نقد عکس #۱۷۰

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۷۰ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: Nikon D5300
  • دیافراگم: f/4.8
  • سرعت شاتر: ۱/۳۰sec
  • حساسیت سنسور: ISO-800
  • فاصله کانونی: ۳۸mm (18-55)

عکاس: آقای سید هادی موسوی

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

از پل سفید اهواز عکس می گرفتم که اون آقا رفتن بالای پل نشستن.

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

یکی از دیدگاه های برجسته هفته گذشته: iran: عکاس در انتقال پیام بسیار موفق عمل کرده اند. انتخاب هوشمندانه از تنالیته های خاکستری، به عنوان رنگی که فاقد جذابیت است و مظهر چشم پوشی از لذت های دنیاست، تطابق معنایی بسیار خوبی با رنج و سختی کار و جهت حرکت مرد و پشت کردن به دنیای بیرون دارد. سنگینی بار و فشاری که کارگر متحمل میشه به خوبی در حرکت سنگین پا به تصویر کشیده شده است. مخاطب با اولین نگاه، متوجه جانمایی مرد به عنوان سوژه اصلی می شه که عکاس با دقت در خط یک سوم قرار داده و لباسش به طور معنا داری تیره تر از بقیه زمینه است. از طرفی شاهد نظم خاصی در تک تک عناصر تصویر هستیم: طاقهای تکرار شونده ورودیهای کوره، چیدمان منظم آجرهای مشبک بر روی چرخ دستی که تضاد خوبی با آجرهای شکسته بر روی زمین دارند و حتی بافت شطرنجی آستین کارگر که اگر چه ممکن است اتفاقی باشد ولی به زیبا تر شدن عکس کمک بسیاری کرده است. به عکاس محترم تبریک می گویم.

لنزک: نقد فوق یکی از نقد های برجسته مطرح شده در هفته گذشته می باشد. ما سعی می کنیم هر هفته یکی از نقد های سازنده خوانندگان عزیزمان را در این قسمت معرفی کنیم، اما قطعا قضاوت در مورد «برجسته ترین» نقد بر عهده شما است. از این رو توصیه می کنیم شما نیز تمامی این نقد ها را مطالعه بفرمایید. برای مطالعه تمامی نقد های مطرح شده در هفته گذشته، روی عکس فوق کلیک کرده و به پایین صفحه مراجعه نمایید.

نظرات شما

  1. javad_toosi

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۵

    با سلام
    ابتدا جا داره تبریک بگم به عکاس بخاطر استفاده و درک صحیح از المانهای اصلی دوربین همانند ایزو ،دیافراگم و سرعت شاتر که کاملا صحیح استفاده شده اند و توانستند تصویری خوب با یک دوربین کراپ سنسور ثبت کنند. همچنین کادر بندی هم تقریبا مناسب است ،گفتم تقریبا چون برای ثبت یک اثر ساخت دست انسان و نمایش محیطی صنعتی و خشن وجود عناصر طبیعت مثل درخت و بوته ها از کیفیت کار کم میکند . در عوض نورهای چراغ و بازتاب زیبای انها در اب به کیفیت کار و ایجاد حس صنعتی کمک میکند ،حالت سلوئیت پل کاملا عمق تصویر را به نمایش گذاشته و تصویر خشن و در عین حال زیبایی از زندگی صنعتی را جلو داده است بعلاوه پردازشهای نهایی رنگی و نوری هم صحیح بنظر می‌رسد و در خور عکس میباشد.
    تا اینجا عکس یه نمره خوب و قابل قبول را دارد و مورد پسند است اما….
    اما اینکه اول از همه عکاس هیچ ارزشی برای اثر خود قائل نشده است و خیلی ابتدایی ، عامیانه و غیر حرفه ای هدف خود از ثبت عکس را در پاسخ به سوال قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید بیان کرده است. به عبارتی گفته است `دستم خورد به شاتر و این عکس ثبت شد ` امیدوارم در کارهای بعدی حتما و حتما به عکس خودشون احترام بگذارند و توضیح و موضوعی لایق عکس عنوان کنند و در ادامه از حال و هوای موقعیت عکاسی توضیحاتی ارائه دهند.
    موضوع دیگر آدم روی پل است که اصلا نه مناسب عکس است و نه مناسب کادر بندی ،درواقع نکته گمراه کننده چشم و سردرگمی بیننده است ، بهتر است اینطور برداشت کنیم که موضوع پل است نه اون ادم
    بهتر بود اگر قصد عکس گرفتن حال و هوای اون مرد باشه کادر رو می بستند تا او به خوبی نمایان میشد و سهم عمده ای از کادر را به خود اختصاص میداد.
    و این همه حواس پرتی در عکس نداشتیم
    خلاصه اینکه با تمام احترامی که برای عکاس و سایر منتقدین عزیز قائل هستم اگر قرار به امتیاز دهی باشد و حدنصاب ان ۱۰۰ می بود .
    بدون ان مرد و چشم پوشی از پاسخ عکاس بین ۸۰ تا ۹۰ نمره مناسب است
    و در حال حاظر شاید نتوان بیشتر از ۴۰ یا ۵۰ نمره به عکس داد
    موفق و پیروز و پرتلاش باشید

  2. ashkan_meu

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۵

    با سلام
    من ترجیح میدم درباره ی ترکیب بندی عکس صحبت بکنم چون به نظرم تکنیک تا حد زیادی در پس پردازش قابل ترمیم هست.
    در ابتدای خوانش عکس با خط قطری بالارو مواجه میشیم که سعی در بیرون بردن چشم از کادر دارد ولی در میانه راه به یک نقطه‌ی واقعا قوی برخورد میکنیم (انسان روی پل) که از این امر جلوگیری میکند. این نقطه در جای خوبی از کادر قرار گرفته (تقریبا یک سوم) که باعث چرخیدن چشم در عکس میشود و حس بی تعادلی فرم نقطه به این امر کمک میکند.
    خطوط افقی، خطوط غالب عکس هستند که حس آرامش و سکون را به بیننده القا میکنند و همین طور باعث عمق بخشیدن به عکس می شوند.
    خطوط عمودی حاصل از بازتاب نور بر آب و پایه های پل حالتی پر تلاتم و گرم را به عکس میبخشند، که باز چشم را به سمت پل جلویی و نقطه‌ی قوی برمیگردانند.
    سمت آسمان در عکس زیاد است که با شاخه های بالای کادر کاملا اصلاح شده است ولی شاخه های پایین عکس نقشی ندارد و شاید بهتر بود حذف میشدند.
    کلام آخر: به قول هانری کارتیه برسون:((لحظه‌ای زودگذر از یک ثانیه وجود دارد که اهمیت یک واقعه در آن متمرکز شده وبه صورت قوی‌ترین ترکیب‌بندی بصری بیان می‌گردد.))
    داستان عکاسی ـ مایکل لنگفورد
    منتظر پاسخ دوستان هستم
    ?????? ???

  3. farhadkosarian

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵

    سلام

    عکس خوبیه و چون به صورت یهویی گرفته شده نمیشه گفت مشکل داره بعضی سوژه ها خیلی اتفاقی جلوی روی ادم میان و ادم اون لحظه وقت تنظیماتی رو نداره و تمام سعی خودشو میکنه تا بتونه لحظه ای رو ثبت کنه ک شاید چن لحظه بعد نباشه موفق باشید

  4. الناز میرزایی پور

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۵

    سلام

    شاید در نگاه اول به تنظیمات عکس و بررسی نور و تُن رنگ، بشود ایراد های تکنیکی گرفت یا برای بهبود آن پیشنهاداتی داد، اما صادقانه بخوام بگم من هم اگه در اون لحظه بودم درگیر جزئیات تکنیکی نمی شدم.

    این سوژه کاندید یک لحظه در موقعیتی هیجان انگیز گرفته و عکاس رو به ثبت این صحنه فوق العاده دعوت کرده، عکسی که خودش روایت گر یک داستانه. تقاطع پل و کادربندی هوشمندانه عکاس، نقطه کانونی بسیار قدرتمندی خلق کرده که نگاه رو به سمت سوژه اصلی شخص روی پُل هدایت می کنه. با اینکه عکاس این صحنه رو به صورت سیلوئت به تصویر کشیدن، وجود پُل ها در پس زمینه به عکس عمق بخشیده و این باعث نشده که تصویر دو بعدی و تخت شود. همچنین در این تصویر شاهد خطوطی هستیم که خیلی قدرتمند هستند، انعکاس های زیبای روی آب و بار دیگر کادربندی هوشمندانه که برگ های بالا سمت چپ رو عکاس در کادر آوردند.

    با توجه به زمان کمی که احتمالا ایشان داشتند و قطعا نمی خواستند این لحظه را از دست دهند (واقعا معلوم نیست که سوژه چقدر آنجا می مانده)، به نظر من این یک شات موفق و نشان دهنده نگاه زیبای هنرمند هست.

    در چنین موقعیتی شاید می شد با ثبت چند کادر یکسان (اگر سه پایه داشتند)، بعدا با نوردهی چندگانه پس زمینه را بهبود بخشید، همچنین در مرحله پس پردازش بهتر کار کرد.

    تبریک می گم به آقای موسوی، عکستون من رو به فیلم لا لا لند بُرد در ضمن 🙂

    موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *