نقد عکس #۱۱۹

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۱۹ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: NIKON D3200
  • دیافراگم: f/16
  • سرعت شاتر: ۱/۲۰sec
  • حساسیت سنسور: ISO-200
  • لنز: ۲۸mm Analog Vivitar

عکاس: آقای سامان نیک نژاد

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

قصد من نشان دادن طبیعت و انسانی است که خیره به زیبایی ان است در حالی که خودش نمیداند در نگهداری از طبیعت چه نقش بزرگی را ایفا میکند.

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

یکی از دیدگاه های برجسته هفته گذشته: dan_bahrami: درود بر شما جناب محسن کارآمد بسیار عزیز. عکس قشنگیه, فقط اگه با فیلتر ان دی بود خیلی بهتر از این میتونست در بیاد. یه کار دیگه میتونستی بکنی. در مواقع ای که فیلتر ان دی نداری میتونی از روش برکتینگ هم استفاده کنی. البته بستگی داره ولی گاهی واقعا کمک زیادی میکنه. فکر کنم در این سایت مدیر عزیز سایت در باره برکتینگ مطلبی گذاشته باشه که اینجا دیگه لازم به توضیح نباشه. اگر هم بود حتما در خدمت دوستان هستم تا جایی که اطلاعاتم قد میده حتما به روی چشم. البته اینها انتقاد نبود. نظر شخصی بود که میشه بهتر از این هم در آورد. عکستون عالی در اومده. لنزتونو نمیدونم چیه؟ کیت لنزه یا نه؟ با این دوربین که نه حرفه ای است و نه فول بادی و این کیت لنز انداختن این عکس خیلی بیشتر از عالیه. اینو جدی میگم فکر نکنید الکی تشویقتون میکنم. این دوربین رو میشناسم و همچنین کیت لنزشو. با نیکون دی ۳۲۰۰ کار کردم میدونم چه خور دوبینیه. کار هر کسی نیست با این دوربین چنین عکسی بندازه. معلومه واقعا به کار عکاسی علاقه مند هستین و اونو جدی میگیرین. با اجازه بزرگتر ها یه کلک هم من یادتون بدم شاید در این گونه مواقع گاهی جواب بده. دفعه بعد که چنین موقعیتی پیش اومد از یک عینک دودی استفاده کنید. بستگی به تجربه و شانس گاهی جواب میده. همچنین روی روش برکتینگ کار کنید خیلی به درد میخوره.

لنزک: نقد فوق یکی از نقد های برجسته مطرح شده در هفته گذشته می باشد. ما سعی می کنیم هر هفته یکی از نقد های سازنده خوانندگان عزیزمان را در این قسمت معرفی کنیم، اما قطعا قضاوت در مورد «برجسته ترین» نقد بر عهده شما است. از این رو توصیه می کنیم شما نیز تمامی این نقد ها را مطالعه بفرمایید. برای مطالعه تمامی نقد های مطرح شده در هفته گذشته، روی عکس فوق کلیک کرده و به پایین صفحه مراجعه نمایید.

نظرات شما

  1. سعید

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۶

    سلام . به نظرم عکس خوبی هست و به نظرم اگر در این عکس انسانی ( فارغ از جنسیت ) حضور نداشت شاید بهتر بود . الان ناخوداگاه وجو یک انسان در کادر چشم را به خودش خیره می کنه و از توجه به پس زمینه که اتفاقا هدف اصلی بوده دور می کنه .
    ضمننا به نظرم اگر کادربندی به نحوی انجام میشد که قسمت تیره پایین تصویر کمتر بود بهتر بود .

  2. دانیال

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵

    من قصد نقد ندارم و مطمئنا صلاحیتش رو هم ندارم ، صرفا می خوام نطرمو بگم

    داخل یکی از جواب هاتون خوندم که سعی داشتین جنسیت سوژه رو دخیل نکنید ، ولی به نظرم چون ناخودآگاه در ذهن انسان جنس مؤنث لطافت بیشتری به یک عکس یا نقاشی و … می ده و به نظر من یکی از موارد مثبت عکس شما انتخاب یک خانم به عنوان سوژه است
    مورد دیگر این که این عکس حداقل به بنده حس سردی خوشایندی میده که با عظمت کوه های اطراف مخلوط شده ولی اون گرمی نور خورشید کمی از این سردی رو گرفته ، شاید اگر صبر می کردین نور کمتری معلوم باشه یا از فیلتری استفاده می کردین که وزن رنگ آبی رو بیشتر کنه(حداقل در بالای صفحه) بهتر بود … البته باز هم می گم که بنده صرفا نظرم رو می گم نه که نقد کنم
    و در آخر هم این که منظره و کلیت عکس بسیار زیبا و به دل نشینه ….

  3. حسین

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۴

    zibast faghat ghesmati az asemos tasvir sokhte

  4. قاسم

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۴

    سلام آقاسامان وتشکربابات به تصویرکشیدن این منظره زیبا عکس شما از نظر عمق میدان و بازگویی قصه مربوطه بی نظیر است اماچند نکته به نظر من هست که شاید اگر رعایت میشد عکس شما خیلی بهتر میشد.اول اینکه سرعت شاتر شما به نسبت به نوع سوژه مناسب نیست یابابد سرعت شاتررو بسیار کمتر میکردید که اون هم نیاز به سه پایه داشتید که درآن صورت حرکت ابرها هم در عکس میافتاد که واقعا زیبا میشدیاسرعت رو باید بیشتراز این میکردید چون اثرسرمای هوارو روی دستان شما درقسمتهایی پایین عکس میشه دید!!!!!دوم دستان فرد درعکس باهم همخوانی ندارند!دست راست به نشانه سرما وحیرت بالا رفته اما دست چپ ثابت مانده به نظرمن اگر هردودست خودرا به پشت گره میزد میشد حیرتش را ازدیدن این منظره بهتر بیان کرد!یادستان را به زیر چانه میکشد که در آن صورت فضای معنوی بیشتری ایجاد میشد.البته جسارت نباشد عکس شما همین طور هم عالیست واینها فقط نظر بنده بود.با آرزوی موفقیت شما

  5. محمد امینی

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۴

    عالی .ولی بهتر بود کادر و نقطه طلای دقت بیشتری میشد

  6. محمدرضا ذوالفقاری

    ۹ اسفند ۱۳۹۴

    خیلی عکس خوبی شده ، تبریک میگم
    قرار دادن سوژه اصلی در یک سوم و برقراری ارتباط معنایی و رفت و برگشتی بین سوژه ها (انسان و خورشید) کر رو خیلی خوب از آب در آورده
    استفاده از فاصله کانونی واید تر
    استفاده از تکنیک سیلوئت برای ۱-جلوگیری از تمرکز بیننده روی سوژه انسانی ، ۲-سوق دادن بیننده به درک بعد مفهومی عکس و ۳-همچنین امکان نمایش هرچه بهتر و بیشتر زیبایی منظره آسمان و غروب
    میتونست عکس رو حتی از این هم بهتر کنه

    1. محمدرضا ذوالفقاری

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۴

      جسارتا میتونم مکان ثبت عکس رو بپرسم ؟

      1. سامان نیک نژاد

        ۱۰ اسفند ۱۳۹۴

        اینجا جاده ی پلور هستش.

  7. mohammad_QA

    ۹ اسفند ۱۳۹۴

    منظره ی زیبا و شگفت انگیزیه که مستقیماً روح انسان رو هدف قرار میده
    _نمیدونم در عمل چطور از آب در میاد ولی حس میکنم اگر سوژه یه مقدار از فکوس خارج میشد و یه کم تار میشد احساس از خود بیخود شدن و محو زیباییهای طبیعت شدن رو میتونست بهتر منتقل کنه به خصوص این که سوژه پشت به دوربینه یا به جای اون میشد فاصله سوژه رو از دوربین بیشتر کرد یا حتی میشد در حالت نشسته از سوژه عکس گرفت تا قسمت بیشتری از منظره نمایان بشه
    _جنسیت سوژه رو در نگاه اول نمیشه تشخیص داد که میشد از یه ژست بهتر برای این منظور استفاده کرد
    چنین منظره هایی خیلی کم گیر میاد امید وارم حداقل ۵۰ تایی عکس ازش گرفته باشید
    _البته تمام این موارد چیزی از ارزش عکس کم نمیکنه
    _امید وارم روز به روز موفق تر باشید

    1. سامان نیک نژاد

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۴

      ممنونم از نظر شما.
      ابتدا عرض کنم که عکس کاملا بی هوا بود و متاسفانه از شدت سرما فقط موفق شدم سه چهارتا شات از این منظره ی بی نظیر عکس بگیرم.
      اما در مورد پیشنهادتون.
      با توجه به اینکه باز ترین حالت اکثر لنزهای ۲۸ میلیمتر ۲٫۸ هستش و لنز بنده هم از این قائده خارج نبود،اگر میخواستم سوژه رو تار کنم،با توجه به اون فاصله باید افم رو روی ۲٫۸ میذاشتم که این امر نه تنها باعث از دست رفتن عمق میدان میشد ، بلکه باعث میشد ذهن بیننده هم به اون فولو شدگی انسان جذب بشه و دیدن یک تکه ی مات و کِدِر در همچین عکسهایی زیاد به مزاج بیننده خوش نمیاد.

      این عکس رو میشد به صورت نشسته هم گرفت،اما من ترجیح دادم به این منظره از پایین نگاه نکنم و اون رو همونطوری به تصویر بکشم که چشم واقعی انسان میبینه.
      در مورد فاصله هم عرض کنم که اگر یک مقدار دیگه عقب میرفتم حدودا ۲۰ الی ۳۰ متر قـــِـــل میخوردم پایین :))

      با این حال،ممنونم از نظرتون و اینکه عکس بنده رو قابل دونستید.

      1. سامان نیک نژاد

        ۱۰ اسفند ۱۳۹۴

        و یک نکته ی کوچیک دیگه اینکه قصد من نشون دادن جنسیت سوژه نبود،فکر کنم منظره اینقدر گیرا هست که کسی نخواد زیاد به جنسیت سوژه توجه کنه!

        توی این ترکیب بندی بیشتر قصدم نشون دادن رابطه ی انسان با طبیعت بود و اینکه طبیعت میتونه خیلی زیبا باشه و البته ما هم جزئی از اون هستیم .

        1. mohammad_QA

          ۲۳ اسفند ۱۳۹۴

          با عرض پوزش به خاطر گنگ بودن حرفام. تمام نکاتی که عرض کردم پیشنهاد بود و نه نقد
          واقعیت اینه که تا عکسی گرفته نشه نمیشه در موردش قضاوت کاملی داشت

  8. Maxm1860

    ۹ اسفند ۱۳۹۴

    عکس قشنگیه بنظر من فقط اگه واید تر بود شاید جذابتر میشد!

  9. رهگذر

    ۸ اسفند ۱۳۹۴

    ایکاش اسمون این رنگی بود واقعا


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *