نقد عکس #۱ – یک عکس اچ دی آر

مدت زیادی از معرفی بخش جدید لنزک «نقد عکس» نمی گذرد. ما از شما خواستیم عکس های خود را برای ما ارسال نمایید تا از بین آن ها یکی را انتخاب کرده و همه به نقد آن بپردازیم. این کاری است که بین عکاسان متداول است و احتمالا همه به آن علاقه مندیم.

با نقد کردن عکس های یکدیگر می توانیم نکات زیادی را مطرح کرده و یاد بگیریم. عکس منتخب امروز یک عکس اچ دی آر (HDR) است که یکی از خوانندگان عزیز برای ما ارسال کرده اند. لطفا نظرات خود را در مورد این عکس (مثل ترکیب بندی، نوردهی، ویرایش و…) با این عکاس و دوستانتان در پایین این مطلب (قسمت نظرات) مطرح نمایید.

برای شرکت کردن در این بخش عکس های خود را به آدرس ایمیل ما info@lenzak.com ارسال نمایید. لطفا به همراه عکس ضمیمه شده، اطلاعات نوردهی عکس (سرعت شاتر، دیافراگم، ایزو و…) و شرح مختصری در مورد عکستان را هم بنویسید.

قوانین ساده این بخش

  • ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

عکس این هفته (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید)

عکاس: آقای پوریا نادری

مشخصات یکی از این عکس ها (عکس اچ دی آر)

  • nikon D5200
  • f/18
  • 1/80sec
  • 18mm
  • ISO-100

شرح عکس از زبان عکاس

« عکس HDR از یکی از مناطق تفریحی شیراز به نام قلات است. به دلیل پوشش گیاهی وسیع و شیب دار بودن منطقه، یافتن نقطه مناسب جهت عکاسی و تنظیم سه پایه را مقداری سخت کرد. وزش باد نیز در سخت تر کردن عکاسی کمک میکرد. ۵عکس با نوردهی متفاوت گرفتم که به دلیل وزش باد مجبور به سریع گرفتن عکسها شدم. ممنمون میشم که در بهتر گرفتن عکسهای HDR کمکم کنید.»

نظرات شما

  1. armin_tpe

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۳

    سلام. خسته نباشید.از بابت کادر و ترکیب بندی با توجه به موضوع عکس به نظر نمی رسد چندان اشکالی وجود داشته باشد اما این که تصویر باید اچ دی آر باشد با توجه به تعریف یک عکس اچ دی آر متاسفانه نتوانسته تصویر موفقی باشد چرا؟! . . . چون کنتراست تصویر به شدت بالا است( علیرغم اینکه فرمودید از ۵ تصویر استفاده نمودید) و این ( کنتراست شدید ) با مفهوم اچ دی آر به شدت در تناقض می باشد تکنیک یاد شده به معنی ادیت ناآگاهانه و افراطی نیست بلکه توسل به روش هایی برای نمایاندن آنچه دریک فریم عکس، به لحاظ سایه زیاد و نورشدید از کنترل خارج و قابل ارائه نمی باشد. چدا از این بحث به عنوان یک عکس Landscape عادی تصویر زیبایی می تواند باشد بخصوص آن شعاع نور بسیار زیبایی که از میان شاخه های درخت راه می گشاید اتفاقا برخلاف نظرات بعضی از عزیزان در نظرات بالا آن قسمت از عکس را از حالت یکنواختی صِرف در می آورد. و توازن خوبی به تصویر می دهد.
    خسته نباشید
    armin_tpe@yah00.com

  2. fatemeh

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۳

    زیباست ولی اگر در شب هم عکس گرفته بودی هم زیبا تر بود هم جذاب تر برایت آرزوی موفقیت دارم.!!!

  3. ماهان

    ۲۱ دی ۱۳۹۲

    سلام
    واقعا منطقه عالی ست این روستا درشیراز که سوژه های زیادی برای عکاسی داره
    به نظر من عکاسی HDR برای اینه که ما نقاطی رو درعکس بدست بیاریم که درعکاسی معمولی ازبین رفنند
    یک نوع همسان سازی (نمونه:برطرف کردن نقاط سوختگی به وسیله نور بیش ازحدیابالعکس)
    برجسته کردن ابر و تابش نورخورشید آن هم در فصل پاییز ازلحاظ مبانی اشکال داره و عکس کاملا مصنوعی شده

  4. باقر

    ۵ آذر ۱۳۹۲

    سلام

    در کل گرفتن عکس HDR سخته و حوصله و دقت بالایی می خواد، از این بابت بهتون خسته نباشید می گم و امیدوارم با حوصله و علاقه به کارتون ادامه بدید تا تو کارتون پیشرفت کنین…

    نقدهایی که من راجع به این عکس به ذهنم میرسه رو بهتون میگم شما هم اگر مسأله ای توی این نقد ها دیدید بگید تا شاید به درک بهتری از یک عکس خوب برسیم:

    ۱٫ Contrast و Saturation عکس بیش از حد بالاست، طوری که رنگ های آبی و زرد خیلی خشن دیده میشن ( البته این می تونه بحث سلیقه باشه!)
    ۲٫ یکی از اهداف عکسهای HDR علاوه بر نشان دادن نورهای مختلف در یک عکس است، نشان دادن تعداد بیشتری از رنگها و زنده نگه داشتن آنهاست، که در این عکس تعداد رنگهای موجود خیلی کمه! که به نظرم یکی به دلیل انتخاب منظره و ساعت عکاسیتون هست، و یکی دیگه به دلیل سرعت شاتر پایین
    ۳٫ قسمت های Underexpose عکس خیلی زیاده، به طوری که چیزی از جنس و رنگ شاخه های درخت و کوه باقی نمونده
    ۴٫ کادرتون خیلی شلوغه، با وجود شاخ و برگ های زیاد در همه جای کادر، چشم مستقیماً به قسمت تلاقی کوه و آسمان هدایت میشه ( که البته به نظر من قشنگترین قسمت این عکس هم همین قسمته)، که این مسأله یک مقدار ناخوشاینده، چرا که یکی از نکاتی که توی این عکس باید جلوه کنه قاعدتاً نور خورشیدِ! هیچ یک از اصول و قواعد کادر بندی هم رعایت نشده ( که این لزوماً ایراد محسوب نمیشه ولی تو این عکس ترکیب بندی خاصی نداریم که از این قضیه صرف نظر کنیم )… در کل چشم توی این کادر شلوغ راهش و گم می کنه و یه آشفتگی ای برای بیننده ایجاد می کنه.

    به نظر من برای بهتر شدن این عکس باید یک کادر خلوت تر ( شاید وایدتر ) انتخاب می کردید، و به هر طریق ممکن عکسی با سرعت شاتر پایین ( حداقل ۱ یا ۲ ثانیه ) به عکستون اضافه می کردید.

    ببخشید که خیلی ایراد گرفتم! فقط قصد کمک داشتم.

    1. مرجان

      ۵ آذر ۱۳۹۲

      سلام به همه دوستان

      مرسی از شما و نقد کاملتون.

      من هم این احساس رو داشتم که یک عکس اچ دی آر می تونه شامل رنگ های بیشتری باشه، چون هر نوردهی یک سری رنگ ها با حرارت های مختلف نور رو به همراه داره.
      با اینکه کنتراست عکس زیاد هست موافقم و اینکه رنگ تنه درخت زیبایی خاصی داره که اگر جور دیگری به نمایش گذاشته می شد طبیعی تر و زیبا تر بود.

      در مجموع به ایراد ها اشاره کردم که سازنده باشه برای همه دوستان.
      عکس اما حس خوبی به من می ده و از دیدنش لذت بردم

      با تشکر از آقای نادری

  5. طاهر پنجه بند پور

    ۳ آذر ۱۳۹۲

    عکس زیبایی گرفتی دوست عزیز، خسته نباشید

  6. المیرا

    ۱ آذر ۱۳۹۲

    سلام، عکس قشنگی گرفتین. کاش از این منظره در شب هم عکس گرفته بودید، فکر می کنم خیلی قشنگ می شد، مثلا یک عکس با نوردهی طولانی در شب. موفق باشین

  7. hosna

    ۱ آذر ۱۳۹۲

    سلام، عکس از ترکیب بندی خوبی برخورداره، اما بهتر بود کادر کمی بازتر باشد تا خورشید در گوشه کادر قرار نگیره. در کل عکس خوبی از طبیعت ثبت شده.
    پیروز باشید.

    1. نوید

      ۱ آذر ۱۳۹۲

      سلام

      من هم با شما موافقم، در کل عکس خیلی قشنگی از منظره هست، اگر خورشید هم جور دیگری ثبت می شد حتی بهتر بود.

      موفق باشید

  8. ali

    ۱ آذر ۱۳۹۲

    سلام
    من از علاقه مندان به عکاسی HDR هستم و از سوژه و ترکیب بندی عکست خیلی خوشم اومد فقط به نظر من یکم تو ادیت زیاده روی کردی.
    البته این نظر شخصی منه .

  9. marjan

    ۱ آذر ۱۳۹۲

    salam man shakhsan be akasi hdr alaghe daram. noor khorshid be aks rooh dade. man nokte manfi nemibinam. movafagh bashid. age ye soozhe dg mesle ye kolbeh ya adam dar door dast bood kheyli jaleb mishod.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *