مبانی عکاسی در سفر

اگر یک عکاس علاقمند به سفر باشید، فرصت چشمگیری دارید که لحظات سفرتان به هر جای جهان را ثبت کنید و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید تا دنیا را آنگونه که شما دیده اید، نظاره کنند. در ادامه شما را با مبانی عکاسی در سفر بیشتر آشنا می کنیم.

۱

عکاسی از افراد محلی

بسیاری از افراد محلی خوشحال خواهند شد که شما از آنها عکس بگیرید اما بهتر است قبل از این از آنها اجازه بگیرید. در برخی کشورها مردم در ازای عکس از شما انتظار پول و بچه‌ها نیز انتظار شیرینی دارند. از افراد محلی در حال انجام کارهای روزانه‌شان عکس بگیرید. از یک لنز تله فوتو زوم دار (telephoto) به منظور احترام بیشتر به حریم خصوصی افراد (حذف صحنه های غیر ضروری) استفاده کنید و برای نشان دادن زمینه ای از محیط اطراف کمی از منظره را نیز وارد کادر کنید.

۲

غروب‌های مجلل

اگر می خواهید عکس خوبی از غروب بگیرید یک ساعت قبل از وقوع در محل حاضر شوید. یک سه پایه مورد نیاز است که بتوانید حرارت نور را بدون هرگونه تار شدن ثبت کنید. هنگام عکس گرفتن از بازتاب یک بنای معماری توجه داشته باشید که هر دو سمت آن در فوکوس باشند. حالت را به AV (اولویت دریچه دیافراگم) تغییر دهید و دریچه دیافراگم را به اندازه f/11 یا بیشتر (بسته به شرایط نوری محیط) تنظیم کنید و بگذارید سرعت شاتر توسط خود دوربین انتخاب شود. از تایمر دوربین یا یک دکمه از راه دور استفاده کنید تا دوربین نلرزد و عکس تار نشود.

۳

ترکیب‌بندی با قانون یک سوم – Rule Of Thirds

هنگامی که از مناظر طبیعی عظیم شامل یک واقعه تاریخی مهم عکس می‌گیرید مطمئن شوید که ترکیب بندی شما کامل و ایده‌آل باشد. از قانون یک سوم غافل نشوید. قانون یک سوم را زیاد می شنوید اما باید شخصا آن را تمرین کنید و در عکس های خود به کار ببرید تا ملکه ذهنتان شود. برای نشان دادن وسعت منظره از یک لنز عریض استفاده نمایید و اگر یک آدم در تصویر باشد بیانگر ابعاد خواهد بود.

یک تعریف ساده برای قانون یک سوم: در ذهنمان، عکس را به سه قسمت عمودی و افقی تقسیم می کنیم و چیز های اصلی (هدف ها) را در تقاطع ها می گذاریم (دایره های سفید در عکس زیر).

۴

برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ریزی همه چیز است. قبل از رفتن برنامه‌ریزی کنید، لیستی از ابزاری که مورد نیازتان خواهد بود تهیه کنید. از یک راهنمای سفر کمک بگیرید و تصمیم بگیرید که چه مکان‌هایی را بازدید خواهید کرد و عکس خواهید گرفت. به نقشه خیابان‌ها نگاه کنید و مکانی را که از آنجا می‌خواهید عکس بگیرید انتخاب کنید. به عنوان یک مکان دیدنی و معروف مثل برج ایفل بارها و بارها عکسبرداری شده پس نگاه کردن به نقشه می‌تواند به شما کمک کند یک نمای جدید برای عکس گرفتن از آن انتخاب کنید.

۵

خاطرات خوب

عکس‌هایی که در مسافرت می گیرید راه خوبی برای شما، خانواده و دوستانتان است خاطرات شیرین سفر را ثبت کنید. می توانید بعدا، ماجراجویی های خود را به صورت اسلاید شو به دوستانتان که به عکاسی علاقه مند هستند نشان دهید تا نظرشان را جویا شوید. سعی کنید مقداری طنز نیز به عکس خود بیافزایید تا تصاویر و لحظات جذاب تر شوند.

ت

تنظیمات پیشنهادی

بسته به مقصد سفر شما در تعطیلات، تنظیمات متفاوتی وجود خواهند داشت. اگر به یک جای گرم و آفتابی سفر می‌کنید، فلاش بهترین دوست شما خواهد بود. حتی ممکن است در صورت وجود یک آسمان روشن و پرنور، به فیلترهای چگالی خنثی (Neutral Density) و قطبی (polarizer) نیز نیاز پیدا کنید. هنگامی که از افراد عکس می‌گیرید نترسید و عمق میدان را کم انتخاب کنید تا بتوانید سوژه را از درون پس زمینه بیرون بکشید.

الف

ابزار پیشنهادی

شارژر باتری و آداپتور مسافرتی خود را فراموش نکنید. چندین کارت حافظه با خود بردارید و در صورتی که می‌توانید چیزی برای دانلود تصاویر از کارت حافظه روی آن نیز همراه خود ببرید. شاید سه پایه خیلی کاربردی نباشد اما تک پایه (Monopod) را فراموش نکنید چرا که به شدت مورد استفاده شما خواهد بود. جلدهای ضدآب یا بسته‌های پلاستیکی همراه خود ببرید تا در هوای گرم و بارانی از وسایلتان محافظت کنید. به هیچ وجه پارچه تمیز کننده لنز خود و کپسول هوای فشرده (برای تمیز کردن دوربین) را فراموش نکنید – اگر به ساحل می روید، خیلی مراقب دوربین خود و شنی شدنش باشید. تجهیزاتتان را درون یک کوله پشتی و وسایل روزمره را در یک کیف کوچک تر بگذارید.

ج

جمع‌بندی

سفر زمان مناسبی برای ثبت عکس‌ها و خاطرات است. به یاد داشته باشید که کوله‌پشتی خود را از وسایل مورد نیاز پر کنید و برای گذران وقت و گرفتن عکس به دقت برنامه‌ریزی کنید. همواره آماده باشید و وسایل خود را بیمه کنید – نیازی نیست بگوییم چقدر مواظب باشید چرا که ابزار و وسایل گران قیمت یک توریست هدف مناسبی برای دزدها است. مواظب وسایل خود باشید و کارت‌های حافظه زیادی هم همراه خود داشته باشید.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *