نقد عکس #۱۴۸

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۴۸ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: NIKON D7100
  • دیافراگم: f/5.6
  • سرعت شاتر: ۱/۶۰sec
  • حساسیت سنسور: ISO-250
  • فاصله کانونی: ۱۴۰mm

عکاس: آقای مصطفی محمدخانی

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

این عکس برای شما چه معنایی دارد؟ با سلام، عکس فوق در کارگاه طراحی در بافت روستایی در روستای ریک چشمه استان گلستان گرفته شده، زمانی که در محوطه این بنا کارگاه در حال برگزاری بود این بچه ها از روی تراس این خانه روستایی در حال تماشای فعالیت دانشجویان بودند که نوع نگاه این بچه ها یک موجی از آینده نگری و تفکر به آینده خودشان را در ذهن دیگران به تصویر می کشه، شاید زمانی خودمان هم چنین نگاهی داشتیم.

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

یکی از دیدگاه های برجسته هفته گذشته: توحید: به نظر من تضاد رنگ طلایی و سفید مرکز عکس با زمینه تیره خیلی خوب شده و قرار گرفتن فرد درست در مرکز تصویر با توجه به قرینه زیبایی که در پایین تصویر کاه های افقی تشکیل دادند و از دو طرف به سمت مرد شیب گرفتن به نوعی چشم رو قوی تر به سمت مرکز تصویر هم هدایت می کنه. در نگاه من عکس پیام کار و زحمت یک مرد رو زیر تابش خورشید بیشتر نشون میده. حضور حجم کاهی که در تصویر مشاهده میشه و لباسی که از پشت قسمتهاییش به تیرگی میزنه بیشتر این حس رو به من منتقل میکنه. یکی از قسمتهایی که به نظرم به عکس لطمه زده دیده نشدن پای مرد هست که اگر در کادر قرار می گرفت چشم از این بابت اذیت نمی شد به خصوص که اگر حجم بیشتری از کاه در پایین تصویر دیده می شد شاید حس قوی تری از رنگ طلایی هم منتقل میشد و به نسبت یک سوم هم بیشتر نزدیک میشد. عکس اون درخشندگی طلایی گندم ها و به خصوص لبه های لباس و کلاه مرد رو نداره که اون حس طلایی افتاب قوی منتقل بشه که شاید میشد با افزایش زمان نور دهی و ایجاد کنتراست بیشتر ، به این هدف هم نزدیک شد.

لنزک: نقد فوق یکی از نقد های برجسته مطرح شده در هفته گذشته می باشد. ما سعی می کنیم هر هفته یکی از نقد های سازنده خوانندگان عزیزمان را در این قسمت معرفی کنیم، اما قطعا قضاوت در مورد «برجسته ترین» نقد بر عهده شما است. از این رو توصیه می کنیم شما نیز تمامی این نقد ها را مطالعه بفرمایید. برای مطالعه تمامی نقد های مطرح شده در هفته گذشته، روی عکس فوق کلیک کرده و به پایین صفحه مراجعه نمایید.

نظرات شما

  1. محسن پیرنیا

    ۶ مهر ۱۳۹۵

    سلام به همه دوستان گرامی و جناب محمدخانی عزیز. عکس زیبا و پراز احساسی ثبت کردید. بسیار جای آفرین و دست مریزاد داره. اما ایکاش کمی کادر عکس بازتر می بود. سرفراز و پیروز باشید…

  2. radmehr

    ۳ مهر ۱۳۹۵

    با سلام خدمت اقا مصطفی و همه علاقه مندان . عکس بسیار بسیار زیبایی گرفتید خسته نباشید . فقط من احساس میکنم این عکس میتونست کادر بندی بزرگتری داشته باشه مثلا تمام کلبه داخله کادر میبود یا حداقل از این چهار چوب فرا تر میشد اونوقت عکس ارتباط بیشتری به نظرم با مخاطبش برقرار میکرد . با درود فروان بر شما .

  3. javadooo72

    ۳ مهر ۱۳۹۵

    با سلام . چنتا نکنته رو خواستم یادآور شم .
    اول اینکه دیدم سرعت شاتر یک شصتم ثانیست و فوکالی ک توش عکس گرفته شده ۱۴۰ ….همونطور ک میدونیم بهتره ک سرعت شاتتر برابر فوکال یا بیشتر باشه
    دوم اینکه عکس دارای وزن خوبیه و از لحاظ ترکیب بندی خوبه .. شاید میشد بیشتر منتظر موند ک نفر سمت راست صورتش رو عین دو نفر دیگه نشون بده کامل …در مورد ایده سیاه و سفید کردن این عکس هم تا حدودی موافقم . اما باید رنگی رو هم دید.
    متشکرم از ب اشتراک گذاری عکس

  4. yasaman nouri

    ۳ مهر ۱۳۹۵

    عکس خیلی خوبیه. وقتی بهش نگاه میکنی در گیر سه حس مختلف میشی. پسرک سمت چپ لبخند نمکی داره و شیطنت چشماش وادارت میکنه ک یه لبخند کوچیک روی لبت بیاد … اما وسطیه ،نه! مدل دست و ابروهاش، فرم لب هاش، همه و همه دم از نا امیدی و ناراحتی میزنه… اون سمت راستی هم ک جای خود داره. هم هست هم و نیست :D. روی هم رفته واقعا به خوبی تونستن شکار لحظه کنن. اما اگر یه کم کادر بسته تر بودو پایین عکس اون ناحیه ب نظر اضافی رو نداشت ،بهتر بود. آرنچ پسرک سمت چپ میتونست توی عکس باشه اما نبودنش ایراد نیست… به نظر خودم ،وقتی بیشتر ب عکس نگاه میکنم ی عکس زیادی روشنه. البته شاید من اشتباه میکنم. در آخر عکس خیلی خوبی گرفته شده. درود بر شما و عکاس محترمش 🙂


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *