فیلتر های دوربین: واقعی (اپتیکال) در مقابل ساختگی (دیجیتالی)

آیا هنوز جایی برای فیلتر در کیف دوربین خود دارید؟ و از آنها برای عکاسی استفاده می کنید؟ زمان استفاده از فیلم و دوربین های آنالوگ، مجبور بودید به دلایل مختلف از انواع فیلتر ها استفاده کنید. یکی از این دلایل محافظت لنز در برابر ذرات معلق در هوا و ضربات احتمالی وارده بر لنز بوده، فیلتر ها اصلاح کننده تراز سفیدی بر روی فیلم بودند، مثلاً فیلتر های نارنجی رنگ و آبی رنگ برای عکاسی در شرایطی که نور محیط به رنگ خاصی است بوده و با استفاده از این فیلتر ها می بایست رنگ محیط را خنثی کرده و در حقیقت تراز سفیدی را اعمال می کردند. این فیلتر ها را باید بر اساس فیلمی که در داخل دوربین بوده استفاده می کردید. در ادامه مطلب امروز لنزک در مورد فیلتر هایی که امروزه نیز کاربردی هستند صحبت خواهیم کرد.

دوربین های دیجیتالی نیازی به چنین فیلتر هایی ندارند، چرا که تراز سفیدی موجود در آنها این قابلیت را دارد که رنگ ها را آنطور که باید باشند در عکس ثبت کنند.

روز های قبل از روی کار آمدن فتوشاپ، برای ایجاد افکت در عکس هم باید از فیلتر استفاده می کردید، مانند استفاده از فیلتر Soft Focus (فوکوس نرم) برای ایجاد کردن فضایی مه گونه یا استفاده از فیلتر Graduated Tobacco (تنباکو تدریجی) برای تقویت عکس غروب.

این روز ها برای ایجاد کردن چنین افکت هایی لازم نیست از فیلتر استفاده کنید، همه این افکت ها را می توانید در مرحله ویرایش با استفاده از برنامه های دیچیتالی بر روی عکس اعمال کنید، در Photoshop تمام این فیلتر ها را می توانید با فیلتر های برنامه، ابزار ها و لایه های تنظیماتی انجام دهید.

پس امروزه تنها دلیل برای استفاده از فیلتر ها بر روی دوربین های دیجیتال محافظت از لنز است، بله؟ نه دقیقاً! هنوز چند فیلتر وجود دارند که جایی در کیف دوربین ها به خود اختصاص داده اند: فیلتر پولاریزه، فیلتر کاهنده نور یا ND و (با ارفاق) فیلتر Graduated ND (کاهنده نور تدریجی).

ساخت افکت هایی که این فیلتر ها به وجود می آورند به صورت دیجیتالی کاری زمان بر و بسیار پیچیده و سخت است، و برای به وجود آوردن آنها به صورت دیجیتالی باید در لحظه عکاسی اقدامات لازم را به شکلی دقیق انجام داده باشید.

فیلتر پولاریزه: واقعی (عکس سمت چپ) در مقابل ساختگی (عکس سمت راست)

فیلتر پولاریزه: واقعی در برابر ساختگی

فیلتر های پولاریزه انعکاس های نور موجود بر روی سطوح غیر فلزی را از بین می برند. استفاده از این فیلتر برای از بین بردن نور های شدید موجود بر روی سطح رودخانه ها و برکه ها بسیار مناسب است، همچنین می توانید با استفاده از آن انعکاس های شدید موجود بر روی شیشه ساختمان ها و ماشین ها را از بین ببرید.

این فیلتر مورد علاقه عکاس های منظره است، چرا که می توانند با استفاده از آن انعکاس های شدیدی که بر روی برگ ها وجود دارد و حواس بیننده را پرت می کنند حذف کنند، همچنین با استفاده از آن رنگ های تصویر غلظت بیشتری پیدا می کنند، و تضاد بین آبی آسمان و سفیدی ابر ها هم بیشتر می شود.

برای از بین بردن انعکاس و کم کردن اشعه های نور به صورت دیجیتالی، زمان بسیار زیاد و کار بسیار بسیار دشواری پیش روی خود خواهید داشت، و احتمال زیادی وجود دارد که اصلاً نتوانید این کار را انجام دهید. همانطور که در عکس بالا هم مشاهده می کنید، پنجره ها در عکس سمت راست که به صورت دیجیتالی انعکاس از روی آنها برداشته شده، اصلاً به زیبایی و شفافی پنجره های عکس سمت چپ نیستند، و این نشان دهنده مزیت و برتری استفاده از فیلتر پولاریزه در مقابل انجام این افکت به صورت دیجیتالی است.

فیلتر Natural Density یا ND: واقعی (عکس سمت چپ) در برابر ساختگی (عکس سمت راست)

فیلتر ND: واقعی در برابر ساختگی

اگر می خواهید افکت ماتی حرکت (Motion Blur) را در عکس خود نشان دهید، استفاده از یک فیلتر ND می تواند بسیار به شما کمک کند. این فیلتر ها شیشه ای با رنگ خاکستری خالص هستند که کار آنها تنها کم کردن نور ورودی به لنز و در نتیجه سنسور است.

این فیلتر ها با قدرت های متفاوتی وجود دارند، هر کدام از این فیلتر ها با توجه به قدرت و مقدار Stop یا پله ای که از نور ورودی به لنز کم می کنند نام گذاری شده اند. بنابراین، ۳ stop ND (که با نام های ۰٫۹ ND و ND9 هم شناخته می شوند) فیلتری است که به مقدار ۳ stop (سه پله) از نور ورودی به لنز می کاهد.

برای مثال، می توانید با انتخاب سرعت شاتر ۱/۱۵ ثانیه در ثبت تصویری که در حالت عادی سرعت شاتر مناسب برای گرفتن آن ۱/۱۲۰ ثانیه است بزرگنمایی کنید (هر بار که سرعت شاتر دو برابر یا نصف می شود، یعنی به اندازه یک پله یا stop در نوری که به لنز برخورد می کند کم شده است، بنابراین از ۱/۱۲۰ ثانیه تا ۱/۶۰ ثانیه ۱ stop نور تغییر می کند، از ۱/۶۰ ثانیه تا ۱/۳۰ ثانیه ۱ stop نور تغییر می کند، از ۱/۳۰ ثانیه تا ۱/۱۵ ثانیه هم ۱ stop نور تغییر می کند)

بدون استفاده از فیلتر Graduated ND: اگر بخواهید نورسنجی را بر اساس زمین تنظیم کنید آسمان بیش از حد روشن می شود (عکس سمت چپ)، اما اگر بخواهید نورسنجی را بر اساس آسمان تنظیم کنید، زمین در عکس خیلی تاریک می شود (عکس سمت راست)

Graduated ND: واقعی یا ساختگی

فیلتر کاهنده نور تدریجی (Graduated ND) به شما این امکان را می دهد که جزئیات را هم در آسمان روشن و هم در پیش زمینه تاریک ثبت کنید. بدون استفاده از این فیلتر اختلاف نوری بین آسمان و زمین می تواند آنقدر زیاد باشد که دوربین نتواند با هیچ تنظیمات نوردهی ای جزئیات را در هر دو منطقه در یک عکس ثبت کند.

اگر نورسنجی را بر روی زمین انجام دهید و آن را به درستی نوردهی کنید، ممکن است آسمان بیش از حد در عکس روشن شود و هیچ جزئیاتی از آن دیده نشود، ولی اگر نورسنجی را بر اساس آسمان انجام دهید و آن را به درستی نوردهی کنید، زمین خیلی تاریک خواهد شد.

اما اگر از فیلتر Graduated ND استفاده کنید و قسمت تیره این فیلتر را روی آسمان تنظیم کنید و قسمت روشن آن را روی قسمتی از کادر که زمین است قرار دهید، عکسی خواهید داشت که نور هر دو منطقه تقریباً به یک اندازه خواهد بود.

اما می توان گفت امروزه حمل کردن چنین فیلتری توجیه چندانی ندارد، چرا که می توان تأثیر این فیلتر را با استفاده از Photoshop و بعد از عکاسی نیز انجام داد.

چندین راه برای این کار وجود دارد، یک راه ایجاد کردن فیلتر کاهنده نوری مانند فیلتر Graduated ND به صورت دیجیتالی است، به صورتی که در قسمت روشن کادر میزان روشنایی کم شود و در قسمت تاریک تر کادر به همان شکلی که هست باقی بماند، یا کمتر تأثیر داشته باشد و یا حتی زمین را هم در صورت لزوم کمی روشن تر کنید، البته چنین کاری زمانی می تواند به خوبی صورت بگیرد که اختلاف نوری زمین و آسمان چندان زیاد نباشد.

اگر اختلاف نوری زمین و آسمان بیش از اینهاست، بهتر است از تکنیک براکت استفاده کنید (چند عکس با نوردهی های متفاوت بگیرید)، این کار را باید با استفاده از سه پایه انجام دهید و چند عکس با نوردهی های متفاوت بگیرید و بهترین عکس از آسمان را با بهترین عکس از زمین تلفیق کنید و عکسی بسازید با نوردهی مناسب در تمامی نقاط.

فیلتر Graduated ND: واقعی (عکس سمت چپ) در ماقبل ساختگی (عکس سمت راست)

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. حامدرنجبر

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۳

    سلام وخسته نباشید. فقط عالی وبسیار عالی . دقیقا سایت شمامثه یه مدرسه یا آموزشگاه موفق داره پیش میره. موفق باشید.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *