نقد عکس #۱۷۸

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۷۸ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: Canon EOS 700D
  • دیافراگم: f/18
  • سرعت شاتر: ۱/۶۰sec
  • حساسیت سنسور: ISO-100
  • فاصله کانونی: ۱۸mm

عکاس: آقای علی خیری

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

نکته ای که بسیار نظرم را جلب کرد فضای خاص و وهم آلود این منظره بود که سعی کردم با زاویه ی دید مناسب آنرا به خوبی به تصویر بکشم.

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

یکی از دیدگاه های برجسته هفته گذشته: الناز میرزایی پور: سلام در نگاه اول شاهد عکس متفاوتی بودم که نشان از خلاقیت عکاس دارد. از آنجا که سوژه عکس قورباغه است و نمی توان حرکت آن را پیش بینی کرد، کادربندی انجام شده با توجه به محدودیت زمانی یا فوریتی که به احتمال زیاد وجود داشته تحسین برانگیز است. از نقات قوت عکس همانطور که دوستان اشاره نمودند انعکاس زیبای روی آب، تقارن جالبی که ایجاد کرده، و قطره های آب است. مورد دیگری که می خواهم اشاره کنم وزن بصری بالایی است که سنگ سفید به خود اختصاص داده که تمرکز را از روی سوژه اصلی دور می کند (بیش از حد جلب توجه می کند)، که می شد در کادربندی یا پس پردازش روی آن کار کرد. با هر بار دیدن عکس چشمان من به دنبال دیدن منظره پیش روی چشم های قورباغه هستند و شاید تغییر زاویه عکاسی می توانست یک منظره خارج از فوکوس زیبا که در واقع سوژه در حال نگریستن به آن است را به تصویر بکشد و در عین حال داستان عکس را نیز تقویت کند. آنچه که در موردش می خواهم تاکید کنم نقش مهم پس پردازش است و فکر می کنم که این عکس جای ویرایش زیادی دارد. احتمالا دوستانی که در مورد پس پردازش اطلاعات بیشتری دارند می توانند در مورد ویرایش عکس بیشتر صحبت کنند یا به کار هایی که می توان برای بهبود آن انجام داد اشاره کنند. ممنون از اینکه عکس زیباتون رو به اشتراک گذاشتید، موفق باشید

لنزک: نقد فوق یکی از نقد های برجسته مطرح شده در هفته گذشته می باشد. ما سعی می کنیم هر هفته یکی از نقد های سازنده خوانندگان عزیزمان را در این قسمت معرفی کنیم، اما قطعا قضاوت در مورد «برجسته ترین» نقد بر عهده شما است. از این رو توصیه می کنیم شما نیز تمامی این نقد ها را مطالعه بفرمایید. برای مطالعه تمامی نقد های مطرح شده در هفته گذشته، روی عکس فوق کلیک کرده و به پایین صفحه مراجعه نمایید.

نظرات شما

  1. javad_toosi

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶

    با سلام و عرض ادب و احترام خدمت دوستان و عکاس محترم آقای خیری
    عکس از نظر بصری جذابیت خوبی دارد بطوری که مسیر جاده و چیدمان درختان چشم و نگاه بیننده را به خوبی به انتهای راه و آن نور سفید هدایت میکند . رنگ قرمز درختان ،برگها و علفهای نارنجی کنار جاده ،تنه درختان ومسیر تیره و خاکستری ،انبوهی و تراکم شاخ و برگهای در هم تنیده شده همه و همه منظور و هدف عکاس را به خوبی نشان میدهد .
    در ادامه میبینیم که حال و هوای پشت درختان نیز مه آلود است و در انتهای مسیر تلفیقی از ورود به روشنایی یا ورود به ترس و وحشت دیده می شود که حس کنجکاوی و خیال پردازی راجب آنچه در انتها قراراست اتفاق بیافتد را برانگیخته می‌کند.
    آنچه شاهد آن هستیم خلق یک اثر مفهومی ،کارتپستالی و خیالی است و عکاس در پس پردازش تلاش کرده تا کلیه رنگها ،نورها،المانهای درصحنه و کادر را در خدمت هدف خود بکارگیرد .رنگ قرمز بیش از اندازه ،حذف رنگ تنه درختان و فضای خارج از کادر اصلی ، توجه خاص به مسیر که سهم زیادی از کادر را در بر دارد نشان از حس و حال عکاس در آن زمان دارد .
    آنچه مسلم است عکس به لحاظ بصری سلیقه ای است چون از نظر فنی عکس دست خوش پس پردازش زیادی شده و این به دید بیننده بستگی دارد که این سبک را بپسندد یا خیر.
    اما اگر سایر نقاط فنی مورد بحث قرارگیرد ؛
    دوربین از یک سنسور ۱۸ مگاپیکسلی کراپ سنسور بهره میبرد و احتمالا از لنز کیت ۵۵-۱۸ استفاده شده . باتوجه به سرعت شاتر و مقدار دیافراگم و حساسیت سنسور یا ISO مشخصا نور کافی برای عکاسی وجود داشته و دست عکاس برای بازی با این المانها باز بوده است (در ادامه در ارتباط با نقاط قوت و ضعف این انتخاب توضیح داده میشود) ،کادر نیز کمی متمایل به پایین است و جاده سهم زیادی از آن راگرفته . چه خوب بود اگر عکاس قصد ثبت مسیر را به صورت قرینه و در مرکز کادر را نداشت ، انتهای مسیر بر رو نقطه طلایی قرار میگرفت که هم به زیباتر شدن کادر بندی و هم به میزان استفاده مناسب از زمین و درختان دست میافت . در ارتباط با عمق میدان و تنظیمات دوربین که پیش‌تر توضیح داده شد ، باتوجه به شرایط نوری عمق میدان زیاد در دست رس بود که عکاس از آن استفاده کرده و با بستن دیافراگم به خوبی به آن دست پیدا کرده است .البته در اینجا به نظر میرسد با توجه به هدف عکاس به ایجاد حس وهم در عکس ، میتوانست از عمق میدان کمتر بهره بگیرد، همچنین اگر شخصی در مسیر جاده قرار داشت و به سمت انتها در حرکت بود عکس از این جالبتر میشد و باید گفت با توجه به پس پردازش های صورت گرفته برای ایجاد حس ، وجود انسان در عکس منطقی بنظر میرسد .
    در هر حال عکس از نقاط قوت خوبی برخوردار است و امیدوارم اثار خوب دیگری را از این عکاس ببینیم .
    موفق و پیروز باشید

  2. مجید طریقتی

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶

    با سلام و احترام
    با تشکر از سایت لنزک که این نقد را در اختیار ما قرار داده تا با تفکر در مورد عکسها و دیدن دید گاههای دیگران به پرورش هنر عکاسی خودمان بپردازیم.
    با تمام احترام به عکاس عزیز از نظر بنده کادر بندی جای تغییر دارد و با توجه به قوی بودن درختان نصبت به جاده اگر کادر عمودی بسته میشد و دقیقا عکاس در وسط قرار میگرفت تصویر خیلی رمانتیک و ماندگار میشد.در این تصویر عکاس بیشترین سهم را به زمین داده و از سهم بالای سر درختان کم کرده است.
    در بحث تکنیکی با بستن دیاف به عمق میدان مناسب دست پیدا کرده است و ایزو پایین سبب نرمی تصویر شده است.
    که از نقاط قوت کار میباشد..
    در مورد رنگها رنگ برگ درختان خیلی خاص است و نمیدانم در پس پردازش تغییر رنگ صورت گرفته است و یا رنگهای برگ درختان طبیعی است اگر واقعا چنین رنگهای را در سوزه وجود داشته واقغا باید به درختان بیشتر از زمین اهمیت میدادند .
    و انچه در عکس تضاد ایجاد میکند رنگ برگ درختان بروی زمین با برگ درختان بروی درخت است که با هم همخوانی ندارند.برگ روی زمین دارای رنگ طبیعی هستند.
    با تشکر


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *