بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی و حفظ جزئیات در صحنه های دارای کنتراست بالا

از این که جزئیات در شرایط کنتراست بالا از دست می روند خسته شده اید؟ نکات مطلب امروز لنزک را امتحان کرده و یاد بگیرید چطور از ویژگی بهینه سازی روشنایی دوربین خود، قابلیت Auto Lighting Optimization (دوربین های کانن) یا Active D-Lighting (دوربین های نیکون)، برای حفظ جزئیات سایه ها و روشنایی ها در هر شرایطی که ممکن است در آن قرار گیرید، استفاده کنید.

بسیاری از دوربین ها یک ویجت (widget) دارند که به استخراج جزئیات اضافی از تصاویر شما کمک می کند. قابلیت Auto Lighting Optimization (دوربین های کانن) یا Active D-Lighting (دوربین های نیکون) قسمت های روشن (هایلایت) و سایه را بعد از گرفتن عکس تنظیم می کنند تا جزئیات بهبود یافته و عکس کنتراست کمتری داشته باشد.

این یک ابزار مفید برای صحنه هایی با دامنه دینامیک (dynamic range) بالاست و می تواند با شدت های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

مانند بسیاری از اصلاحات دیجیتالی دیگر، در اینجا نیز تغییرات بر روی فایل های JPEG اعمال می شوند و نه به طور مستقیم روی فایل raw، و این مسئله محدودیت هایی ایجاد می کند – که مهمترین آن پتانسیل نشان دادن نویز در قسمت های سایه دار است.

این امر همچنین می تواند قابلیت های تنظیمات نوردهی مانند جبران نوردهی و براکت گذاری نوردهی خودکار (Auto Exposure Bracketing) را کم تاثیرتر کند.

اگر شما با فرمت raw عکس بگیرید، جزئیات بهینه سازی روشنایی در فایل جاسازی می شوند به طوری که وقتی به عنوان مثال تصویر در نرم افزار Canon’s Digital Photo Professional باز می شود، برای مطابقت با تنظیمات دوربین در زمان نوردهی، آن را روشن خواهد کرد.

پس از آن شما می توانید آن را خاموش کنید یا وقتی تصاویر raw خود را تبدیل می کنید آن را اعمال کنید. عکاسان فرمت raw همچنین گزینه نجات جزئیات در تصاویر کنتراست بالا با استفاده از اسلایدرهای سایه (shadow) و هایلایت (highlight) در طول پردازش را نیز دارند.

چگونه از بهینه سازی روشنایی (lighting optimization) برای حفظ جزئیات در شرایط عکاسی کنتراست بالا استفاده کنیم

تنظیمات استاندارد (Standard)

این تنظیمات پیش فرض است (در منوی عکسبرداری دوربین شما موجود است) و جزئیات قسمت های سایه دار اکثر تصاویر را بدون این که بیش از حد معلوم شود، بیرون می کشد. دیدن بهبود هایلایت ها سخت تر است، اما بر روی هیستوگرام در نمایشگر پشت دوربین قابل مشاهده است.

تنظیمات کم (Low)

وقتی بر روی Low تنظیم شود، اثر آن ظریف و جزئی می شود، اما قسمت های تیره تر تصویر را روشن می کند و کمی طراوت به رنگ های تیره تر می بخشد. تفاوت بین Low و Standard جزئی است، و در اکثر موارد هیچ دلیلی برای تغییر حالت به Low وجود ندارد.

تنظیمات شدید (Strong)

این گزینه برای استخراج جزئیات قسمت های تیره و روشن عکس در صحنه های «استاندارد» عالی است، اما برای برخی از تصاویر می تواند بیش از حد اغراق آمیز به نظر برسد. اگر با تنظیمات ایزوی بالا عکس می گیرید بهتر است از این گزینه اجتناب کنید، چون اغلب باعث ایجاد نویز در سایه ها می شود.

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *