نقد عکس #۱۴۵

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۴۵ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: Canon EOS 600D
  • دیافراگم: f/6.3
  • سرعت شاتر: ۱/۱۰۰sec
  • حساسیت سنسور: ISO-100
  • فاصله کانونی: ۴۲mm

عکاس: آقای محمد عباسی

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

به تصویر کشیدن تنهایی انسان.

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

یکی از دیدگاه های برجسته هفته گذشته: رضا هدایت: زاویه عکس خیلی خوب انتخاب شده ….افزایش ایزو هم بخاطر این بوده که دروبین رو روی دست گرفتند چون در ۶۵۰D که احتمالا با لنز ۱۸-۵۵ بوده تو این فاصله کانونی بازترین عدد دیافراگم همون ۵ میشه…. اگر بین پاهای چهار نفر وسط مانند افراد دیگر فاصله وجود داشت حرکت چشم بر روی عکس نرمتر اتفاق می افتاد…. انتخاب تعداد افراد و لحظه شات زدن خوب بوده … ممنونم از عکس زیبای شما

لنزک: نقد فوق یکی از نقد های برجسته مطرح شده در هفته گذشته می باشد. ما سعی می کنیم هر هفته یکی از نقد های سازنده خوانندگان عزیزمان را در این قسمت معرفی کنیم، اما قطعا قضاوت در مورد «برجسته ترین» نقد بر عهده شما است. از این رو توصیه می کنیم شما نیز تمامی این نقد ها را مطالعه بفرمایید. برای مطالعه تمامی نقد های مطرح شده در هفته گذشته، روی عکس فوق کلیک کرده و به پایین صفحه مراجعه نمایید.

نظرات شما

  1. امیر پسند

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۵

    من عکاس تازه کاری هستم و عکس بالا هم به نظر من خیلی خوبه ولی خودم اگه می خواستم چنین عکسی بگیرم نفر نشسته رو در پایین کادر قرار میدادم تا عمق میدان زیادی داشته باشه و از اف ۸ و یا ده استفاده می کردم و اجازه می دادم این تنهایی جایی تمام بشه در دودرست به یک صحنه خاکستری یا روشن که بسستگی به دیدگاه فلسفیم در او زمان داشت الان یه نور ملایم در انتها رو ترجیح میدم و از بوجود اومدن گوشه های خالی هم جلوگیری می کردم چون حس خالی بودن در عرض رو به عکس میده که من دوسش ندارم دوست دارم در عرض حس بی پایان داشته باشم و ذر طول حس تمام شدن تنهایی و اگر فلسفی ترش می خواستم بکنم از دو تم استفاده می کردم خود شخص سیاه سفید و اطراف رنگی تا نشان بدم تنهایی انیان یه چیز درونیست نه چیزی که از بیرون وارد شده

  2. یاس

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۵

    سلام دوستان برای عکس ۱۴۵ اگر به آسمان نگاه میکرد به نظر تنهاییش بیشتر جلو میداد.الان که به کنار نگاه میکنه میتونه این حس رو بده که کسی انجا باشه.مخلص همه.

  3. امیر

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۵

    با سلام. درخصوص عکس به نمایش گذاشته شده چند نکته رو میشه عنوان کرد.
    از نظر تکنیکی:
    ۱-سوژه در یک سوم بالای و به عبارتی در Center-off قرار داره که نقطه خوبیه.
    ۲-کنتراست از پایین به بالا کم میشه. به عبارتی سایه روشنها در پایین عکس بیشتر داریم تا در بالا و دوردست. این هم نکته خوبیه که میتونست در انتها بهتر هم بشه.
    ۳همونطوری که سایر دوستان هم گفتند چرخش سر سوژه به سمت چپ نگاه بیننده رو به چپ می بره در حالیکه در سمت چپ خبری نیست. پرسپکتوی به سمت روبروست. این تداخل خطوط فرضی چندان جالب نیست.
    ۴-سیاه سفید بودن نقطه قوته و به محتوا رو تقویت کرده.
    ۵-دیافرگم بسته تر برای موضوعاتی اینچنین که ترکیبی از فرم (و تکرار) هم هست بهتره.
    از نظر محتوایی:
    ۱-عکاس خواسته تنهایی رو به تصویر بکشه اما نگاه و حرکت سر سوژه نشون میده که یه چیزی یا یه کسی در سمت چپ هست. بنابراین سوژه تنها نیست. این کار با وحدت موضوعی عکس در تضاده.
    ۲-بر عکس سایر دوستان معتقدم روم (فضای) موجود در بالای عکس خوبه اما یه ذره کمه. اینکه آخر تنهایی چیه سوالیه که میتونه بیننده رو به چالش بکشه. اگه کادر از بالا بسته تر بشه یعنی تنهایی ادامه دار اما اگه بعد تنهایی فضای خالی، خلا، یا چیزی شبیه به اینها باشه که کنتراست (که در بالا گفتم) همخوای داشته باشه میتونه این موضوع رو القا کنه که بعد از تنهایی نیستیه یا بر عکس رسیدن به روشناییه.

    در پایان اینکه اگه قرار باشه نمره ای داده بشه عکس نمره قبولی رو دریافت میکنه. خسته نباشی دوست نادیده!.

  4. فرین

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۵

    عکس بسیار قشنگیه و هدف عکاسو به تصویر میکشه اما اگر سر سوژه بیشتر به سمت چپ متمایل عکس معنای بیشتری میگرفت و همینطور اینکه چشم بیننده وقتی توی عکس میچرخه در آخر عکس قطع میشه خیلی بهتر بود اگه بالا یکم کراپ میشدولی درکل عکس حس جالبی داره

  5. روح اله

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵

    در خصوص کادر بندی بهتر بود از بالا و طرفین کادر زودتر بسته می شد و فضایی خالی از صندلی دیده نمی شد .
    در خصوص سوژه مکان سوژه در وسط کادر برای القا حس تنهایی به بیننده بدرستی انتخاب شده اما حالت سوژه که بسیار مهم است با کج کردن سر به سمت چپ تصویر حالتی از در انتظار بودن برای ورود افراد دیگر را به بیننده القا میکند و سوژه باید به سمت جلو نگاه میکرد .
    سیاه و سفید بودن تصویر بدرستی انتخاب شده است .

  6. پرهام

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۵

    فقط چیزایی که میبینم رو میگم،
    چیدمان صندلی ها چشم نوازه، چشم رو به سمت جلو هدایت میکنه ولی در آخر اتفاقی نمیافته، شاید بهتر بود کادر زودتر بسته میشد. سوژه دقیقا وسط کادر قرار گرفته و داره به چپ نگاه میکنه، شاید اگه پایین یا بالا رو نگاه میکرد خیلی بهتر بود، چون حداقل برای من حسی رو منتقل نمیکنه… و در سمت چپ هم اتفاق خاصی نمیافته که بخواد توجه رو به اون سمت جلب کنه. یک کم هم سوژه ناواضحه، نمیدونم…
    اگر من بودم همین صحنه رو، یکم از سمت چپ طوری که سوژه توی یک سوم راست باشه میگرفتم. یا حداقل از همین زاویه سوژه رو تو یک سوم جا میدادم.
    و در آخر هم به نظرم سیاه سفید بودن عکس انتخاب درستیه.

    من خیلی تازه کارم، اگر اشتباه عرض میکنم نکته ای رو معذرت میخوام!

    1. javad_toosi

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۵

      موافق میباشم D:
      نظرت خیلی جالب بود آفرین به شما

  7. ebrahim_mim

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۵

    عکس بسیار زیبایی هست و حسن خوبی رو میده
    انتخاب استایل سیاه و سفید خیلی در این عکس مناسب هست
    اف هم مناسب انتخاب شده که باعث شده تمام نما در فوکوس باشه( اف ۸ میتونست بهتر باشه )
    کنتراست سوژه نسبت به محیط اطراف خیلی شدید هست( میتونست کمتر باشه)
    محل قرار گرفتن سوژه هم بخاطر یک نواخت بودن اطراف خوب انتخاب شده
    اگر سوژه بیشتر سر به سمت چپ مایل میکرد حس قوی تری داشت
    تنها ایرادی که میشه گرفت قسمت بالا و گوشه ها هست
    که ناگهان سوژه تموم میشه و یک صفحه خالی تحویل بیننده میده
    با کمی کراپ کردن کردن حس بی پایان بودن و خالی بودن اطراف بیشتر میشد


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *