نقد عکس #۱۸۵

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۸۵ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: Canon EOS 6D
  • دیافراگم: f/4
  • سرعت شاتر: ۱/۲۰۰۰sec
  • حساسیت سنسور: ISO-100
  • فاصله کانونی: ۳۲mm

عکاس: آقای محمد عباسی

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

حضور در کنار درگذشتگان.

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

یکی از دیدگاه های برجسته هفته گذشته: حمید: با سلام. عکس مفهومی خوبیست، به نظرم منظور عکاس را به خوبی منعکس میکند. البته چیزی که در عکس دیده میشود، در هر دو سمت «ورود» اتفاق افتاده است. اولی، ورود به دنیای فعلی و دومی، ورود به دنیای آخرت است و جالب اینکه در ورود به دنیا کذشته آن تاریک و در ورود به آخرت آینده آن تاریک است و این یعنی ما در تولد کذشته خود را به یاد نداریم و در زمان مرگ از آینده خود بی اطلاعیم و فقط از عملکرد خود در دنیا با خبریم. که آن هم در عکس دیده میشود. به آقای خندان عزیز تبریک میگم عکس خوبیست موفق باشید.

لنزک: نقد فوق یکی از نقد های برجسته مطرح شده در هفته گذشته می باشد. ما سعی می کنیم هر هفته یکی از نقد های سازنده خوانندگان عزیزمان را در این قسمت معرفی کنیم، اما قطعا قضاوت در مورد «برجسته ترین» نقد بر عهده شما است. از این رو توصیه می کنیم شما نیز تمامی این نقد ها را مطالعه بفرمایید. برای مطالعه تمامی نقد های مطرح شده در هفته گذشته، روی عکس فوق کلیک کرده و به پایین صفحه مراجعه نمایید.

نظرات شما

  1. sadegh20153

    ۹ تیر ۱۳۹۷

    فقط می تونم بگم تنها عکسیه که توی لنزک توجه من روجلب کرد ان شا الله خدا بهتون هنر روز افزون بده تبریک میگم

  2. javad_toosi

    ۲ تیر ۱۳۹۶

    باسلام و عرض خسته نباشید خدمت دوستان گرامی
    شاهد عکس خوبی از اقای عباسی هستیم
    دید خوب ،ایده عالی و موقیت مناسب باعث خلق چنین اثری شده است .
    عکس به خوبی سلوئیت شده و مد سیاه و سفید کاملا مناسب میباشد . باز تاب نور خورشید درست در جایی قرار گرفته که شخص قرار دارد ، گویی انجا را نور پردازی کرده اند . سایه ها ی غلیظ و سخت و نظم سنگ قبر ها یه حسی از مینمال را القاء میکند .
    طاق های انتهای تصویر و سفید بودن آن علاوه بر زیبایی بصری حس ورود به دنیای خارج از دنیای که در آن عکاسی شده را دارد به تعبیری ورود به دنیای مردگان میتواند آن طرف طاق ها باشد یا اینطرف . آنچه مسلم است آنها دروازه هایی هستندبرای ورود به دنیایی دیگر . قاب عکس از فرمت استانداردی تبعیت نمیکند چه خوب بود از قاب ۱۶:۹ استفاده میشد تا سیاهی کمتری از سطح زمین جلوی تصویر داشتیم همچنین در صورت امکان کادر را بالاتر میبستند تا پایه های طاقها روی خط یکسوم بالایی قرار گیرد .کج بودن تصویر کمی آزار دهنده است که با توجه به زاویه عکاسی بیشتر نیز به چشم میخورد .
    چنانچه فضا اجازه میداد بهتر بود بازتاب خورشید روی نقطه طلایی قرار میگرفت .
    میزان ایزو ،سرعت شاتر و دیافراگم به نظر مناسب میرسد.
    در کل عکس سلوئیت در مد سیاه و سفید چیز جدیدی نیست اما باتوجه موضوع میتواند خلاقانه باشد . که عکسی که شاهد آن هستیم از همین دسته است.
    موضوع و هدف عکاس و سلیقه او در انتخاب مد عکاسی نقطه قوت عکس میباشد . هرچند همانطور که قبلا اشاره کردم بنظر میرسد عکس دست خوش تغییراتی شده و با عکس خام فاصله دارد اما هنوز میتوان به عنوان یک اثر قابل قبول از عکاس پذیرفت .
    امیدوارم هر چه بیشتر شاهد عکس های خوبی از ایشان و سایر دوستان باشیم.
    پیروز و موفق باشید .

  3. میلاد تقوی نیا

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۶

    من واقعا به شما تبریک میگم
    خیلی عکس پر حرفیه
    هم از لحاظ هنری و هم از لحاظ معنوی

  4. مجید طریقتی

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۶

    با سلام و احترام
    ثبت زیبایی رو در پیش رو داریم.
    عکاس به زیبایی حس مرگ و زندگی و عالم باقی را بنمایش گذاشته و نبود رنگ و تیرگی وروشنایی ها بخوبی به حس مرگ وزندگی ونبود حس رنگ در بین این دنیا و عالم دیگر که حاله ای از ابهام برای انسانها همیشه وجود دارد.پرداخته است.
    وجود دربها و روشنایی درون انها به عنوان مسیرهای مختلف رسیدن به عالم دیگر که امکان های مختلف رسیدن به عالم معنی است. بخوبی بعنوان المان نور و روشنایی در تصویر مشخص است و تعداد خروجی ها به عنوان راههای مختلف رسیدن به ان عالم میباشد.
    مرگ همیشه ناشناخته بوده و ابهامی برای ما در ان است و این ابهام در تصویر مشخص است. با توجه به نظر عکاس مبنی بر حضور در کنار گذشتگان با توجه به تاریکی شخص در تصویر این حضور پر رنگ نمیباشد. و ان ارتباط ملموس نیست.
    کادر بندی خیلی خوب است و تعادل در تصویر بخوبی رعایت شده است. کلا عکس موفق بوده است.
    شاید من اگر عکاس بودم در ان صحنه کمی دوربین را کمی در سمت چپ در امتداد قبرهای در سمت چپ دوربین بود تغییر میدادم و کادر من دقیقا متعادل و برابر میشد و دز مورد رنگ و محل بازدید کننده باید با چند عکس بهترین حالت را پیدا میکردم که سیاه و سفید و یا رنگی.
    موفق باسید.

  5. javad_toosi

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۶

    باسلام
    به نظر بنده این عکس دست خوش مونتاژ شده است و ظاهرا طاق ها در آن مکان قرار ندارند و بعدا اضافه شده است . لطفا در این خصوص کاربرانی که آشنایی کامل با فتومنتاژ دارند و سایت لنزک بررسی کرده و نظر نهایی را اعلام کنند . حتی امیدوارم عکاس محترم خود نیز در این خصوص توضیحی ارائه دهند .
    لازم است بدانیم ، فتومنتاژ کار بدی نیست و خود هنر محسوب میشه . اما تفاوت زیادی بین نقد یک اثر منتاژ شده با یک اثر خام است . از طرفی امیدوارم چنانچه این عکس و یا عکسهایی بصورت منتاژ در این بخش قرار میگیرد، حتما در قسمت توضیحات به آن اشاره شود
    باتشکر

    1. mohammad abassi

      ۱ تیر ۱۳۹۶

      ممنون از توجه شما دوست عزیز این عکس در گلزار شهدا گمنام ابادان گرفتم عکس مونتاژ نیست و طاق ها واقعی است تنها عناصر مزاحم درون طاق ها حذف کردم تا به مفهوم مورد نظرم برسم . تشکر

      1. javad_toosi

        ۲ تیر ۱۳۹۶

        ممنون از پاسخ شما
        ابتدا باید گفت این عکس مانند سایر عکسهای شما اثر مطلوب و خوبی است ، همانطور که فرمودید با حذف موارد اضافی قصد رسیدن به مقصود را داشته اید که البته سایه های موجود در پایه ستون طاق ها ازار دهنده است . و همانطور که در نقد عرض کردم اثر از تصویر اصلی فاصله دارد و فقط در اصلاح رنگ خلاصه نمیشود . البته این به معنای خوب نبود اثر نیست .
        در هر حال ارزوی بهترین ها رو برای شما دارم
        در خاتمه از سایت لنزک تقاضا دارم مدت زمان بررسی نقد ها را کمتر کند چون فرصت کافی برای نقد موثر کم خواهد شد و گاها زمانی برای پاسخ گویی اعضا و گفت گو با یکدیگر نمی ماند .
        سپاس از توجهتون

        1. سامان نویسنده

          ۲ تیر ۱۳۹۶

          درود فراوان

          سپاس ویژه از شما به نکته مهمی اشاره فرمودید، گاها به دلیل ارسال اسپم زیاد در دیدگاه ها روند تایید کامنت ها به تاخیر می افتد این مساله همانطور که شما فرمودید فرصت گفتگو را محدود می سازد. انشاالله در این هفته و هفته های پیش رو تایید دیدگاه ها را سریع تر خواهیم کرد.

          با کمال احترام

  6. Elen

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۶

    با سلام. حسی که از این عکس گرفته میشه اینه که دنیای رفتگان دنیای عجیب و دوری نیست و فردی که در کنار آن ها نشسته یه حس آشنایی رو داره که بیشتر فراموش شده و نشستن در کنار اون ها چیزهایی رو یاد آوری میکنه. و زاویه ی نور تابیده شده از طاق ها که حس حرکت روشنایی و تاریکی و گذر زمان رو نشون میده. و این باعث نشان دادن اثرات و ارتباط نزدیک بین دنیای فعلی و دنیای رفتگان هست.
    موفق باشید.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *