عکسهای پاییزی – چطور رنگها و بافتهای پاییزی را از نزدیک ثبت کنیم

عکاسی پاییزی سرشار از رنگها و بافتهای فوق العاده است، و یکی از راه های ثبت این جزئیات بی نظیر عکس گرفتن از نزدیک آنهاست. در این آموزش به شما یاد خواهیم داد که چگونه عکسهای ماکرو (Macro – عکسهایی با فوکوس نزدیک) زیبا از پاییز بگیرید.

با فرا رسیدن فصل پاییز، رنگ برگهای درختان از سبز تابستانی به زرد چشم نوازی تغییر رنگ می کنند، رنگی در طیف قرمز و حنایی. باران های نم نم صبحگاهی با قطرات ریزش همه جا را فرا می گیرد. حشرات سست تر و آرامتر می شوند و راحتتر می توان از آنها عکس گرفت، گیاهان پاییزی شروع به شکوفه زدن می کنند.

در آب و هوای شمالی یخ زدگی های پاییزی هم زیبایی خاصی به منظره اضافه می کند، در همین حین در مناطق جنگلی قارچهایی با شکلهای عجیب پدیدار می شوند. هیچ زمانی بهتر از این زمان برای ثبت این زیبایی های کوچک در ابعاد بزرگ وجود ندارد، پس خودتان را با روشهایی که به شما خواهیم گفت برای عکاسی از پاییز آماده کنید.

برای شروع کار شما به وسایل مناسب این کار احتیاج دارید. بسیاری از لنزهای زوم قابلیت ماکرو (زوم کردن در فواصلی بسیار نزدیک) را دارند، اما معمولاً آنقدر که باید بزرگنمایی نمی کنند.

برای یک عکاسی ماکرو پاییزی واقعی (که گاهی آن را عکاسی یک به یک یا اندازه حقیقی نیز می نامند) دو روش وجود دارد، یکی استفاده از لنز ماکرو با بزرگنمایی بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیمتر و یا استفاده از extension tube، استوانه هایی شیشه ای که بین لنز و بدنه دوربین نصب می شوند و امکان فوکوس در فواصل نزدیک را به شما می دهند. اگر لنز ماکرو ندارید extension tube یک وسیله ارزان قیمت و کارساز است که می تواند در گرفتن عکس از فاصله نزدیک به شما کمک کند.

لنزهای با فاصله کانونی بالا (یا یک لنز ماکرو با فاصله کانونی بالا و یا یک لنز با فاصله کانونی بالا به همراه extension tube) به شما این اجازه را می دهند که با باز کردن دریچه دیافراگم سوژه ای که می خواهید از آن عکس بگیرید را با محو شدن پس زمینه از عناصر اطراف جدا کنید.

این به شما اجازه می دهد تا عناصر داخل کادر خود را حذف کنید و بر روی سوژه اصلی تان تأکید کنید. لنزهای با فاصله کانونی بالا همچنین به شما این اجازه را می دهد که از فاصله دور بتوانید کادر خود را با اجسام کوچک پر کنید، از این طریق می توانید عکسهایی با کیفیت بالا و واضح از حشراتی مانند پروانه و سنجاقک بگیرید طوری که حشره کل کادر شما را پر کرده باشد.

یکی از مشکلات عکاسی ماکرو قرار دادن کل سوژه در فوکوس کامل است. قسمتی از این مشکل را می توان با درست قرار دادن مکان دوربین برطرف کرد. باید دوربین طوری قرار بگیرد که سنسور با سوژه موازی باشد، و همچنین عمود به سطحی که می خواهید روی آن فوکوس کنید.

استفاده از سه پایه هم به شما امکان انجام تنظیمات و فوکوس دقیق تری را می دهد. بدیهی است که این در شرایطی صادق است که بخواهید از سوژه ای ثابت عکس بگیرید، که البته عکاسی ماکرو معمولاً سوژه ای ثابت خواهد داشت.

عکسی واضح تر

فاکتور دیگری که بر روی وضوح عکسهای شما دخالت دارد تنظیمات دیافراگم دوربین شماست. هر چقدر مقدار f/stop شما بیشتر باشد، دیافراگم دوربین نیز بسته تر خواهد بود، که این باعث بیشتر شدن عمق میدان می شود.

این به شما این امکان را می دهد تا مقدار بیشتری از سوژه را در فوکوس قرار دهید، ولی در عین حال باعث می شود پس زمینه عکس وضوح بیشتری داشته باشد. که به شما این امکان را می دهد تا بتوانید تمام سوژه خود را تا حد ممکن واضح ثبت کنید.

اما از طرف دیگر وقتی می خواهید تمام سوژه خود را در وضوح کامل ثبت کنید، ممکن است به وضوح پس زمینه اضافه شود و این باعث شلوغی پس زمینه و در نهایت از بین رفتن تمرکز از روی سوژه اصلی می شود. پس سعی کنید با مقدار دیافراگم های مختلف عکس بگیرید و بعدآً با دیدن عکسها بر روی کامپیوتر خود نتیجه بهتر را انتخاب کنید.

یکی از کارهای خوبی که می توانید انجام دهید تا به عکس خوبی برسید باز کردن دریچه دیافراگم است، با این کار به عمق میدان پایینی خواهید رسید که باعث می شود سوژه جلوه بیشتری داشته باشد و پس زمینه ماتی داشته باشید. وقتی روی یک عنصر عکس فوکوس می کنید، چشم بیننده به صورت غریزی و مستقیماً به سمت قسمت فوکوس شده متمرکز می شود.

مقدار دیافراگم را در بازترین حالت خود بگذارید (مثلاً ۴) و روی قسمت خاصی از سوژه که می خواهید فوکوس کنید و همه چیز دیگر محو خواهد شد. بهتر است برای این کار از فوکوس دستی استفاده کنید (یا حداقل نقطه فوکوس خاصی را انتخاب کنید) تا اینکه از فوکوس خودکار استفاده کنید، تا دوربین به دنبال نقطه ای برای فوکوس بگردد، چرا که ممکن است بر روی قسمتی فوکوس کند که شما نمی خواهید.

فوکوس دقیق

چه با ضریب f/16 عکس می گیرید تا عمق میدان بیشتری ایجاد کنید و یا با دیافراگم باز عکاسی می کنید که پس زمینه محوی داشته باشید، همیشه فوکوس دقیق حیاتی است. فوکوس را در حالت دستی قرار دهید و با استفاده از Live View (LCD دوربین) فوکوس دقیقی روی نقطه ای که می خواهید داشته باشید.

از نور طبیعی استفاده کنید

از نور طبیعی استفاده کنید. خیلی از نور ها می توانند مؤثر باشند، اما نور نرم در هوای ابری برای خیلی از سوژه ها در عکاسی ماکرو نور مناسب تری است. همچنین سعی کنید برای جذابیت بیشتر عکس از پشت به سوژه نور بدهید. استفاده از یک رفلکتور برای بازتاب نوری که از پشت سوژه می تابد به جلوی سوژه می افزاید.

سوژه را جدا کنید

عکسهای ماکرو خود را با از بین بردن عناصر مزاحم ساده و زیباتر کنید. روی سوژه اصلی تمرکز داشته باشید، و سعی کنید زاویه ای پیدا کنید که با باز بودن دیافراگم سوژه را از پس زمینه جدا کنید (مات کردن پس زمینه). لنزهای با فاصله کانونی بالا در این زمینه می توانند کمک بزرگی باشند.

از پاییز عکسهای خیالی (Abstract) بگیرید

با نزدیک شدن به قسمت کوچکی از یک عنصر، می توانید حسی مرموز به عکس خود بدهید. کادر را آنقدر بسته بگیرید تا تمرکز بر روی جذابترین قسمت سوژه باشد.

در صورت امکان با پر کردن کادر از سوژه پس زمینه را از بین ببرید و یا با باز کردن دیافراگم عکسی بگیرید که پس زمینه آن فقط هاله ای از رنگها باشد.

کادر و ترکیب بندی مواردی هستند که اهمیت زیادی دارند، پس تا جایی که می توانید مرموز عمل کنید! بر روی غلظت رنگها، بافت و فرم سوژه تمرکز کنید.

از خطوط و اشکال طبیعی استفاده کنید تا چشم بیننده را در عکس هدایت کنید، هوای ابری بهترین نور را برای این عکاسی دارد، چرا که در این نور بیشترین مقدار جزئیات دیده می شود. نورپردازی از زاویه پایین و از کنار می تواند مؤثر باشد، نور و سایه های لطیفی در تمام سطح سوژه ایجاد می کند.

۴ راه برای تقویت عکاسی ماکرو در پاییز

در ادامه به چهار نکته آموزنده در عکاسی ماکرو اشاره خواهیم کرد.

۱

عکاسی را از صبح زود شروع کنید

در صبح های سرد حشرات تحرک کمتری دارند و راحت تر می توان از آنها عکس گرفت. همچنین قارچ ها و شاخ و برگ درختان را در بهترین شکل می توان ثبت کرد. در این زمان وزش باد هم کمتر می تواند مشکل ساز شود.

۲

به دنبال بهترین ها باشید

وقتی از نزدیک عکاسی می کنید، هر نقصی قابل رویت خواهد بود و به سرعت برای بیننده آشکار می شود و حواس بیننده را پرت می کند. پس وقت بگذارید تا بتوانید بهترین نمونه را انتخاب کنید و یا از زاویه ای عکس بگیرید که بهترین قسمت سوژه را نشان دهد و نقص های آن را بپوشاند.

۳

وسایل جانبی به همراه داشته باشید

بسیاری از شاخ و برگ ها نورهای شدیدی از سطح خود منعکس می کنند، که باعث می شود رنگ و کنتراست عکس را دچار افت کند. بهترین راه برای از بین بردن این مشکل و جان بخشیدن به رنگها استفاده از فیلتر پلاریزه است.

۴

نور اضافه کنید

نور مکمل می تواند برای زنده کردن قسمتهایی از عکس که نور کافی ندارند به کمک شما بیاید. برای این کار می توانید از فلاش نصب شده بر روی دوربین خود استفاده کنید، اما برای نتیجه بهتر می توانید از یک فلاش اکسترنال که با یک تلطیف کننده شدت نور آن گرفته شده استفاده کنید. اینکار باعث می شود سایه های عکس لطیف تر شده و کیفیت عکس بالاتر برود.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *