مصاحبه با شهرزاد اکرمی عکاس و فتومونتاژکار

در این مطلب از سری مصاحبه های لنزک با عکاسان، با خانم شهرزاد اکرمی، شری اکرمی (Sherry Akrami)، عکاس و فتومونتاژکار ساکن تهران مصاحبه ای داشته ایم. شری از صحنه هایی که برای فتومونتاژ و دستکاری عکس ها (photo manipulation) در فتوشاپ نیاز دارد عکاسی می کند و بر این باور است که یک فتومونتاژکار باید عکاس باشد، نه الزاما عکاس حرفه اى. این هنرمند با ترکیب عکاسی و جادوی فتوشاپ تصورات و رویا هایش را در قالب عکس واقعیت می بخشد. در ادامه این مطلب از شما عزیزان برای مطالعه این مصاحبه دعوت می کنیم.

متولد ١٣۵۴ در بانکوک و ساکن تهران هستم. تحصیلاتم کارشناسى عکاسى و کارشناسى ارشد انیمیشن، هر دو در دانشگاه هنر است. بعد از پایان دانشگاه، در رشته انیمیشن فعالیت داشتم. در فیلم هاى کوتاه و سریال ۳d و ۲d براى کودکان و نوجوانان، اما در کنار آن همیشه به عکاسى علاقه داشتم. مدت دو سال است که فرصتى پیدا کردم تا عکاسى را جدى تر دنبال کنم. سبک هاى مورد علاقه ام ویرایش خلاقانه (Creative Edit) و مفهومی (Conceptual) هستند. سال هاى زیادى است که کار با فتوشاپ را شروع کرده ام. تمام کار هاى فتومونتاژ (Photomontage) را با فتوشاب CC انجام مى دهم و براى کارم عکاسى سیاه سفید را به رنگى ترجیح مى دهم.

مصاحبه لنزک با شری اکرمی (Sherry Akrami):

با کلمات خودت، عکاسی و فتومونتاژ را چگونه تعریف می کنی؟

عکاسى به همراه فتومونتاژ به من این امکان را می دهد تا بتوانم با آنچه در پیرامونم است تصورات و رویاهاى خود را در قالب عکس واقعیت بخشم و به ثبت برسانم.

کی و چطور شد که به عکاسی علاقه مند شدی؟ و آن را چگونه یاد گرفتی؟

پدرم علاقه زیادى به عکاسى دارد و من از دوران کودکى همیشه از دیدن عکس هایى که او گرفته بود لذت می بردم. اولین دوربینم را او به من هدیه داد، Minolta XG1 آنالوگ، و بعد تصمیم گرفتم در دانشگاه عکاسى را ادامه بدهم.

آثار هنری فتومونتاژ تان فوق العاده هستند. برای خلق آن ها از کجا الهام می گیری؟

ممنون از تشویقتان. از همه جا، از خود سوژه هایى که عکاسى می کنم، مکان ها و سابقه تاریخى آنها، کتاب هایی که می خوانم و حتى بازی هاى کامپیوترى، گاهى هم در میان عکس هایم، عکسى را که بیشتر علاقه دارم را انتخاب کرده، شروع به ویرایش آن مى کنم و ایده ها حین انجام کار به ذهنم مى رسند.

بیشتر عکاس هستی یا فتومونتاژکار؟ چرا؟

به چراى آن تا حالا فکر نکردم، نا خودآگاه بوده است، کارى نبوده که با تصمیم آن را انجام بدهم. از همان آغاز یادگیرى عکاسى به جنبه خلاق آن علاقه داشتم. ترم اول عکاسى بود که استادم تحقیقى در مورد جرى اولزمن به من داد، به محض دیدن کارهایش شیفته آثارش شدم؛ تا آن موقع برایم قابل تصور نبود که مى شود چنین آثارى را با عکس در تاریکخانه خلق کرد. البته در آن موقع با امکانات و زمان محدودى که در دانشگاه داشتم و تاریکخانه کوچکى که در حمام خانه درست کرده بودم، امکان تجربه اش برایم وجود نداشت. اما سال ها بعد با پیشرفت فتوشاپ و آمدن دوربین هاى دیجیتال امکانش برایم فراهم شد. همچنین در انیمیشن همیشه به هنر مفهومی (Conceptual Art) و مت پینتینگ (Matte Painting) علاقه داشتم . همه این ها می تواند عاملى باشد که مرا به اینکار سوق داد.

یکی از کار هایت که خیلی دوستش داری؟ داستان پشت این اثر چیست؟

من علاقه زیادى به حیوانات و حفاظت از آنها دارم. در عکس هایم هم خیلى وقتها آنها سوژه اصلى ام هستند. اما اگر بخواهم عکسى یا عکس هایى را انتخاب کنم، به آنهایى که سوژه هایش بچه خرس است علاقه بسیار دارم. مادر بچه خرس را شکارچیان کشته بودند و او در طبیعت تنها رها شده بود؛ خوشبختانه پیدایش کردند و به پارک پردیسان تهران آوردند. به خاطر آشنایى یکى از دوستانم توانستم به آنجا بروم وچون خیلى کوچک بود و نمیتوانست آسیبى به ما بزند توانستم داخل اتاقى که از آن مراقبت مى شد بشوم و او را از نزدیک ببینم و عکاسى کنم. تا زمانى که ما آنجا بودیم، کمى غذا خورد و بازى کرد و خوابید. اما موقعى که از او دور شدیم بیدار شد و شروع به ناله کرد. به من گفتند که دوست ندارد تنها باشد و این خرس مادرش را صدا می زند. به شدت غمگین شدم و تا مدت ها در فکرم بود، تا اینکه تصمیم کرفتم با عکس هایى که از او گرفتم او را طورى نشان دهم که آزاد در طبیعت باشد، نه تنها در قفس.

آیا لازم است یک فتومونتاژکار، حتما عکاس هم باشد؟ چرا یا چرا نه؟

بسیارى در فتومونتاژ از عکس هاى آماده وکتور هاى استاک استفاده مى کنند. اینکار در تبلیغات و یا زمان هایى که وقت و بودجه براى کارى کم است بسیار سودمند است، اما براى کار هاى شخصى من اینکار را اصلا نمى پسندم و اصرار دارم که از عکس هایى که خودم آنها را عکاسى کرده ام استفاده کنم. بله، یک فتومونتاژکار باید عکاس باشد، نه الزاما عکاس حرفه اى. تاریخ هنر، شناخت سبک هاى هنرى، ادبى و مبانى زیبایى شناسى هنرهاى تجسمى هم مطالعه کرده باشند.

امیدواریم که از این مصاحبه لنزک لذت برده باشید و مثل همیشه بسیار مایلیم که نظر شما را جویا شویم. خواهشمندیم در بخش دیدگاه ها، برایمان بنویسید.

صفحه اینستاگرام شری اکرمی

instagram.com/sherryakrami

نظرات شما

  1. Saeid

    ۱۸ آذر ۱۳۹۵

    فوق العاده بود، اگر امکانش هست کارهای بیشتری از ایشان بگذارید و والبته یک راه ارتباطی مثل اینستاگرام و یا وب سایت شخصی ایشون ک بشه کارهاشون رو دید

  2. Nikond7100

    ۱۶ آذر ۱۳۹۵

    سلام به همه لنزکی ها و خانم اکرمی گرامی.
    آثار چند نفر از فتومونتاژ کارها را دیده بودم. در عین زیبایی و تکنیک قوی احساس میکردم از عکاسی دور شده و اصالت عکس را زیر سوال برده اند. اما با دیدن آثار شما حسی از آشنایی توام با احترام در من برانگیخته شد. اما ای کاش کمی هم درمورد عکس ها توضیح میدادید. مثلا درمورد آن گوزن با لانه پرندگان در شاخ هایش. آیا عکس گوزن را خودتان گرفته آید؟ و البته چند پرسش دیگر.
    منتظر آثار بیشتر و البته توضیحات بیشتری از شما هستم.
    سپاس فراوان از لنزک و خانم اکرمی…


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دادن به Saeid لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *