لی جفریس و عکاسی پرتره از بی خانمان ها

لی جفریس (Lee Jeffries) یک عکاس واقع گرا (رئالیست) است که روی عکاسی پرتره از افراد بی خانمان تمرکز دارد. «همه از کنارشان می گذرند گویی که بی خانمان ها نامرئی اند، اما من به آن ها نزدیک می شوم به این امید که مردم متوجه شوند آن ها درست مثل من و شما هستند». عکس های او جاذبه و صحت خاصی دارند که از دل ارتباطات خالص انسانی بیرون می آید. لی جفریس تک تک سوژه های عکاسی اش را شخصا می شناسد و گاهی در تجربه دشوار خوابیدن آن ها شریک می شود – تا یک ارتباط واقعی ایجاد کند. در ادامه این مطلب لنزک شما عزیزان را با این هنرمند و پرتره های کلوزآپش بیشتر آشنا خواهیم کرد. با ما همراه شوید.

لی جفریس (Lee Jeffries) عکاسی است که چیزی بیشتر از تصاویر را ثبت می کند. او در انگلستان زندگی می کند، و از زندگی عکس می گیرید، به ویژه از افراد بی خانمان. یک مواجهه با یک دختر بی خانمان مسیر کاری او را برای همیشه تغییر داد.

سایت lomography در مصاحبه با لی جفریس در مورد جریان عکاسی از این دختر بی خانمان از او سوال می پرسد:

می شود لطفا داستان عکاسی از دختر بی خانمان که باعث تغییر مسیر کاری ات شد را برایمان شرح دهی؟

لی جفریس: «چند سال پیش برای شرکت در یک ماراتون در لندن بودم و شنبه قبل از مسابقه در خیابان های پرسه می زدم تا ببینم آیا چیز جالبی برای عکاسی پیدا می کنم. در نزدیکی میدان لستر یک دختر بی خانمان را دیدم و شروع به عکاسی از او کردم. من با دوربین canon 5d و لنز ۷۰-۲۰۰mm عکس می گرفتم بنابراین در فاصله دوری از او قرار داشتم. او متوجه من شد و شروع به داد و فریاد کرد. من به شدت خجالت کشیدم و با یک تصمیم رو به رو شدم که فرار کنم یا بروم و از او عذرخواهی کنم. من دومی را انتخاب کردم و این داستان و عکس هایی که از او گرفتم راه من در عکاسی خیابانی را برای همیشه تغییر داد.

سایت ۵۰۰px هم سوال های خوبی را در مصاحبه با لی جفریس مطرح کرده است:

چطور تعیین می کنی چه کسی سوژه خوبی برای عکاسی است؟

لی جفریس: «توضیحش سخت است. شاید هم غیر ممکن. این درباره احساس است. اسمش را بگذار نگاه عکاسانه. یک تشخیص فوری از یک موقعیت یا احساس. به محض اینکه حسش کنم می فهمم».

لنزک: در سری مطالب لنزک با عنوان «نگاه عکاس» قصد داریم نگاه هنرمندانه، خلاقانه و متفاوت عکاسان در ژانر های مختلف عکاسی را به شما عزیزان معرفی کنیم.

چطور چنین احساس قدرتمندی را در سوژه هایت به تصویر می کشی؟

لی جفریس: «تکنیک من به سادگی احترام گذاشتن و مودب بودن است. قبل از اینکه حتی فکر عکاسی از افراد به ذهنم برسد، باید اعتماد آن ها را جلب کنم. این احساسات ناشی از پذیرش حضور من هستند».

از چه دوربینی برای عکاسی استفاده می کنی؟

Canon 5D

و لنز های مورد علاقه ات؟

۲۴mm f/1.4L

در مورد سایر تجهیزات عکاسی چطور: نورپردازی، سه پایه، فیلتر ها و…؟

لی جفریس: «یک رفلکتور کوچک دستی. برای هیچ چیز دیگری در خیابان وقت نیست».

پس پردازش چقدر در اثر نهایی مهم است؟

لی جفریس: «پس پردازش، بله. این کاملا اعمال دیدگاه من را تسهیل می کند. Dodge و Burn کردن نقش بزرگی در رسیدن به مود یا حسی که می خواهم دارد – درست مثل روز هایی که همیشه در اتاق تاریک (darkroom) انجام می شد».

شماری دیگر از عکس های پرتره لی جفریس

صفحه اینستاگرام و ۵۰۰px لی جفریس

instagram.com/lee_jeffries

500px.com/leejeffries

نظرات شما

  1. زهره امینی

    ۳۰ آبان ۱۳۹۷

    از اینکه ادرس صفحه اینستاگرام این افراد رو منتشر میکنید، بسیار سپاسگزارم


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *