عکس های خارج از فوکوس یا مات – چگونه برای یک افکت هنری، عمدا فوکوس خود را از دست بدهید

عکس های مات چیز های بدی هستند، درست است؟ همیشه نه. در این مطلب آموزشی به شما نشان خواهیم داد که چگونه برای رسیدن به افکتی هنری و مبهم عکس های خود را مات کنید.

اگر همیشه در گوش خود خوانده اید که عکس «خوب» همیشه باید کاملا واضح و شارپ باشد، زمان فکر کردن مجدد فرا رسیده. از قصد مات کردن عکس ها می تواند عکس هایی رویایی و هنری خلق کند.

حداقل این کار این است که از فوکوس خارج کردن (defocus) یک تمرین عالی و بدون هزینه اضافی است. به هیچ ابزار تازه ای احتیاج ندارید، فقط یک مکان که سوژه های زیادی برای عکاسی دارد.

نکته اصلی برای ایجاد یک عکس خارج از فوکوس (defocused) موفق، انتخاب سوژه ای ساده است. چیزی را انتخاب کنید که شکل و سیلوئت قوی و قابل تشخیصی داشته باشد و از شلوغ کردن عکستان پرهیز کنید، چراکه صحنه ی شلوغ هنگام مات شدن گیج کننده خواهد شد.

۱

یافتن تنظیمات مناسب

خواه سوژه در فوکوس باشد، خواه خارج از فوکوس از تنظیمات مشابهی برای عکاسی استفاده می کنید، بنابراین چند عکس بطور معمول بگیرید و ترکیب بندی دلخواه خود را بیابید. ما در روزی ابری عکاسی می کردیم، پس از سرعت شاتر ۱/۱۲۵ ثانیه، اندازه دریچه دیافراگم f/5.3 و ایزو ۲۰۰ استفاده کردیم.

۲

به صورت دستی فوکوس کنید

دوربین را روی حالت فوکوس دستی (manual focus) قرار دهید و روی نقطه ای پشت (یا جلو) سوژه فوکوس کنید. عکس های مات خود را روی LCD دوربین بررسی کنید تا خوب به نظر برسند. اگر عکس بیش از حد مات یا تیره شود، بی فایده است، در این صورت نقطه فوکوس را عوض کنید تا در حالی که سوژه قابل تشخیص است، یک حالت رویایی در عکس ایجاد شود.

۳

بروید و کشف کنید

وقتی عکس خود را گرفتید، به دنبال صحنه ها و سوژه های دیگر باشید. ساختمان های بزرگ و آدم ها در عکس های ضد نور (سیلوئت) خوب به نظر خواهند رسید، پس ارزشش را دارد که عکس های خارج از فوکوس زیادی از آدم ها بگیرید.

ن

نکته های پایانی

با فیلتر های داخلی دوربین بازی کنید – تن های نارنجی و قهوه ای در حالت مات، به عکس شما حال و هوای Retro یا قدیمی خواهند داد. سوژه ای را انتخاب کنید که شکلی قوی داشته باشد (سیلوئت آن قابل تشخیص باشد). عکس را شلوغ نکنید، چراکه صحنه های شلوغ در حالت مات یا خارج از فوکوس گیج کننده خواهند بود.

نظرات شما

  1. علی

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۳

    سلام. دوربین توی آموزش چیه؟؟
    همون که تو عکس نشونش داده


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *