نقد عکس #۲۹ – نوردهی طولانی

یکی از تکنیک هایی که در عکاسی شب مورد توجه است، به کار بردن نوردهی طولانی است. وقتی از منظره و نمای شهری عکاسی می کنید، نوردهی طولانی باعث می شود تا چراغ ها را در تاریکی شب به شکل زیبایی به تصویر بکشید. عکس امروز بخش نقد عکس لنزک هم شب هنگام و با نوردهی ۱۵ ثانیه گرفته شده که در ادامه با هم به نقد و بررسی آن خواهیم پرداخت.

چرخ فلک، چراغ های راهنما، ساختمان ها، نور ماشین ها، ستاره های آسمان و… سوژه های خوبی برای عکاسی شب و نوردهی طولانی هستند که می توانید نکات آموزشی بیشتر را در مطلب «نکات عکاسی با نوردهی طولانی» مطالعه نمایید.

برای شرکت کردن در این بخش عکس های خود را به آدرس ایمیل ما info@lenzak.com ارسال نمایید. لطفا به همراه عکس ضمیمه شده، اطلاعات نوردهی عکس (سرعت شاتر، دیافراگم، ایزو و…) و شرح مختصری در مورد عکستان را هم بنویسید.

قوانین ساده این بخش

  • ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

عکس این هفته (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید)

عکاس: آقای باقر موسوی نژاد

مشخصات عکس:

  • دوربین: Nikon D5100
  • دیافراگم: f/11
  • سرعت شاتر: ۱۵ sec
  • حساسیت سنسور: ISO-100
  • فاصله کانونی: ۴۴mm

نظرات شما

  1. komeil

    ۵ اسفند ۱۳۹۵

    با سلام خدمت دوست خوبمون اقای موسوی نژاد.
    به عنوان یک ببیننده و نه یه عکاس چند تا پیشنهاد خدمتتون داشتم.
    با نگاه اول به این عکس من در سمت راست تصویر با قسمت عظیمی از محیط با رنگ سیاه رو به رو شدم . هم در قسمت اب و هم در اسمان.
    در بخش بالا سمت چپ تصویر نور بی مورد و زننده ای دیده میشه که حضورش بی مورده.
    این دو مورد به این معناست که فاصله کانونی مناسبی برای کادر بندی انتخاب نشده .

    اما به عنوان یه عکاس : در عکس هایی که در شب میگیرید و نور نقطه ای دارید مانند تیر های چراغ برق و مانند این تصویر فاصله از چراغ ها زیاده ابتدا زمان نوردهی رو روی ۳۰ ثانیه تنظیم و سپس تا اونجا که ممکنه دیاف رو ببندید. این کار هم شارپنس چراغ ها رو افزایش میده و هم افکت ستاره ای بهش میده که حس بهتری رو به بیننده منتقل میکنه.
    در ضمن ساختمان نصفه سمت چپ ایرادی به عکس وارد نمیکنه چون چند ساختمان مشابه به قرینه در عکس موجوده و بیننده در ذهنش ادامه ساختمان رو حدس میزنه و این عیب برای عکس محسوب نمیشه.
    و در اخر هایلات ها چشم رو اذیت میکنه بهتره در ویرایش کمی کمتر بشه.
    و در اخر ممنون از زحمتی که کشیدید و این تصویر رو خلق کردید

  2. oveies

    ۴ بهمن ۱۳۹۴

    تصحیح میکنم خط دوم رو عکست عکس خوبیه

  3. oveies

    ۴ بهمن ۱۳۹۴

    سلام دوست عزیز
    قبل اینکه انتقادامو بگم عکست عکس
    ترکیب بندی ۲تا مشکل داره اول سمت چپ تصویر که ساختمان نیمه کاره است دوم فضای سمت راست انقدر خالیه که تمرکز رو بهم میزنه .
    مشکل بیش از حد احاطه کردن کادر توسط آب .
    اگه یکم بیشتر زوم میکردی هم ساختمونها تو تصویر بزرگتر بودن هم آب کمتر بود و هم سمت راست بیشتر پر میشد میتونستی چندتا عکس با نوردهی مختلف بگیری و ترکیب کنی که هم انعکاس رو داشته باشی هم نور ساختمونا متعادل بمونه .
    اون دوستانی هم که میگن از چرخ و فلک عکس بگیر مگه فک میکنن نوردهی طولانی یعنی ثبت رد نور . خب برا این عکسها هم باید نوردهی طولانی کرد

  4. امید

    ۲۱ مهر ۱۳۹۴

    سلام من اصلا عکاس خوبی نیستم پس ۹۰% نظرم حسی که از عگس گرفتمه. اول از همه آفرین که بدون وسایل عکس تمیزو قشنگی ثبت کردی.
    دوست عزیزم به نظر میرسه در این عکس بیشتر توجه ات روی انجام تکنیک بوده و شاید از تجربه های اولت بوده . بنابراین با تکرار ایرادات کار بر طرف میشه . اگه مثل خودم دیدت به هنر بیشتر بر انگیختن احساسات هست ( با ایراد یا بی ایراد ) شاید با من موافق باشی که این عکس فقط یه منظرست که با کیفیت خوب به ثیت رسیده. ضعف اصلی سردگمی و بدون مفهوم بودن عکس هست و اگر پیامی داره من متوجه نشدم فکوس عکس در کجاست.
    موفق که هستی موفقتر باشی .

  5. Ehsan

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۳

    این عکس شاید مشکلات کوچک داشته باشه اما واقعا قشنگه و قابل اغماض! فقط یک نکته کوچک اگر رعایت میشد بهتر بود اون هم قانون یک سومه، اگر زاویه دوربین کمی بالاتر میرفت تا خط افق رو یک سوم می بود خیلی عالی میشد…

    1. باقر موسوی نژاد

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۳

      ممنون از نظرتون، لطف دارید….

      خودم هم اول قصد داشتم همین کار رو بکنم و خط یک سوم رو روی مرز آب و خشکی بزارم، اما با این کار انعکاس نور داخل آب قطع میشد و فکر می کنم یکی از قشنگی های این عکس هم همین انعکاس نور توی آبِ، که اگه قطع می شد خیلی از جلوه عکس کم می کرد. از طرف دیگه، تعادل بین نور های بالای آب و داخل آب از بین می رفت،

  6. نیما

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۳

    کادر بندی خیلی میتونست بهتر باشه
    به نظر من به جای دیاف ۱۱ از دیاف بسته تر هم میشد استفاده کرد ولی تایم دهی بیشتری داشت
    برای مثال من این عکس رو با دیاف ۳۲ ایزوی ۲۰۰ و همون مقدار تایم دهی گرفتم
    khazan.aminus3.com/image/2014-01-28.html

    1. باقر موسوی نژاد

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۳

      ممنون از نظرتون، درسته، دیاف بازتر می تونست بهتر باشه، اما متأسفانه من اونجا سه پایه نداشتم و همین ۱۵ ثانیه هم به سختی تونستم دوربین رو ثابت نگه دارم.

  7. مرتضی داودی

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۳

    سلام دوست عزیرم لنزک
    اما در رابطه با عکس, عکس قشنگیه ولی فکر کنم دوست عزیزمون باید از سوژه متحرک مثل چرخ و فلک یا حرکت اتومبیلها عکس میگرفت تا حرکت نور و امتداد ان جلوه زیباتری خلق می کرد و عکاسی با نوردهی طولانی رو نشون میداد.

    با تشکر از سایت لنزک که خیلی دوسش دارم.

    1. زند

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۳

      دوست لنزکی عزیز سلام

      تشکر فراوان از شما. موفق باشید.

    2. باقر موسوی نژاد

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۳

      مرسی از نظرتون…
      قطعاً عکاسی از سوژه های متحرک جذابیت خاصی داره.

  8. Reza

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۳

    عکس خوبیه ولی باید در کادر بندی دقت بیشتری به خرج میدادی که میشد از ابزار Crop هم استفاده کرد
    ساختمان نیمه در سمت چپ به اضافه نور سمت راست در بالا از کیفیت عکس کم کرده

    1. مرتضی داودی

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۳

      با نظرت موافقم ساختمان سمت راست و اون نور بالاش توی چشم میزنه و تصویر و یه جورایی خراب کرده ,در کل عکس قشنگیه ,

      1. مرتضی داودی

        ۲۴ خرداد ۱۳۹۳

        ببخشید منظورم سمت چپ بود B-)

    2. باقر موسوی نژاد

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۳

      کاملاً موافقم، اصلاً به اون قسمت بالا سمت چپ دقت نکرده بودم!


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *