نقد عکس #۳ – عکس سیاه و سفید با بخش های رنگی

در نقد عکس شماره قبل «شماره ۲» منظره ای از طبیعت را به نمایش گذاشتیم که شما برای ما ارسال کرده بودید. نقد های آموزنده و سازنده ای مطرح شدند، نکاتی چون: فوکوس، فلاش، تعادل رنگ سفید، ادیت، فیلتر عکاسی، تکنیک اچ دی آر و… اگر به خاطر داشته باشید، در یکی از مطالب لنزک «عکس های سیاه و سفید که بخش های رنگی دارند» به این افکت نگاهی انداختیم و از شما خواستیم تا عکس های خود را برای نقد ارسال نمایید.

عکاسی سیاه و سفید بعد از سال ها کهنه نشده است، بلکه طرفداران زیادی دارد. ترکیب عکس سیاه و سفید و رنگی اگر به درستی اعمال شود، افکت بسیار زیبا و خلاقانه ای را به وجود میاورد. کاری که با نرم افزار های ویرایش عکس امروزی به سادگی امکان پذیر است.

عکس امروز این افکت را به کار گرفته که با هم به نقد آن می پردازیم، نکاتی چون ترکیب بندی، پرسپکتیو، عمق میدان، قسمت های سیاه و سفید و بخش رنگی. آیا برای ویرایش این عکس پیشنهاد بهتری دارید؟ اگر شما این عکس را می گرفتید چه کار های متفاوتی انجام می دادید؟

برای شرکت کردن در این بخش عکس های خود را به آدرس ایمیل ما info@lenzak.com ارسال نمایید. لطفا به همراه عکس ضمیمه شده، اطلاعات نوردهی عکس (سرعت شاتر، دیافراگم، ایزو و…) و شرح مختصری در مورد عکستان را هم بنویسید.

قوانین ساده این بخش

  • ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

عکس این هفته (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید)

عکاس: آقای علی افشار

نظرات شما

  1. علی افشار (عکاس)

    ۲۹ تیر ۱۳۹۳

    سلام
    از دوستان به خاطر مورد توجه قرار دادن این عکس و نظرات دلگرم کننده شون ممنونم.
    البته در جواب دوستانی که نقد هایی در زمینه کادر بندی عکس و بخصوص اون قسمت خالی بالای کادر داشتند باید بگم که من مخصوصا همچین فضایی رو بالای عکس قرار دادم تا با مرده نشان دادن پس زمینه ی عکس تاکید بیشتری روی صفا و سرزندگی مسجد داشته باشم( همانطور ک یکی از کاربران در نظرات هم به این موضوع اشاره کرده بودند)
    با تشکر دوباره از حمایت دوستان:)

  2. رضا پسند

    ۷ دی ۱۳۹۲

    دست گلتون درد نکنه عکس قشنگیه …
    اما میتونستین با یه شات بسته کادر رو ببندید و از فضای بالای عکس کم کرده به فضای پایین اضافه میکردین هم درخت و هم یه پس زمینه هماهنگ تری میتونستین داشته باشین ، یه ذره روی عکس و نور باید بیشتر کار کنین تناسب رنگها یکی نیست و روشن بودن عکس حس عکس و بودن سایه ها رو برای برجسته کردن عکس کم کرده ، در سمت چپ حواستون به کادر نبوده و هم تناسب رو تو قوانین رعایت نکردین و هم کراپ بدی رو نسبت به پنجره ایجاد کردین .
    رعایت میزان نور و وایت بالانس مناسب در عکسهایی که قراره سیاه و سفید بشن خیلی مهمه .
    شما اول باید تصمیم بگیرین و بعد نسبت به سیاه و سفید کردن عکس اقدام کنین ، اگر هم تصمیم خاصی ندارین گرفتن عکس با فرمت RAW بهترین ایده س . خسته نباشید

  3. amir

    ۲۹ آذر ۱۳۹۲

    با سلام
    این عکس از حیات و زندگی در پس زمینه صحبت میکنه.
    با توجه به سکوت مطلق ظاهری پس زمینه که به خوبی انتخاب شده حس رنگی بودن و زنده بودن مسجد ندایی سرشار از حیات بعد از فنا رو به گوش ما میرسونه ، این حس که در صورت مرگ همه چیز مسجد زندست و خدا حضور داره.
    ولی بااین حال مسجد (خدا) در جبهه ی مقابل ما قرار نداره و اون هم با فاصله ای گرچه اندک از ما قرار داره و برای رسیدن به اون باید تلاش کرد.

  4. محمد

    ۱۵ آذر ۱۳۹۲

    انتخاب این گنبد ساده از یه روستا اونم توفصل سرما و رنگی کردن اون خیلی راحت سوای ایمان و ده بلکه سادگی و گرمی شونم منتقل میکنه ، یکی از قشنگ ترین و عکسایی که از یه روستا و عقاید روستایی میشد دیدو دیدم ( مرسی علی جان )

  5. محمودی

    ۱۵ آذر ۱۳۹۲

    سلام

    دوستان به نکات خوبی اشاره کردند. چقدر دوست داشتم این منظره رو در حالت رنگی ببینم و اینکه در شب و مثلا با یک نوردهی طولانی. عکس خیلی قشنگی بود. ممنونم

  6. ترانه

    ۱۵ آذر ۱۳۹۲

    سلام به همه دوستان. واقعا یکی از قشنگترین عکس هایی است که از یک گنبد می بینم. علاوه بر به کار بردن این افکت زیبا، به نظر می رسه که قانون یک سوم را هم به کار بردین که ترکیب این ها نگاه بیننده رو سریع به سمت سوژه اصلی که گنبد هست می کشونه. شاید اگر من بودم تعدادی از خونه ها و درخت رو هم رنگی می کردم که البته دیگه تمرکز روی سوژه اصلی نبود.

  7. احسان

    ۱۵ آذر ۱۳۹۲

    سلام، عکس خیلی قشنگی هست. کاش می شد از نظر کادر بندی بخشی از آسمان را هم در عکس داشت. در قسمت ویرایش این عکس می تونم بگم بد نبود برخی از المان های اضافی رو clone و پاک کرد، نگاه من شخصا بعد از دیدن گنبد به بالای کادر عکس جلب می شه. در آخر هم اگر من در این مکان حضور داشتم حتما یک کلوز آپ از اون گنبد می گرفتم. عکس زیبایی بود. موفق باشین


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *