مصاحبه با النا شومیلوا عکاس روس

در مطلب امروز لنزک مصاحبه ای که سایت ۵۰۰px با النا شومیلوا (Elena Shumilova) در مورد یکی از عکس های زیبایش انجام داده را برای شما عزیزان آماده کرده ایم که امیدواریم از مطالعه آن لذت ببرید. النا یک دوربین Canon 5D MKII و لنز ۱۳۵ میلیمتری دارد و اینکه در مدت کوتاهی که به دنیای عکاسی وارد شده اینقدر مطرح گشته، بسیار جالب است. او دوران شیرین کودکی را به همراه عشق و طبیعت، خیلی زیبا به تصویر می کشد.

اگر نام النا شومیلوا برای شما تازه است، پیشنهاد می کنیم، ابتدا با او و کار هایش آشنا شوید. به این منظور به مطلب «مجموعه عکسهای با ارزش از همنشینی دو برادر با حیوانات روستایی» مراجعه نمایید.

سلام النا! داستان این عکس دوست داشتنی چیست؟

سگم جلوی خانه ایستاده بود و من هم بچه ها را برای پیاده روی بیرون برده بودم. وقتی وانیا که کوچکترین فرزند من است حیوان مورد علاقه اش را دید، به سمت او دوید تا سلامی کند. من هم از این صحنه عکس گرفتم. بعد از ظهر بود و نور زیبایی در فضا وجود داشت!

شما به دلیل استفاده از نورپردازی زیبا در کارهایتان، خصوصا در این عکس شناخته شده هستید. می توانید کمی درمورد شرایط نوری مورد نظرتان صحبت کنید؟

کار من فقط با نور طبیعی است و هیچوقت هم از سه پایه استفاده نمی کنم. می ترسم با استفاده ازسه پایه لحظه ها را از دست بدهم! بیشتر از همه دوست دارم با نورپردازی از پشت (backlight) عکاسی کنم. به نظر من این نور جادویی است. من همیشه و همه جا با نور پشت سوژه عکاسی می کنم.

آیا توصیه خاصی برای خوانندگان ما دارید؟

همیشه سعی کنید راه جدیدی برای کار با نور و چگونگی برخورد آن با سوژه هایتان پیدا کنید. این سوژه ها می توانند درخت ها، مواد مختلف و یا ابرها باشند. سپس این راه های جدید را مورد بررسی قرار دهید.

آیا توصیه ای برای کار با کودکان به عنوان سوژه عکاسی دارید؟

بچه ها را همه جا دنبال کنید و با دوربینتان فقط عکس بگیرید!

اگر می خواهید با النا بیشتر آشنا شوید، ادامه مطلب را که خلاصه ای از مصاحبه با اوست بخوانید.

چطور با عکاسی آشنا شدید؟

یک سال و نیم پیش دوربین DSLR پدر و مادرم را قرض گرفتم و شروع به کار کردن با آن کردم. هر روز عکس می گرفتم، مشاهده می کردم و در این مشاهدات چیزهایی که دوست داشتم و یا دوست نداشتم را تجزیه و تحلیل می کردم. دو پسر کوچک دارم که همیشه الهام بخش من هستند. به شکل طبیعی به سمت عکاسی از آنها کشیده شدم. در ابتدا فکر می کردم برای اینکه یک عکس خوب داشته باشم باید لباس های زیبا و گران به تن آنها بکنم و در استودیو از آنها عکس بگیرم. بعدا متوجه شدم که هرچه تنظیمات و لباس ها ساده تر باشند، گرفتن عکس های واقعی راحت تر است. شش ماه طول کشید تا برای عکاسی آموزش ببینم و بتوانم با شکست ها و پیروزی هایم کنار بیایم. در نهایت به نقطه ای رسیدم که مردم از عکس هایم تعریف می کردند. در این زمان توانستم برای خودم یک دوربین بخرم که هنوز هم از آن استفاده می کنم. من یک دوربین Canon 5D MKII دارم.

چه چیزهایی الهام بخش عکاسی شما هستند؟

موسیقی، نور خورشید و احساسات آدم ها.

عکاس های مورد علاقه شما در ۵۰۰px چه کسانی هستند؟

Jake Olson, Magdalena Berny, Brooke Shaden, Lara Zankoul, Anka Jhuravleva, Sean Archer, Miki Asai, Silena Lambertini, Oprisco, Bill Gekas, Sarawut Intarob

و بسیاری دیگر.

فرایند آماده سازی و تدارکات پشت صحنه عکس های شما چیست؟

من همیشه از ایده هایم یک طرح اولیه (sketch) تهیه می کنم که شامل شکل به تصویر کشیدن فرم و حالت و تعیین شکل بدن تمام سوژه ها می شود. به نظر من این حالت بدن شما است که باعث انتقال احساسات می شود نه حالت صورت. بنابراین وقتی که طرح ها را آماده می کنم ژست ها و حرکات سوژه را مشخص می کنم. همچنین وقتی با بچه ها و دوستانم برای پیاده روی بیرون می روم نیز عکاسی می کنم. سگ و حیواناتی که در عکس ها دیده می شوند همگی حیوانات ما هستند. بنابراین آماده سازی و تدارک خاصی وجود ندارد.

آیا می توانید در مورد اهمیت ژست گرفتن برای ما صحبت کنید؟

ژست گرفتن در عکس همه چیز است. به وسیله آن می توان ارتباط احساسی برقرار کرد و اگر درست انجام نشود می تواند عکس را خامکارانه یا ناقص نشان دهد. من ساعت های زیادی را به مطالعه تفاوت ژست ها و چگونگی تفسیر آنها در زمان های مختلف نوردهی پرداخته ام. شخصیت و احساسات از طریق ژست ها و شکل بدن منتقل می شوند. به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنم که حتما برای شناخت ژست های مورد نظرتان قبل از عکاسی وقت بگذارید. توجه من فقط به حالت بچه هایم نیست، در عکس ها به حالت حیوانات نیز توجه دارم. در نظر گرفتن ژست تمام کسانی که در عکس حضور دارند نکته با اهمیتی است.

برنامه شما برای آینده چیست؟

برنامه های زیادی دارم. به موضوع های دیگر به غیر از بچه ها و حیوانات علاقه مند هستم و درواقع ایده های زیادی برای عکاسی در سر دارم. اما در حال حاضر نمی توانم در مورد آنها صحبت کنم. همیشه دلم می خواست که فیلم بردار (camera operator یا cameraman) شوم. نمی دانم که آیا هیچوقت فرصت انجام آن را پیدا خواهم کرد یا خیر، اما قطعا یکی از رویاهایم همین است.

م

منبع

برگرفته از: ۵۰۰px

نظرات شما

  1. امیر

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۳

    سلام و درود
    خواهشا مطلبی در مورد استفاده از سایت ۵۰۰px در سایت قرار بدید .
    با تشکر


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *