عکاسی پرتره در محیط های طبیعی – چگونه عکس های پرتره صمیمانه در سبک رپورتاژ بگیریم

یاد بگیرید در محیط های طبیعی عکسهای پرتره بگیرید، در این مطلب به شما آموزش می دهیم از استودیو خارج شوید و از آدمهایی که مشغول انجام فعالیت های روزانه شان هستند عکسهای پرتره گزارشی یا رپورتاژ بگیرید.

با بیرون رفتن از استودیو و ورود به دنیای بیرون تغییری مدرن در عکاسی پرتره خود بدهید. پرتره های رپورتاژ، عکاسی از افراد به همراه وسایل و امکانات و شرایطی است که آنها را محاصره کرده اند، مکان هایی که در آن زندگی، بازی و یا کار می کنند.

عکاسی پرتره طبیعی سبکی است که معمولاً در مجلات و روزنامه ها، با پس زمینه ای مملو از جزئیاتی که اطراف شخص هستند و به گونه ای داستانی از آن شخص را بیان می کنند، می بینیم. در این عکاسی ها برنامه و هدفی در پرتره به شکل استودیویی وجود ندارد.

همانند عکاسی مستند، اگر خواستید در عکاسی پرتره حرکتی نو انجام دهید یا شغلی را به تصویر بکشید، عکاسی پرتره طبیعی گزینه مناسبی است.

مزیت دیگر این سبک از عکاسی پرتره راحتی مدل در محلی است که هر روز در آن حضور دارد و چیزهایی که هر روز توسط آنها محاصره شده است. بنابراین بسیار راحت تر و طبیعی تر می توانید به مدل خود ژست بدهید. تنها با در اختیار داشتن یک دوربین DSLR و لنزی مناسب و کمی حوصله می توان پرتره های طبیعی گرفت، و ما به شما نشان می دهیم چطور اینکار را انجام دهید.

ما به Society Cafe رفتیم تا از کارکنان آن در حال کار کردن عکس بگیریم. محیط شلوغی مثل این برای عکاسی پرتره مکان ایده آلیست، چراکه اتفاقات زیادی در حال رخ دادن است که باعث می شود پس زمینه ای جذاب، گویا و داستانی داشته باشید.

نکته اصلی در گرفتن عکس پرتره طبیعی، پیدا کردن تعادل خوب میان سوژه و پس زمینه است. به خاطر داشته باشید که فرد اصلی باید در مرکز توجه باشد، و چیزهای محاصره کننده او فقط در حدی باشند که جذاب بوده و در عین حال گویای شخصیت و زندگی شخصی او باشند.

در این راهنمای عکاسی به شما خواهیم آموخت: چگونه با ترکیب بندی های مختلف و کادرهای متفاوت مجموعه ای از پرتره های عالی بسازید، چگونه با لنز واید و استفاده از عکسهای تک رنگ عکسهای متفاوتی بگیرید، و برای هر عکس از چه تنظیماتی استفاده کنید تا همه عکسهایتان عالی باشند.

۱

صمیمی شوید

با گرفتن عکسهایی صمیمانه از کارکنان در حال کار خودتان را گرم کنید. سعی کنید شخصی که از او عکس می گیرید متوجه حضورتان نشود، آن ها در این شرایط راحت تر هستند. چند دقیقه ای طول می کشد که مدل در جلوی دوربین احساس راحتی پیدا کند.

۲

جزئیات اضافه کنید

جزئیاتی اضافه کنید که هم شخصیت مدل را نشان دهد و هم مدل راحت تر بتواند با آنها ژست بگیرد، مانند کیکی که در دست کیتی در عکس بالا می بینید. همچنین، زمانی که پس زمینه جالبی ندارید، اضافه کردن وسایل کار و یا حتی قسمت کوچکی از لباس فرم، مانند کلاه سر آشپز، به راحتی می تواند به جذابیت عکس اضافه کند.

۳

عکس تک رنگ

بعداً می توانید با تک رنگ کردن عکس هایتان در مرحله ویرایش به عکستان جلوه بهتری بدهید. عکسهای سیاه و سفید زمان را نامعین می کنند و ماندگاری بالایی به عکس می دهند و همچنین برای عکسهای با پس زمینه شلوغ جلوه مناسبی است چرا که چشم را خسته نمی کند.

۴

ژست گرفتن درست

وقتی چند عکس صمیمانه و بدون ژست گرفتید، از مدل خود بخواهید تا ژست بگیرد. مدل خود را طوری قرار دهید که وسایل کاریش در اطراف او دیده شوند و خود مدل سوژه اصلی عکس باشد و در حالی که از آنها عکس می گیرید با آنها حرف بزنید تا صورت آنها را متحرک و زنده نشان دهید. اگر پس زمینه به نظرتان شلوغ آمد مقدار دیافراگم را تا f/3.5 پایین بیاورید تا پس زمینه ای مات داشته باشید.

۵

عکسهای عریض بگیرید

برای نمایی متفاوت، با استفاده از لنزی واید مانند Sigma 10-20mm ای که ما از آن استفاده کردیم، مقدار بیشتری از اطراف را در کادر بیاورید. این نوع عکسها مخصوصاً برای عکاسی از چند نفر در یک کادر بسیار مناسب می باشند.

۶

نور را پیدا کنید

اگر مانند ما در فضای بسته عکاسی می کنید، از مدل خود بخواهید تا در کنار منبع نور طبیعی بایستد. ما از سوژه خواستیم تا در کنار پنجره بایستد تا برای عکس نهایی نور مناسب تری داشته باشیم، گزینه دیگری که برای روشن تر کردن عکسها دارید استفاده از یک رفلکتور طلایی است.

ت

تنظیم دوربین برای عکاسی پرتره طبیعی

در ادامه به تنظیمات دوربین خواهیم پرداخت.

دوربین را در حالت A قرار دهید

شما می خواهید با در دست داشتن دوربین عکس بگیرید و مدام در حال حرکت در محیطی شلوغ خواهید بود بنابراین شاید استفاده از حالت M (حالت دستی) مناسب نباشد. دوربین را در حالت A (عکاسی با اولویت دیافراگم) قرار دهید تا تنظیم مقدار دیافراگم در اختیار شما باشد و بقیه تنظیمات را دوربین انجام دهد.

مقدار ایزو را بالا انتخاب کنید

از آن جایی که در محیطی بسته عکاسی می کنیم قرار دادن ایزوی بالا مانند ۱۶۰۰ به ما نور مناسبی در عکس می دهد. عکس نهایی ممکن است کیفیت خیلی بالایی نداشته باشد، اما اگر بتوانیم در همه عکسها نور و شفافیت مناسبی داشته باشیم ارزشش را دارد.

دیافراگمی باز انتخاب کنید

ممکن است معمولاً برای عکس های پرتره از عمق میدان کمی استفاده کنید، اما در عکاسی پرتره رپورتاژ به دلیل اینکه می خواهید پس زمینه تا حدی دیده شود، نباید با انتخاب دیافراگمی باز کاملاً پس زمینه را محو کنید. استفاده از f/8 می تواند مقدار مناسبی برای نشان دادن پس زمینه و در عین حال جدا کردن سوژه از پس زمینه باشد.

نظرات شما

  1. رهگذر

    ۲۰ آذر ۱۳۹۳

    اف بسته که پس زمینه رو محو نمیکنه!!؟؟ اف باز این کارو میکنه مثل ۲٫۸ اینطور نیست یا بیداری شب گیجم کرده! ساعت ۵:۵ صبحه!!!

    1. saman نویسنده

      ۲۰ آذر ۱۳۹۳

      سلام خدمت شما

      خیر محو نمی کنه داخل متن اشتباه نوشته شده بود. تشکر از شما نوشته اصلاح شد.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *