فن شاعرانه نور: مفاهیم مهم زبان بصری عکاسی

چگونه می توانیم از نور در عکاسی خود استفاده کنیم؟ بعنوان عکاس، چه مهارت های خاصی نیاز داریم تا بفهمیم به چه شکلی، نور بر روی آنچه می بینیم تاثیر می گذارد؟ چطور می توانیم تاثیر نور را در عکس های خودمان متجلی کنیم؟ در این مطلب لنزک به این سوال ها پاسخ خواهیم داد و پیرامون اهمیت نور در عکاسی صحبت خواهیم کرد.

اهمیت نور در عکاسی: تسلط بر ماهیت نور

نور، گونه های بسیار زیادی دارد و هر نوع نور به نتیجه متفاوتی منجر می شود.

عکاسی در درجه اول، هنر دیدن است. ما به عنوان عکاس، تلاش می کنیم توانایی دیدن را بهبود بخشیم؛ نه تنها برای اینکه به دنیای اطرافمان واکنش نشان دهیم و از آن لذت ببریم، بلکه برای اینکه آن را بررسی و تحلیل کنیم و بفهمیم. ما از میان فعل و انفعالات نور قادر به درک و تفسیر اطرافمان هستیم. نور ما را برمی‌انگیزد. چشم را تحریک می کند و سرچشمه انرژی برای تبدیل اشیای بی روح به سوژه هایی خاص و جادویی است. نور می تواند الهام بخش باشد. بر روی حالت، حس و درون مایه عکس تاثیر می گذارد. نور به ما رنگ و شکل های قابل تعریف ارائه می دهد. نور به نوبه خود، ماهیتی گذرا و دست نیافتنی دارد. می تواند غمگین، رمزآلود، سرد یا گرم، پرآشوب یا آرام باشد و برای ما الگوها، شکل ها، ترکیب ها و خطوط را به معرض نمایش بگذارد.

بنابراین، چطور می توانیم از فن شاعرانه نور در عکاسی خود استفاده کنیم؟ بعنوان عکاس، چه مهارت های خاصی نیاز داریم تا بفهمیم به چه شکلی، نور بر روی آنچه می بینیم تاثیر می گذارد؟ چطور می توانیم تاثیر نور را در عکس های خودمان متجلی کنیم؟

پاسخ تمام این سوال ها بسیار ساده است و به یک دوربین گرانقیمت یا دانش فنی گسترده ای هم نیاز ندارد. وقتی لحظاتی به خودمان اجازه می دهیم دست از هر کاری برداریم، نگاه کنیم و احساس کنیم؛ شروع می کنیم نور بیشتری ببینیم و به محض اینکه آگاهانه بازی گذرای نور و سایه را تجربه کردیم، جادویی که نور خلق می کند را حس خواهیم کرد و به آن پاسخ خواهیم داد.

«نور، عکاسی را خلق می کند. نور را در آغوش بگیرید. تحسینش کنید. به آن عشق بورزید. اما فراتر از همه، آن را بشناسید. آن را بخاطر تمام چیزهایی که برای آنها ارزش قائلید بشناسید، و به این شکل شما راه عکاسی را خواهید شناخت.» – جورج ایستمن (George Eastman)

مشاهده و تجربه کردن نور، یک سفر است. فقط نیاز است به نور اجازه دهیم ما را راهنمایی کند و هر لحظه را به یک کشف جدید بدل کند. نتایج می توانند شگفت انگیز و جذاب باشند. عکاسی امپرسیونیستی (Impressionist photography)، راهی ایده آل برای دیدن و به کار بردن نور است که بیشتر به افکت های نور به شکل طبیعی اهمیت می دهد. سوژه تنها وسیله ای برای انتقال احساسات و هیجاناتی است که نور خلق می کند. عکاسی امپرسیونیستی به لحظه گذرا واکنش نشان می دهد و بر روی فعل و انفعال بین نور، رنگ و شکل متمرکز است.

نور، گونه های بسیار زیادی دارد و هر نوع نور به نتیجه متفاوتی منجر می شود. نور می تواند ملایم و پخش شده یا شدید و مستقیم باشد.

ما خیلی سریع می توانیم یاد بگیریم نور در موقعیت های مشخص چگونه رفتار می کند. وقتی خورشید پشت سر ماست، می بینیم چطور فضا، کم عمق تر می شود، رنگ ها مشخص و پرانرژی تر و خطوط واضح تر دیده می شوند. وقتی رو به خورشید هستیم، می توانیم قسمت مرئی (سیلوئت – ضد نور) و شکل سوژه ها را ببینیم ولی رنگ ها دیگر به صورت واضح دیده نمی شوند. وقتی نور مستقیما از راست یا چپ بتابد، جسم با کیفیتی سه بعدی قوی به معرض نمایش گذاشته می شود.

نور هم مانند رنگ، دما دارد. نور گرم، زرد یا قرمز است و نور خنک، متمایل به آبی است. با سپری شدن روز، هر تغییری در رنگ نور، تصویر جدیدی ایجاد می کند. هنگام صبح، نور به صورتی و زرد متمایل است، اواسط روز به رنگ سفید مایل به آبی است، در حالیکه هنگام عصر به رنگ زرد گرم و قرمز برافروخته در می آید.

در اصل هیچ نور خوب یا بدی وجود ندارد. هر نوری ویژگی های خاص خودش را دارد. داشتن درکی از ویژگی ها و خصایص نورهای مختلف باعث می شود برای استفاده بهینه از نوری که در دسترس است، آمادگی بهتری داشته باشیم.

بهترین راه برای بررسی نور و تاثیرات آن بر دنیای اطرافمان، شروع کردن یک پروژه عکاسی شخصی است. به باغ بروید و یک سوژه جالب تعیین کنید. دور آن چرخی بزنید و ارتباط بین گل ها و تغییرات شاخ و برگ درختان با جهت نور خورشید را بفهمید. تشخیص دهید چه زمانی سوژه شما به نظر مسطح و دوبعدی می رسد و چه زمانی نور به آن عمق و بافت اضافه می کند. چند عکس از جهت های مختلف بعنوان مرجع بگیرید. همین کار را در یک روز ابری و در زمان های مختلف صبح، میانه روز و عصر انجام دهید. برای اینکه بررسی خود را جامع تر کنید، همین تمرین را در فصل های مختلف سال- بهار، تابستان، پاییز و زمستان انجام دهید. مشاهده کنید چطور نور، حالت و حس عکس را تغییر می دهد.

هر کدام از ما طبیعتاً، به شرایط نوری خاصی علاقه مندیم. صرف نظر از اینکه نور، ملایم، نافذ و پخش شده یا شدید و خشن باشد، همواره حاضر و در حال حرکت و تغییر است.

نور همیشه نمایان، در حال چرخش و جست و خیز است. هر جایی نگاه کنید، می درخشد و می رقصد. نگاه کنید، شگفت زده شوید و تحقیق کنید. شاگرد نور باشید.

م

منبع

برگرفته از: evapolak

نظرات شما

  1. وحید

    ۳۰ دی ۱۳۹۴

    البته تو این سه تا عکسی که گذاشتید از نور طبیعی استفاده نشده و نورپردازی شده از نوری که روی برگ افتاده مشخصه .


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *