فلاش پر کننده: عکاسی زیر نور خورشید

زمانی که شما در محیط بیرون و زیر نور خورشید عکس های پرتره می گیرید نتیجه می تواند کمی نامطلوب به نظر برسد چرا که سایه های شدید عکس را خراب می کنند. در نتیجه، استفاده از فلاش پر کننده(fill flash) برای ایجاد تعادل در عکس لازم است.

اکثر دوربین ها یک مد فلاش پرکننده دارند که زمان عکاسی با فلاش داخلی باعث فلاش زدن آن می شود. استفاده از این مد باعث می شود که پوست مدل شما صاف تر به نظر رسیده و همچنین باعث حذف سایه های عمیق که در نقاطی مانند زیر بینی وجود دارند، می گردد.

این مد همچنین باعث ایجاد نور بازتابی در چشم مدل شده (Catchlight) که خود امتیاز بزرگی است. همچنین می توانید از تکنیک فلاش پرکننده در روزهای ابری استفاده کرده و به پرتره های خود زندگی ببخشید. شما حتی می توانید برای روشن کردن پیش زمینه در عکاسی منظره نیز از این تکنیک استفاده کنید.

پشت به خورشید

زمانی که سوژه پشت به نور خورشید قرار دارد به طور طبیعی باعث ایجاد سایه خواهد شد. در این صورت با تنظیم مد نوردهی در حالت نرمال و سپس استفاده از فلاش، شما می توانید بدون این که پس زمینه را تحت تاثیر قرار دهید سوژه را از حالت تاریک خارج کنید.

هنگامی که می خواهید صحنه را نوردهی کنید باید به تعادل درست بین دو چیز توجه داشته باشید: یکی سرعت شاتر که بایستی درست تنظیم شود تا بتواند از نور محیط کافی برای نوردهی استفاده کند و دیگری اندازه دیافراگم که برای فلاش مورد استفاده قرار می گیرد. شما باید حتماً به این طریق این دو عامل را بررسی کنید وگرنه هر بار که فلاش می زنید نور به همان مقدار قبلی بوده و در نتیجه افزایش یا کاهش سرعت شاتر بی تاثیر خواهد بود.

در هر حال به یاد داشته باشید که نمی توانید سرعت شاتر را از سرعت سینک یا همگام سازی فلاش بیشتر کنید وگرنه عکس به شکل غیر متقارنی نوردهی خواهد شد. البته بعضی از دوربین ها و فلاش ها قابلیت سینک شدن با هر سرعت شاتری را دارند اما این مدل ها قیمت بالایی دارند. در دفترچه راهنمای دوربینتان می توانید اطلاعاتی در مورد سرعت سینک فلاش مناسب به دست آورید.

کدام فلاش؟

فلاش داخلی دوربین می تواند به خوبی به عنوان نور پرکننده استفاده شود اما شما می توانید از یک فلاش دیگر برای نتیجه بهتر استفاده کنید. مدل های مختلفی از این فلاش ها با برند های مختلف وجود دارند. با قرار دادن این فلاش ها در جاهای مختلف شما می توانید عکس خود را به صورت متقارن نوردهی کنید. همچنین استفاده از فلاش جانبی در صحنه های تاریک باعث حذف قرمزی چشم می شود.

در صورتی که از فلاش داخلی استفاده می کنید می توانید قدرت نوردهی آن را با استفاده از جبران نوردهی فلاش تغییر دهید. برای مکانیزه کردن عملیات نوردپردازی توسط فلاش هایی که به صورت جداگانه استفاده می شوند استفاده از یک کابل جداگانه توصیه می گردد. البته بعضی از مدل های دوربین یا فلاش دارای کنترل نورسنجی فلاش بیسیم هستند. کنترل بیسیم این فلاش ها به خوبی کار می کند اما هنگام روز باید کمی دقت کرده و پیش از گرفتن عکس های مهم عملکرد دوربین DSLR خود را بررسی کنید.

هنگام استفاده از نور پر کننده خیلی دقت کنید زیرا باعث می شوند عکس های شما تا حدی غیر واقعی به نظر برسند جبران نوردهی فلاش را روی یک مقدار منفی تنظیم کنید و در صورت استفاده از فلاش جانبی، خروجی آن را کم کنید. هر چه کمتر بهتر، پس با استفاده از نور پر کننده عکس های پرتره خود را بهبود ببخشید.

م

منبع

برگرفته از : Ephotozine


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *