نقد عکس #۱۳۸

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۳۸ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: PENTAX Q7
  • دیافراگم: f/5.6
  • سرعت شاتر: ۱/۱۲۵۰sec
  • حساسیت سنسور: ISO-100
  • فاصله کانونی: ۱۰mm

عکاس: آقای مظفر ماستبندزاده

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

انسان در برابر عظمت طبیعت.

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

یکی از دیدگاه های برجسته هفته گذشته: kayvan12003: جناب آقای حسینی نمایی از پایین ترین زاویه ممکن و نزدیک به چرخ عقب یک دوچرخه قدیمی و نسبتاً فرسوده،در کوچه ای بن بست ،با آسمان خاکستری و شاخه هایی از یک درخت بی برگ.چند آپارتمان در دوردست که اجازه تماشای آسمان را به شما نمیدهد و خبر خوشی از پشت دیوار بن بست برای شما ندارد.گویی که دوچرخه به پایان خط خود رسیده است و خسته و تنها به دیوار تکیه داده است.مود سیاه و سفید عکس نیز بسیار به جا انتخاب شده است . اما نشانه ای از مدرنیته در تقابل با زندگی سنتی در عکس دیده نمیشود. در کل استفاده از ابزار مناسب عکاسی برای به دست آوردن حداکثر عمق میدان و انتخاب ادیت ،کادر و ترکیب مناسب از نقاط قوت عکس محسوب میگردند. موفق تر باشید!

لنزک: نقد فوق یکی از نقد های برجسته مطرح شده در هفته گذشته می باشد. ما سعی می کنیم هر هفته یکی از نقد های سازنده خوانندگان عزیزمان را در این قسمت معرفی کنیم، اما قطعا قضاوت در مورد «برجسته ترین» نقد بر عهده شما است. از این رو توصیه می کنیم شما نیز تمامی این نقد ها را مطالعه بفرمایید. برای مطالعه تمامی نقد های مطرح شده در هفته گذشته، روی عکس فوق کلیک کرده و به پایین صفحه مراجعه نمایید.

نظرات شما

  1. red hand

    ۲۸ تیر ۱۳۹۵

    سلام
    بنظرم تو این عکس نکته قابل توجه بهت زدگی انسان دیده میشه. بدون اینکه صورت دیده بشه یه حالت بهت، و تعجب القا میکنه. داستان آدمیه که با تلاش و پشتکار خودشو به ارتفاعات رفیع کوهستان رسانده که استعاره ای از پیشرفت و بالا رفتن محسوب میشه، و با تعجب خود را در برابر عظمتی لامتناهی، خیلی کمتر از اون بزرگی که در ذهنش از خودش ساخته بود، میبینه.

  2. نگار

    ۲۸ تیر ۱۳۹۵

    پریدن…
    شوق پریدن بهترین لفظی ست که شاید تشبیهی از حسی باشد که به این تصویر دارم.
    نوری که از میانه ی عکس از پشت عکس ها به ابر ها دمیده شده انگار که از چشمان به دست هایم کشیده میشود و دل دل میکنم تا قدرت بال زدن بگیرم و بپرم.
    مردی که نیم قدم عقب تر از لبه ایستاده و حالت عادی فیگور بدن اش نشان میدهد که به چیز دیگری فکر میکند تا اینکه از سر من گذشت… شاید با خودش میگوید: بعدا…. بعدا خواهم پرید…
    در این تصویر سوژه ی قوی چشم را نمیگیرد. نمیتوان تمیز داد که هدف عکاس ابر ها هستند ، نور و یا انسان و صخره
    هرچند که تضاد رنگ بسیار میان انسان و ابر ذهن را معطوف به تقابل میان آن دو می سازد و این به هدف عکاس که مواجهه ی انسان با عظمت طبیعت است، نزدیک می باشد.
    عظمت به صورت معمول در زیبایی خیره کننده، تفاوت مقیاس اندازه ای با انسان، حیطه ی موضوع به ببیننده و امثال این موارد القا می گردد که در این تصویر با وجود زیبایی ذاتی تلفیق نور و ابرها، شاید اگر زاویه ی دوربین از پایین تر برای نشان دادن اسمان و یا از بالاتر برای گسترش دید به عمق ابر ها و دره و نیز در نور سنجی ابر ها پر فراز و نشیب تر با کنتراست بیشتر ثبت میگردید مفهوم “عظمت” القای بیشتری میافت.
    هر چند حالا هم عکس لحظه ی شکوهمندی را به ثبت رسانده است.
    خسته نباشید.

  3. مرتضی ذبیح زاده کمانگر

    ۲۷ تیر ۱۳۹۵

    سلام خسته باشید به نظر من عکاس قصد اینو داشته با این عکس عظمت پروردگار خوبمون بما گوشزد بکنه تو این دوره زمونه که همه من من فقط ورد زبونشون شده درسته میشه اینو هم گفت که انسان با سعی و تلاش میتونه به هر چی که میخواد دست پیدا کنه حتی اون ابرها هم دست یافتنی هستن

  4. النا

    ۲۷ تیر ۱۳۹۵

    با سلام
    برای اینکه شجاعانه کارتون رو ارائه دادید و آماده نقد شدن هستید بهتون تبریک میگم. این یعنی شما امکان حرفه ای شدن رو به خودتون دادید. من به عنوان یه مخاطب عام از خودم میپرسم چه چیزی رو عکاس میخواسته نمایش بده؟ معمولا طبیعت و انسان سه معنی برای روایت دارند. تفوق یا قدرت طبیعت در برابر انسان ، انسان بر طبیعت و آمیختگی و توازن انسان با طبیعت. حقیقتش من تو این تصویر هیچ کدوم از این سه رو نمی بینم. ما پیام های عکس ها رو با رمزگانی گویا میفهمیمم. با یک زبان رمزگان. شما گفتید هدفتون انسان در برابر طبیعته. اگر این رو میخواستید بنظرم باید جوری تصویرگری میکردید که فاتح شدن یا چیره شدن این انسان به طبیعت پر قدرت رو نشون میداد. من با این عکس احساس تفوق نمیکنم. مثلا شاید لازم بود پرسپکتیوتون رو بهبود میبخشیدید. جوری که فراز بودن سوژه شما بر یک قله بلند یا دره ای عمیق یا پنها و کرانه افق معلوم میشد. برای این شاید بهتر بود به پشت و پهلوی راست سوژه حرکت میکردید و لنز رو به سمت افق چپ میگرفتید. و بهتر بود ژست سوزه اتون هم ژستی فاتحانه می بود.
    فکرکنم بهتر بود ایزو رو بیشتر می کردید و شاید از تکنیکهایی که من بلد نیستم اما میدونم برای عمق بخشی به افق استفاده میشه رو استفاده میکردید. رنگ زرد لباس سوژه خوبه اما عکس خیلی سرده. انگار میخواهید سرسختی و بی مهری طبیعت رو نشون بدید. فکر کنم بهتر بود کمی گرمتر ادیت میکردید یا اگر مایل به ادیت نیستید از تنظیمات دوربین قبل از عکس استفاده میکردید. ضمنا فکر میکنم بعد از رفتن به پشت و پهلوی راست سوژه باید کمی زانو میزدید تا در نهایت قد سوژه به بالای خط افق تنه میزد. چون به هر حال قصد شما انسان در برابر طبیعت بوده. شاید حتی اگر فضا بود میتونستید دراز بکشید و افق رو از لای پاهای سوژه عکاسی بکنید.
    هرچند این برابری رو که ذکر کردید میشه به معنای جنگ هم دانست .تلاش خالص. پنجه در پنجه. که در اون صورت قطعا لحظه برفراز قرار گرفتن لحظه تمام شده جنگ و زمان نا مناسبی میشه، لحظات بالا رفتن یا آخرین تلاش و آخرین گام برای رفتن به قله لحظه بهتری بوده.
    به هر حال من فقط یک مخاطب عامی و البته امی هستم دربارۀ عکس. امیدوارم ناخواسته بی انصافی نکرده باشم. چون قطعا برای رفتن به این مکان و عکاسی خیلی زحمت کشیدید . به هر حال نابرده رنج گنج میسر نمی شود…
    موفق باشید.

  5. saeedslt

    ۲۶ تیر ۱۳۹۵

    سلام
    صرفا نظرات شخصی خودم رو بیان میکنم که ممکنه درست نباشه
    عکس خیلی خوبیه فقط چند نکته جزئی:
    ۱٫ دوست داشتم عکس فلیپ هورنتیزال بشه تا سوژه سمت چپ که نقطه قوی تری هست قرار بگیره
    ۲٫ سوژه کمی بیشتر فضای کادر رو اشغال کنه
    ۳٫ میزان نوردهی سوژه اندکی بیشتر بشه
    ۴٫ با افزایش خیلی کم clarity و dehaze و دی سچوریت کردن ابرها قدرت بیشتری بهشون داده بشه
    ۵٫ مقداری هم دمای کلوین افزایش پیدا کنه تا تنالیته آبی ار روی سنگ ها و سوژه برداشته بشه
    ببخشید جسارت کردم. صرفا احساساتمو بیان کردم ولی در آخر نظر شما مهمه.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *