضافه کردن کمی سبز لجنی برای روشنایی ها و کمی بنفش روشن برای سایه ها تعادل خوبی با از بین بردن رنگ های پس زمینه (با هدف جذب کردن چشم بیننده به مدل) و جلوه بخشیدن به لباس های مدل ایجاد کرده است. و در نهایت با اضافه کردن کمی Sharpness (بالا بردن وضوح تصویر) و همچنین Vignette اطراف عکس را کمی تاریک کردم تا نگاه بیننده به سمت مدل کشیده شود و عکس عمق بیشتری بگیرد.

نکته مهمی که در ویرایش عکس باید به آن توجه کنید این است که نباید رنگهای لباس را خیلی تغییر دهید. باید رنگ آنها تا جای امکان شبیه رنگ آنها در واقعیت باشد. هیچکس نمی خواهد لباسی را اینترنتی بخرد و زمانی که لباس را تحویل می گیرد با رنگ متفاوتی از لباس رو به رو شود.

تغییرات عکس: توجه به ریزه کاری های عکس

من می خواستم در کنار چاله آبی که در کنار درختی ایجاد شده بود عکس بگیرم، اما خیلی برای این عکس به مشکل بر خوردم. برای گرفتن این عکس به داخل آب راه رفتم و نور خیلی تختی داشتم. نور از پشت سر من می تابید، اما با وجود ابر ها، نور کمی وجود داشت و برای عکاسی کافی نبود.

چیز هایی که برای این عکس به آن احتیاج داشتم یک جفت دست و یک فیلتر بود، که می توانستم با آنها نور را طوری کنترل کنم که بیشتر و بهتر بر روی سوژه بتابد. اگرچه، خیلی صبر کردم، و وقتی که نور کمی از لا به لای درختان به سوژه تابید، از مدل خود خواستم در قسمتی که نور تابیده بچرخد تا زاویه و مکان مناسبی برای عکاسی پیدا کنم. به نظر می رسید اگر از مدل خودم می خواستم که به زمین نگاه کند، طبیعی تر به نظر می رسید و با این کار عمق و جذابیت بیشتری به عکس اضافه می شد.

خیلی اتفاقات زیادی در عکس می افتد، و با توجه به اینکه مدل به دوربین نگاه نمی کند نگاه بیننده هم به سمت چشمان او جلب نمی شود و بیننده بیشتر متوجه لباس هاس مدل می شود.

تک رنگ کردن عکس

با توجه به اینکه از ژست و ترکیب عکس خیلی راضی بودم، اما احساس نمی کردم که رنگ های عکس چیزی به عکس اضافه کرده باشد. برای اینکه قدرت عکس را تا جای ممکن بالا ببرم، تصمیم گرفتم عکس را سیاه و سفید کنم. با استفاده از نرم افزار Lightroom، عکس را سیاه و سفید کردم و Contrast آن را با کم کردن Light و پایین آوردن Darks، پایین آوردم تا لطافت بیشتری به عکس بدهم. با این کار انعکاس روی آب هم جلوه بیشتری پیدا کرد.

همچنین با تغییراتی در قسمت White Balance (تراز سفیدی) کمی عکس را گرم تر کردم، تا نوری که از سمت راست به سوژه و پس زمینه می تابد کمی طبیعی تر شود. دوباره، با استفاده از Vignette تمرکز بیننده را بیشتر به سمت سوژه متمرکز کردم. من خیلی نگران درستی رنگ لباس های مدل نبودم. اگر اختلاف رنگی در یقه کت وجود نداشت اصلاً به سیاه و سفید کردن کار فکر هم نمی کردم.

تغییرات عکس: عکس های کاتالوگ

مکانی که برای عکاسی انتخاب کرده بودم درخت هایی صف کشیده در پشت سوژه را نشان می داد، که یک نظم طبیعی و زیبایی در پشت مدل من ایجاد کرده بود. این مکان به من قابلیت عکاسی از کل لباس ها را به صورت کاملاً طبیعی داده بود. تنها دو نکته منفی وجود داشت.

مشکل اول نور بسیار زیاد خورشید بود که روی چشمان مدل من تأثیر منفی ای می گذاشت و مدل به ناچار چشمانش را اندکی می بست، که احساس می کنم این نکته کمی از زیبایی های عکس کم می کرد. مشکل دوم این بود که هر بار که مدل از کنار درختی عبور می کرد، سایه درخت بر روی او می افتاد، که باید زمان بندی عکس ها بسیار با دقت انجام می شد. برای اینکه به نتیجه برسم مجبور بودم چندین بار عکس بگیرم، اما در نهایت فکر می کنم توانستم عکسی بگیرم که لباس های مدل را به خوبی نشان می دهد. تنها حسرتی که می خورم این است که چرا کادر را باز تر نگرفتم تا درختان دو طرف کامل در کادر باشند و عمق بیشتری به تصویر بدهند.

بدست آوردن نور یکنواخت

هدف اصلی من در اینجا، یکنواخت ساختن نور در عکس بوده است. من می خواستم تا روشنی نور های روشن را کم کنم و از سیاهی های تاریکی کم کنم، و با استفاده از ابزار Recovery کمی نور را تخت تر و یکنواخت تر کنم.

من می خواستم عکس ها رنگ گرمی داشته باشند، برای همین کمی در تنظیمات White Balance زردی عکس را بیشتر کردم و نور های شدید را با استفاده از ابزار Split Toning تقویت کردم. برای اینکه می خواستم کل کادر مورد توجه باشد و درخت های دو طرف دیده شوند از Vignette در این عکس استفاده نکردم، ولی دلیل اصلی استفاده نکردن از آن از بین نرفتن نور بود.

حرف آخر

اگر این مطلب شما را مشتاق کرده که خودتان چنین عکسی بگیرید، پس منتظر چی هستید! تحقیقاتتان را انجام دهید و برای گرفتن این عکس ها اقدام کنید. وقتی قصد چنین کاری را داشته باشید، باید هم کارگردان، هم طراح لباس، عکاس و هم ویرایشگر عکس هایتان باشید! این کار می تواند خیلی دلهره آور باشد، اما شما باید مقابل این ترس بایستید و همه شاخه های لازم را یاد بگیرید. این تجربه بعد ها زمانی که بخواهید با یک حرفه ای کار کنید به کمکتان می آید.

وقتی که برنامه ریزی کردید، فقط بروید و چند عکس بگیرید، جوانب بسیار زیادی وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید، اما اولین عکس ها را می توانید به عنوان تجربه داشته باشید. از همین ابتدا و از همین عکس های اولیه می توانید تکنیک و سبک خاص خودتان را بسازید.

م

منبع

برگرفته از: tutsplus

نظرات شما

  1. سامان

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

    با سلام و خسته نباشید.
    برای اینکه بکگراند تصویر مات و بلور بشه و فوکوس فقط روی مدل باشه (مثل عکس اول پست)، باید از دوربین عکاسی استفاده کرد یا دوربین موبایل هم میتونه انجام بده؟؟ دوربین ۱۳ mp
    اگه با موبایل نمیشه انجام داد، فقط راه چاره فوشاپ و نرم افزارهای فوکوس میمونه

  2. میثم

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳

    ممنون لنزک مطالب شما منو به عکاسی مشتاق تر میکنه

  3. حمید

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳

    بسیار زیبا بود ایده های خوبی برای عکاسی بودند مرسی


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *