مصاحبه ای با عکاس حرفه ای طبیعت، یان پلانت

این یک حرفه ی بسیار رقابت پذیر است و فقط بهترین شما توجه ها را به خود جلب می کند. با تمرین زیاد هیچ چیز نمی تواند پشت لنز دوربین شما مخفی شود. درگیری مداوم با یک روند خلاقانه توانایی هنری و فنی شما را بهبود می دهد و احساسات و اشتیاق شما را برای خلق عکس های جدید تحریک می کند. اگر شما نتوانید شور و اشتیاق خود را پرورش دهید و حفظ کنید نمی توانید زیاد پیشرفت نمایید.

شما در عکس هایتان رابطه ای قوی با جهان طبیعت برقرار کرده اید. آیا همیشه محیط و طبیعت اطرافتان را دوست داشته اید و به همین خاطر تصمیم به عکاسی از آن گرفته اید؟

ازکودکی بیرون از خانه فعال بودم. در همان سال ها به پیاده روی های طولانی در طبیعت می رفتم و حتی به سراغ صخره نوردی، قایق رانی، کوه نوردی و دیگر فعالیت های بیرون از منزل رفتم. اولین دوربینم را تقریبا ۲۰ سال پیش خریدم فقط به این خاطر که از طبیعت گردی های خود با چیزی بیشتر از خاطره هایم باز گردم. من فورا با عکاسی گره خوردم و از آن موقع عاشق آن هستم.

چه چیزی را بیشتر از همه در مورد عکاسی طبیعت دوست دارید؟ چیزی هست که از آن خوشتان نیاید؟

در حیات وحش ما چیزهایی فوق العاده الهام بخش وجود دارد. مشاهده شکوه و عظمت طبیعت پویا و در حرکت می تواند قلب شما را متوقف کند و نفس شما را در سینه حبس کند. هدف من ثبت بخشی از این زیبایی وصف ناشدنی و اشتراک آن با دیگران است. یافتن موردی در طبیعت که دوست نداشته باشم واقعا برای من سخت است ولی اگر بخواهم به چیزی اشاره کنم، فکر کنم نیش حشرات خواهد بود!

مجموعه ای از عکس های شما با نام «گستره رویا» (Dreamscapes) برخی از بهترین کارهای شما را به نمایش می گذارد. برخی از عناصری که شما مطمئن می شوید در عکس هایتان باشد چیست؟

من فکر می کنم بهترین عکس ها، داستان می گویند و چیزی خاص و رازآلود را ثبت کرده اند، مانند لحظه یا حسی زودگذر. من به دنبال ترکیبی آزاد و بی قید و نورپردازی دست نخورده هستم تا به بینندگانم دنیایی متفاوت از آنچه به دیدن آن عادت دارند را نشان دهم. همچنین میخواهم دنیا را آنطور که من از دریچه چشمانم می بینم به نمایش بگذارم، برای همین همیشه سعی می کنم نگرش خود را از طریق عکس هایم به مخاطب برسانم و اجازه می دهم دیدگاه خلاقانه ام در عکس هایم جلوه کند.

به عنوان یک عکاس طبیعت با سابقه حدود ۲۰ سال، برای مبتدیانی که آرزو دارند در راهی قدم بگذارند که شما آنرا پیموده اید، راهنمایی و نکته ای دارید؟

تمرین، تمرین و باز هم تمرین! این یک حرفه ی بسیار رقابت پذیر است و فقط بهترین شما توجه ها را به خود جلب می کند. با تمرین زیاد هیچ چیز نمی تواند پشت لنز دوربین شما مخفی شود. درگیری مداوم با یک روند خلاقانه توانایی هنری و فنی شما را بهبود می دهد و احساسات و اشتیاق شما را برای خلق عکس های جدید تحریک می کند. اگر شما نتوانید شور و اشتیاق خود را پرورش دهید و حفظ کنید نمی توانید زیاد پیشرفت نمایید.

کدام یک از کارهایتان را تا کنون بیشتر از همه راضی کننده دیده اید؟

خب، فکر کنم بتوانم بگویم هر عکس موفقی که ایجاد کرده ام، یک اجرای راضی کننده است و امیدوارم هر یک بهتر از کار قبل باشد. من همیشه سعی بر بهبود دید هنری خود دارم. ولی به عنوان پیشنهاد یک کار بهتر و منسجم تر، حدس می زنم اتمام کتاب آخرم «جریان بصری: مهارت در هنر ترکیب بندی – Visual flow mastering the art of composition»، بهترین کاری است که من تا به امروز به آن افتخار خواهم کرد. بیشتر از یک سال است که بر روی این کتاب کار کرده ام و حس می کنم چیزی ایجاد کرده ام که نه فقط در بهبود مهارت های ترکیب بندی به دیگران کمک می کند بلکه شامل شرح دیدگاه هنری شخصی من است. کتاب نه تنها شامل توصیه های عملی و تمرینی برای کسانی است که به دنبال بهتر شدن در عکاسی هستند بلکه به من این فرصت را داده است تا در مورد دیدگاه شخصی ام بحث کنم و آن را با دیگران به اشتراک بگذارم.

برخی از مکان هایی که دوست دارید ببینید ولی هنوز موفق به دیدنشان نشده اید کدامند؟

در چند سال اخیر من در تعدادی از مکان های خارق العاده بوده ام، از جمله مناطق زیبایی در آمریکا و کانادا، ایسلند، بلیز، اسکاتلند، نامیبیا، پرو و منطقه پاتاگونیای آرژانتین و شیلی. اما دیدن این مکان ها هیچ خدشه ای به مکان هایی که تصمیم دارم ببینم وارد نکرده است! من یک لیست به بلندی یک مایل دارم و هرگز به نظرم نمی آید که کوتاه تر شود. من اکنون در حال برنامه ریزی برای سفر به مکان هایی در ونزوئلا، بوتسوانا، مکزیک، بوتان، موروکو و تعداد زیادی شهرهای عجیب و غریب دیگر هستم. من همین حالا شروع کرده ام و بی صبرانه منتظرم ببینم که باد در چند سال آینده مرا به کجاها خواهد برد!

همه ی عکاسان آموزش رسمی در عکاسی نمی بینند، بر اساس آنچه حس می کنند و به نظرشان درست می آید عکاسی می کنند تا بر اساس «قوانین» عکاسی. مهارت پیدا کردن در هنر ترکیب بندی برای خلق عکس هایی بهتر چه قدر مهم است؟

مهارت در هنر ترکیب بندی حیاتی و مهم است چرا که با آن عکاس می داند چگونه برای مخاطبان داستان بگوید و دیدگاهش نسبت به جهان را به اشتراک بگذارد. در آن کتاب نیز گفته ام، من به هیچ یک از قوانین ترکیب بندی معتقد نیستم. درعوض من در کتاب جریان بصری، سعی کرده ام ابزار هایی را به مردم بدهم که بتوانند از آنها استفاده کنند. هیچ اشتباهی در عکاسی بر اساس احساس و آنچه به نظر خوب می آید نیست – که این ذات ترکیب بندی است – اما قطعا مفید است که درباره ی این احساسات ذهنی نقادانه بیندیشیم و آنها را به درسهایی عینی که می توانند عملا پیاده شوند تبدیل کنیم. من باید اشاره کنم من نیز هرگز هیچ آموزش رسمی در هیچ شاخه هنری نداشته ام – من با شهود و آزمون و خطا به جایی که اکنون در آن هستم رسیده ام. من اکیدا معتقدم در مطالعه ترکیب بندی های موفق دیگران به عنوان تلاشی برای بیشتر آموختن و پیشرفت مهارت فرد، ارزش زیادی نهفته است.

در کنار عکاسی منظره های دریا و خشکی، شما از حیات وحش هم به همان خوبی عکاسی می کنید. چگونه وقتی متغیر ها و عوامل زیادی وجود دارند که باید به آنها توجه کرد برای یک عکاسی فضای باز آماده می شوید ؟

من ترجیح می دهم اصلا زیاد از حد آماده نشوم. همه ی عکاسی در اصل، ثبت لحظات است در وقتی که ماهیت و ذات سوژه آشکار می گردد. به عنوان یک عکاس دوست دارم بگویم کار ما منتظر ماندن برای دنیای طبیعی اطرافمان است تا به طور تصادفی به هم بیامیزد و به حالتی زیبا و ساده برسد – و سپس مواجه شدن با لحظه ی رسیده و ثبت آن با دوربین. در حالی که انواعی از عکاسی به عکاس این اجازه را می دهد که تعداد زیادی از عوامل و متغیر ها را کنترل کند، عکاسی طبیعت بیشتر بسته به شانس و اقبال است. مهم است انعطاف پذیر باشید و نسبت به اتفاقات واکنش نشان دهید. البته عکاس می تواند کمی بر روند هنری، از طریق انتخاب لنز، مکان، استفاده از فلاش و دیگر عوامل کنترل داشته باشد. اما یک روش منعطف و ذهنی باز همیشه بهترین است. من سعی نمی کنم طبق یک دستور کار و با تعصب به موقعیت و یا شرایطی خاص برسم بلکه اجازه می دهم سوژه ام و نور محیط کار خودشان را انجام دهند و صبر می کنم تا لحظه ای خاص رخ دهد.

کی حرفه ای شدید و چگونه از آماتور به حرفه ای تغییر کردید؟ آیا راهنمایی یا کمکی برای افرادی که در تلاشند عکاسی را حرفه ی اصلی خود کنند دارید؟

من چند سال عکاسی را به صورت تفریحی انجام می دادم اما وقتی ۱۰ سال پیش کار اصلیم را ترک می کردم هیچ چیزی شبیه یک عکاس نداشتم. شاید هوشمندانه ترین راه نباشد ولی من به این نتیجه رسیدم که با غوطه ور شدن و فرو بردن کامل خود در عکاسی می توانم حرفه ی خود را بسازم. به نظر من چیز مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که عکاسی یک شغل است و بدون هوش کاری و فهم یک کسب و کار اغلب عکاسان دچار مشکل می شوند. من باید در مورد سرمایه گذاری وقت و منابعم هوشمندانه عمل کنم و دائما به دنبال تنوع بخشیدن و رشد دادن جریان های درآمدی ام باشم. به عنوان یک عکاس آزاد نباید راحت بگویم «من آنچه را شکار می کنم می خورم»، اگر سخت کار نکنم تا موقعیت های شغلی ام را بسازم و با مشتری ها و کاربران ارتباط برقرار نکنم، درآمدی کسب نخواهم کرد.

در وبسایتتان گفته شده که شما هر ماه سفر می کنید. در کیف دوربینتان با خود چه می برید؟

هنگام عکاسی مناظر خشکی، تمایل دارم تا حد امکان سبک سفر کنم، پس با حداقل تجهیزات سفر می کنم تا مطمئن شوم کمتر گرفتار می شوم. این موضوع در هنگام عبور از گمرک فرودگاه و یا وقتی با کوله بر پشت پیاده روی می کنید یا در آبهای خروشان قایقرانی می کنید بسیار به شما کمک می کند. وقتی از حیات وحش عکاسی می کنم البته که بار بیشتری با خود می برم. فهرست وسایلم همیشه در حال تغییر است اما اکنون من اینها را دارم: کنون ۵D Mark III، لنز نیکون ۱۴-۲۴mm همراه با یک آداپتور کنون EOS، لنز کنون ۱۶-۳۵mm Mark II، لنز کنون ۵۰۰mm، لنز Tamron 24-70mm، لنز Tamron 70-200mm، لنز کنون ۲۴-۱۰۵mm، لنز کنون ۱۰۰-۴۰۰mm، و یک مشت خرت و پرت دیگر. من از یک دسته سه پایه Gizo و Bogen و کیف های Guru Gear و F-Stop Gear استفاده می کنم. همین طور که می بینید من طرفدار یک برند خاص نیستم، دوربین ها و لنز ها صرفا وسیله اند و من بهترین وسایلی که متناسب با کار و بودجه ام هست را انتخاب می کنم.

بیوگرافی

عکاس حرفه ای طبیعت، شناخته شده در جهان، نویسنده و ماجراجو، یان پلانت (Ian Plant)، حدود ۲۰ سال است که دنیای طبیعی ما را به تصویر می کشد. یان، وبلاگ نویس و مشارکت کننده فعال در مجله Outdoor Photographer، کمک ویرایشگر در مجله Popular Photography و مقاله نویس ماهانه در مجله Landscape photography می باشد.

همچنین کار های یان در تعداد زیادی کتاب، تقویم، کمپین های تبلیغاتی و مجله های سرتاسر دنیا ظاهر شده اند. یان نویسنده ده ها کتاب (در هر دو فرمت الکترونیکی یا چاپی) و سازنده ویدئو های آموزشی است، از جمله اثر تحسین برانگیز Visual Flow: Mastering the Art of Composition که چندین قرن تجربه و مفاهیم مختلف هنری را در خود پوشش داده تا اسرار ترکیب بندی استادان بزرگ را فاش کند، The Ultimate Guide to Digital Nature Photography که به خوانندگان یک روش گام به گام برای بهبود دیدگاه هنری و توانایی های تکنیکی شان پیشنهاد می کند و Chesapeake: Bay of Light که از طرف واشینگتون پست، واشینگتون تایمز و دیگر روزنامه های برجسته به خاطر مستند سازی خلیج در معرض خطر Chesapeake تحسین شده است.

م

منبع

برگرفته از: Exposure guide


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *