نقد عکس #۱۸۳

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۸۳ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: Canon EOS 1200D
  • دیافراگم: f/11
  • سرعت شاتر: ۲۰sec
  • حساسیت سنسور: ISO-100
  • فاصله کانونی: ۱۸mm

عکاس: آقای شهرام جهانسوز

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

یکی از دیدگاه های برجسته هفته گذشته: kayvan12003: در عکس پیش رو شاهد یک پرتره رنگی و افقی از چهره یک پیرمرد هستیم. از نقاط قوت عکس میتوان به وجود کنتراست رنگ بین چهره و رنگ چشم پیر مرد اشاره نمود البته هماهنگی رنگ چشم و لباس نیز نباید دور از نظر بماند. فکوس روی چشم ها به خوبی صورت گرفته است و جزئیات صورت نیز کاملا ثبت گردیده است. استفاده از ترکیب لنز ۵۰ میلیمتری با سنسور کراپ دار این دوربین که فاصله کانونی را به حدود ۸۰ میلیمتر افزایش داده نیز کمک شایانی به ثبت این پرتره نموده است. قرار گیری چشم ها در خط یک سوم بالایی عکس نشان از رعایت اصول ترکیب بندی دارد. اما عکاس در استفاده از کادر افقی برای ثبت شانه های عریض پیرمرد ریسک نموده است و از کلیشه کادر عمودی پرهیز کرده است. در آخر شخصا ادیت عکس با کمی افزایش کنتراست جهت زنده تر کردن عکس و اندکی کاهش اشباح رنگ را پیشنهاد میکنم.

لنزک: نقد فوق یکی از نقد های برجسته مطرح شده در هفته گذشته می باشد. ما سعی می کنیم هر هفته یکی از نقد های سازنده خوانندگان عزیزمان را در این قسمت معرفی کنیم، اما قطعا قضاوت در مورد «برجسته ترین» نقد بر عهده شما است. از این رو توصیه می کنیم شما نیز تمامی این نقد ها را مطالعه بفرمایید. برای مطالعه تمامی نقد های مطرح شده در هفته گذشته، روی عکس فوق کلیک کرده و به پایین صفحه مراجعه نمایید.

نظرات شما

  1. بابک حسین زاده

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۶

    یک عکس زیبا و دوست داشتنی با کادری داستان گو ، نکته جالب آن حس عکس است و انتخاب سیاه و سفید عکس را جذاب تر کرده. اما چند نکته وجود دارد که همه دوستان اشاراتی داشته اند. که کمی عکس را از یک اثر فاخر دور می کند.با کادر انتخاب شده و فاصله کانونی ۳۴ میلیمتر (۱۸ کراپ) با اینکه تعادل و سادگی عکس عالی است اما خط افقی که از وسط کادر عبور می کند کمی با چشمهای بیننده هماهنگی ندارد.امید وارم عکسی با فضای که کمی به سمت چپ و نیز کمی گرفتن آسمان بیشتر به طوری که خط افق از وسط کادر خارج و رو به پایین باشد را که داستان گوی عکس را بهتر از این عکس خوب می کرد در مجموعه عکاس باشد.

  2. مجید طریقتی

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۶

    با سلام و احترام
    تصویر زیبایی از لنچی که به ساحل اورده شده است که معمولا جهت تعمیر ثبت گردیده است. محل ثبت قید نشده است.عکاس بخوبی انچه را که در ذهن داشته توانسته به بیننده القا کند.
    نرمی عکس و لطافت ان با در نظر گرفتن ایزو پایین و استفاده از دیاف متوسط که ته کادر را برای بیننده در هاله ای از ابهام قرار دهد جالب است . ثبت سیاه و سفید برای بیننده شبهه زمان عکاسی را بر میانگیزد که ایا طلوع و غروب بوده و یا از فیلتر کاهنده نور استفاده شده است.
    انچه در کادر بندی میتوان گفت ان است که کادر بندی هوشمندانه انجام گرفته است و با قرار دادن لنگر در کادر تعادل در تصویر بین قایق و لنگر در تصویر ایجاد شده است و این نکته مهم این عکس است. قرار دادن لنگر و قایق در نقاط طلایی هم بزیبایی مشخص است البته در باره لنگر اگر محل اتصال طناب را به لنگر در نظر بگیرید در نقطه طلایی است.
    اسمان بزیبایی ثبت شده و حرکت ابرها در یک تصویر ثابت با هنر عکاس ثبت گردیده است.
    از عناصر دیگر تصویر کم بودن عناصر در عکس است که از شلوغی کادر کاسته است. که در عکسها این نکته که عکسها هر چه از عناصر کمتری برخوردار باشند و ساده تر باشند بیشتر مقبول می افتند.
    در کل کار عکاس از عکاسی بنده قوی تر بوده است و به این هنرمند تبریک میگویم.

  3. عباس اردم

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۶

    تنظیمات عکس خوبن و نقطة ی مثبت عکس اینه که نور از پشت کشتی شروع میشه و به تدریج تیره تر میشه
    اما یه نکته ای که بهش توجه نکردی اینه که میتونستی لنگر رو روی نقطه ی طلایی قرار بدی تا عکس بهتری گیرت بیاد

    1. ساحل

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۶

      گیر دادن به نقطه طلایی دیگه خیلی چیپ شده. همه جای دنیا با نقض قانون ها دارن عکساهای خیره کننده ای میگیرند اونوقت اینجا هنوز میگن اگ سوژه ت یک سانت اینور اونور بود رو نقطه طلایی میافتاد بهتر بود!!! امروزه عکاسی دیگه رعایت این قوانین نیست، بهتره ما هم خودمونو آپدیت کنیم و اسیر قانونها نشیم

  4. ابوالفضل

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۶

    شایسته تر بود اگر که ارتفاع دوربین هنگام عکاسی اندکی پائینتر می آمد و زاویه آن کمی بالاتر تا فضای بی استفاده سمت راست تصویر، کمتر و اندازه زمین و آسمان از نسبت ۵۰ – ۵۰ درمیومد

  5. علی

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۶

    به نظرم عکس خیلی خوبه
    با تغییر زاویه هم میشد قسمت راست پایین عکس رو از خالی بودن دراورد و اسمون بیشتری توی کادر گزاشت( اینی ک گفتم اشکال نبود)

  6. kayvan12003

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۶

    نقد عکس ۱۸۳#
    منظره ای از ساحل دریا شامل عناصر همیشگی همچون دریا،ساحل،آسمان در یک کادر افقی گنجانده شده اند و آنچه به درستی برای متفاوت کردن عکس از یک ساحل بی روح نیاز داریم در قالب یک لنج به خاک نشسته و لنگر بی استفاده آن در دو سوی قاب افقی به چشم می خورد.خطی از سایه طناب لنگر به سوی لنج کشیده شده و به خوبی نگاه را به طرف لنج هدایت مینماید.استفاده بسیار هوشمندانه از سرعت پایین شاتر برای ثبت حرکت ابرها پویایی خاصی به آسمان داده است.با توجه به اندازه و جهت سایه ها به نظر میرسد عکس در ساعات میان روز و نزدیک ظهر ثبت شده باشد که شدت نور زیاد است، با این اندازه نه چندان بسته دیاف(۱۱) و سرعت شاتر(۲۰ثانیه) بسیار جای تعجب است که چگونه over expose نشده است! البته قریب به یقین ثبت عکس در شب صورت گرفته است که دراین صورت نشان از تلاش عکاس برای حذف المان های اضافه دارد. اما با توجه به حرکت زیبای ابرها که از جمله نقاط مثبت عکس میباشد،اختصاص فضای بیشتر به آسمان در حدود دو سوم کادر و ارتفاع پایین تر دوربین را پیشنهاد مینمایم. در واقع فضای خالی پایین لنگر میتوانست به آسمان اختصاص یابد تا خط افق در مرکز قرار نگیرد.خط افق نیز کمی نا تراز به نظر میرسد که وجود کوه ها در سمت راست نیز باعث خطای چشم میشود. در مجموع ثبت بسیار زیبایی از سوی عکاس صورت گرفته و در نگاه اول میتواند بیننده را به خود جذب نماید.اما متآسفانه یا خوشبختانه همیشه عکس بهتری هم هست.
    موفق تر باشید!


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *