نقد عکس #۱۴۷

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۴۷ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: Nikon D7100
  • لنز: ۷۰-۳۰۰ ed vr G
  • دیافراگم: f/6.3
  • سرعت شاتر: ۱/۳۲۰sec
  • حساسیت سنسور: ISO-320
  • فاصله کانونی: ۲۱۰mm

عکاس: آقای محمد رنجبر

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

رقص خوشه برنج در نور.

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

یکی از دیدگاه های برجسته هفته گذشته: عباس: نمی خوام خیلی جدی وارد بحث نقد بشم. مختصر و مفید میگم: خورشید باید میموند و نباید توسط خطم افقی کادر بالا کات میشد. با نصفه شدن خورشید اصلی عملا ایده انتقال حس گرما نیمه کاره مونده. دوم اینکه خط افقی پایین هم موازی سطح نیست. گرچه زیاد مهم هم نیست. اما اون مورب بودنش هم اصلا دلیل خاصی نداره. سوم: عکس حس غروب به خودش گرفته. برای نشون دادن گرما عملا باید سوژه ها حالت دیگه ای به خودشون میگرفتن. من لحظه اول که عکس رو دیدم ذهنم رفت سمت خورشید بالای نمیه کاره و ساختمون نیمه کاره و تقارن توده سیاه احجام و ساختمون ها تو آب با فضای بالای عکس. بنظرم اون توضیح بیشتر از اینکه به عکس کمک کنه داره اون رو گنگ میکنه. سوژه ها حالت خوبی دارن. اما اگر بخوایم با توضیح کنار بیایم باید حداقل نزدیک تر به عکس میبودن و ضمنا حالتی داشتن که به نوعی بتونه حس گرما رو منتقل کنه. از خود عکس فارغ از هدف عکاس خیلی لذت بردم.

لنزک: نقد فوق یکی از نقد های برجسته مطرح شده در هفته گذشته می باشد. ما سعی می کنیم هر هفته یکی از نقد های سازنده خوانندگان عزیزمان را در این قسمت معرفی کنیم، اما قطعا قضاوت در مورد «برجسته ترین» نقد بر عهده شما است. از این رو توصیه می کنیم شما نیز تمامی این نقد ها را مطالعه بفرمایید. برای مطالعه تمامی نقد های مطرح شده در هفته گذشته، روی عکس فوق کلیک کرده و به پایین صفحه مراجعه نمایید.

نظرات شما

  1. توحید

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۵

    به نظر من تضاد رنگ طلایی و سفید مرکز عکس با زمینه تیره خیلی خوب شده و قرار گرفتن فرد درست در مرکز تصویر با توجه به قرینه زیبایی که در پایین تصویر کاه های افقی تشکیل دادند و از دو طرف به سمت مرد شیب گرفتن به نوعی چشم رو قوی تر به سمت مرکز تصویر هم هدایت می کنه. در نگاه من عکس پیام کار و زحمت یک مرد رو زیر تابش خورشید بیشتر نشون میده. حضور حجم کاهی که در تصویر مشاهده میشه و لباسی که از پشت قسمتهاییش به تیرگی میزنه بیشتر این حس رو به من منتقل میکنه. یکی از قسمتهایی که به نظرم به عکس لطمه زده دیده نشدن پای مرد هست که اگر در کادر قرار می گرفت چشم از این بابت اذیت نمی شد به خصوص که اگر حجم بیشتری از کاه در پایین تصویر دیده می شد شاید حس قوی تری از رنگ طلایی هم منتقل میشد و به نسبت یک سوم هم بیشتر نزدیک میشد. عکس اون درخشندگی طلایی گندم ها و به خصوص لبه های لباس و کلاه مرد رو نداره که اون حس طلایی افتاب قوی منتقل بشه که شاید میشد با افزایش زمان نور دهی و ایجاد کنتراست بیشتر ، به این هدف هم نزدیک شد.

  2. ویدا هنرور

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۵

    به نظر من این عکس به علت وجود کنتراست بین خوشه های طلایی و درخشان و زمینه ی تیره ی پشت در نگاه اول خیلی چشمگیر و زیبا هست …..اما اگر از کادر بازتری برای این عکس استفاده میشد و یا کشاورز در نقاط طلایی کادر قرار می گرفت …عکسی بی نقص میشد …پیروز باشید

  3. Rexor

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۵

    عکس مفهوم خاصی ندارد
    و فقط از جنبه ی زیبایی شاید بشه مورد بررسی قرار داد
    اگر زاویه ی بهتری برای عکاسی انتخاب میشد به نظر بنده کمی بهتر بود تا اینکه سوژه را از پشت نشان دهیم

  4. mohsengrapher

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۵

    خیلی عالی فقط به نظر من میشد از سرعتهای شاتر پایینتر مثل ۱/۲۰۰ هم استفاده کرد و عکس کماکان فریز میشد ولی میشد ایزو رو پایینتر آورد و کیفیت عکس بهتر می شد.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *