قانون یک سوم: چه زمانی از آن استفاده کنیم و چه زمانی آن را نادیده بگیریم

آنقدر قانون یک سوم قدیمی است که نمی توانیم بگوییم چه کسی اولین بار این قانون را مطرح کرده است. خیلی قبل تر از اینکه دوربین اختراع شود، هنرمندان زمان رنسانس از قانون یک سوم و نقاط طلایی در آثار هنری خود استفاده می کردند.

اما اولین بار این قانون در کتاب هنرمند و نویسنده ای به نام John Harvey Smith آمده است. او در کتاب خود “Remarks on Rural Scenery” برای اولین بار از قانون یک سوم Rule of Thirds)) در این کتاب صحبت کرده است. او نحوه صحیح نقاشی کردن از یک منظره را اینطور بیان کرده است:

کاری مشابه قانون یک سوم (اگر اجازه داشته باشم که این قانون را قانون یک سوم بنامم)، فکر می کنم برای مرتبط کردن یا شکستن خطوطی در عکس اجرا کردن چنین قانونی کار مناسبی باشد و در کل می توان از این قانون در پیاده کردن طرح های نسبی استفاده کرد. برای مثال، در طراحی منظره، می توان آسمان را در دو سوم بالای تصویر کشید و یا یک سوم تصویر را آسمان پر کند به صورتی که مابقی اجزاء در دو سوم دیگر تصویر باشد. همچنین می توانید دو سوم از قسمتی از تصویر را برای یک فضای خاص (مانند آب) در نظر بگیرید و یک سوم دیگر آن قسمت را برای فضایی دیگر (مانند زمین) به صورتی که خود این قسمت یک سوم یا دو سوم از تصویر اصلی در کنار یک فضای بزرگ تر دیگر (مانند آسمان) باشد.

این تعریف بلند، عجیب و غریب و ابتدایی او، نشان دهنده همان قانون یک سومی است که امروزه می شناسیم، به عبارت ساده تر قانون یک سوم این گونه تعریف می شود: در ترکیب بندی کادر را از دو سمت عمودی و افقی به سه قسمت تقسیم کنیم. و سپس سوژه اصلی را در یکی از نقاط تلاقی این خطوط قرار دهیم.

یک راه ساده تر برای بیان قسمتی از این قانون این است که، وقتی می خواهید از دوستتان عکس بگیرید، او را در یک طرف کادر قرار دهید، و نه در مرکز کادر.

عکس از David Lane

اینطور عکس گرفتن بهتر است چون… توضیح دادن دلیل بهتر شدن این عکس ها سخت است.

چون ما راجع به احساس کردن صحبت می کنیم و آنطور که چشم دوست دارد یک عکس را ببیند. دلیل آن را اینطور می توان بیان کرد: در کل، بدون در نظر گرفتن موارد خاص، چشمان یک فرد به سمتی از کادر تغییر جهت می دهد که برای چشم جذاب تر است. زمانی که قسمت مورد نظر ما در مرکز کادر قرار می گیرد، چشمان بیننده نیازی به حرکت ندارد و مستقیماً سوژه اصلی را می بیند. چشم ابتدا مرکز تصویر را می بیند و اگر سوژه اصلی در این قسمت باشد کار تمام است و می توان عکس را رد کرد، که عکسی که به این شکل باشد کمی حوصله سر بر است.

اما اگر سوژه شما در یک طرف کادر قرار گرفته باشد، در این صورت چشم به آن سمت کادر حرکت می کند، و همچنین می تواند در اطراف کادر بچرخد، این یک حس است. وقتی شما یک عکس خوب می بینید، نسبت به آن حسی پیدا خواهید کرد.

عکس از John Watson

شاید شما از آن دسته آدم های سرکشی باشید که می گویند: «من هیچ قانونی را رعایت نمی کنم! من هنرمندم!» این هم عقیده ایست و و من هم شاید گاهی با این دید عکس بگیرم.

اما این قانون کار آمد است. اگر این قانون برای شما تازگی دارد، شما می توانید با رعایت کردن آن به شدت عکاسی خود را تقویت کنید. عکس های ساده ای مانند عکسی از یک قاصدک بر روی نیمکت یا عکسی که از دوست خود می گیرید می تواند بسیار بهتر از قبل شود. خیلی از دوربین های DSLR با قابلیت Grid View کار شما را راحت کرده اند، شما با فعال کردن این قابلیت در دوربین این خطوط یک سوم را می توانید در کادر و در حالی که می خواهید عکس بگیرید ببینید.

اگر باور نمی کنید خودتان این قانون را تجربه کنید. شما می توانید از یک سوژه یک بار با استفاده از این قانون و یک بار بدون استفاده از آن عکس بگیرید و این عکس را در یکی از شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید و نظر افراد را راجع به این دو عکس بپرسید.

«مانند یک حرفه ای قوانین را یاد بگیرید، تا بتوانید مانند یک هنرمند آنها را بشکنید.» – Pablo Picasso

البته زمان هایی هم وجود دارد که بهتر است این قانون را بشکنید، در غیر این صورت عکس شما خیلی کلیشه ای خواهد شد. در ادامه به مواقعی اشاره می کنیم که بهتر است قانون یک سوم را بشکنید:

۱

تأکید بر قریبه بودن

Flux Eternal گرفته شده توسط Sairam Sundaresan

گاهی اوقات در عکاسی از منظره، آنقدر قرینه در تصویر زیباست که نشان دادن آن به بیننده حس بسیار خوبی منتقل خواهد کرد. مانند عکس بالا. البته افرادی که دید بهتری دارند با اینکه خط عمودی دقیقاً در مرکز تصویر قرار دارد سعی بر این خواهند داشت که خطوط افقی هم بر روی خطوط یک سوم قرار گیرند، سعی کنید خطوط عکس بالا که در خطوط یک سوم و دو سوم قرار گرفته است را پیدا کنید.

در عکس های دیگر هم می توانید قرینه بودن را ببینید

۲

عکاسی ماکرو

Starburst Snowflake گرفته شده توسط Don Komarechka

دانه های برف به دلیل قرینه بودنشان زیبایی منحصر به فردی دارند، درست مانند ابعاد صورت یک خانم. این قرینه بودن را در پروانه ها هم می توانید ببینید، در گل ها و در کل در طبیعت می توانید به دنبال قرینه باشید. وقتی می خواهید با عکاسی از جسمی کادر را پر کنید، بهتر است که به سوژه نزدیک شوید و ترکیب بندی را طوری انجام دهید که تنها این سوژه به چشم بیننده بیاید.

۳

تأکید بر یک سوژه

Droughtmaster Country گرفته شده توسط Matthew Post

در این عکس قانون یک سوم طوری شکسته شده است که آسمان را بزرگ تر نشان می دهد. در این عکس به صورت عمدی قسمت بیشتری از کادر را با آسمان پر کرده اند تا تأکید بیشتری روی آسمان داشته باشند.

۴

چشمان شما به شما بگوید

O گرفته شده توسط AimishBoy (Nadav Bagim)

در نهایت، موفقیت و یا شکست شما به عنوان یک عکاس از زیبا دیدن یا ندیدن چشمان شما نشأت می گیرد. این چشمان شماست که به مغز شما متصل است و آن چیزی را می بیند که شما می خواهید.

«مهمترین چیز دوربین نیست، بلکه چشمان شماست» –Alfred Eisensteadt

یادگیری این قوانین اهمیت زیادی دارد، این قوانین را یاد بگیرید و آنها را دانسته بشکنید، همه این ها به شما کمک می کند که بهتر “ببینید”.

«مهمترین قسمت یک دوربین آن چیزی است که ۱۲ اینچ پشت آن قرار گرفته است.» –Ansel Adams

شما چه می بینید؟

آیا شما قانون یک سوم را می شکنید؟ چه زمانی و چه گونه این کار را انجام می دهید؟ نظرات خود را برای ما بنویسید.

م

منبع

برگرفته از: photodo


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *