نقد عکس #۶ – انتظار تلخ

عکس امروز به نقل از عکاسش «انتظاری تلخ» را به تصویر کشیده است. این عکس را می توان در شاخه عکاسی خیابانی (Street photography) قرار داد. در عکاسی خیابانی سوژه عکاس، صحنه هایی از زندگی روزمره مردم است. هر محلی که مردم در آن جمع می شوند، مانند: پارک، بازار و…، می تواند جای مناسبی برای گرفتن این نوع عکس ها باشد. چراکه سوژه اصلی در این شاخه عکاسی به تصویر کشیدن مردم و انتقال یک پیام خاص است.

هفته پیش در «نقد شماره ۵» عکسی از یک گربه را منتشر کردیم که شما برای ما ارسال نموده بودید. نقد های بسیار مفیدی هم مطرح شدند. از همه دوستانی که زمان گذاشته و نقدشان را در بخش نظرات با ما و همراهان لنزک مطرح کرده بودند، همینجا تشکر می کنیم.

در نقد امروز عکس یک خانم مسن در پارک را داریم، این عکس احتمالا شما را هم به این فکر فرو خواهد برد که داستان پشت این عکس چیست. در کنار اندیشیدن به پیام عکس، بیایید بررسی کنیم که آیا تنظیمات بهتری برای گرفتن این عکس وجود داشتند؟ نظر شما در مورد ترکیب بندی این عکس چیست؟

از قبیل موارد فوق سوالات بسیاری وجود دارند که در نقد هایمان می توانیم به آن ها پرداخته و با همفکری یکدیگر گامی مثبت در بهبود عکاسیمان و نقد عکس برداریم. لطفا نظرات سازنده و نقادانه خودتان را در بخش نظرات، پایین همین مطلب مطرح نمایید.

برای شرکت کردن در این بخش عکس های خود را به آدرس ایمیل ما info@lenzak.com ارسال نمایید. لطفا به همراه عکس ضمیمه شده، اطلاعات نوردهی عکس (سرعت شاتر، دیافراگم، ایزو و…) و شرح مختصری در مورد عکستان را هم بنویسید.

قوانین ساده این بخش

  • ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

عکس این هفته (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید)

عکاس: آقای پدرام صفرزاده

مشخصات عکس

  • canon 60D
  • F/10
  • 1/60Sec
  • ISO-125
  • 80mm

از زبان عکاس

«با سلام . چند روز قبل (اواخر آذرماه ۱۳۹۲) برای جمع آوری مقداری برگهای پاییزی به پارک محل سکونت رفتم . خانم تنها و کهنسال و بی قراری که مرتب سیگار می کشید و بی وقفه به این سو آنسو می نگریست و با خودش حرف میزد توجه ام را جلب نمود . وقتی به او نزدیک شدم و برای گرفتن عکس یادگاری کسب اجازه کردم با جواب منفی روبرو شدم!. به سوی دیگر رفتم و چون نمیخواستم این فرصت را از دست بدهم پشت درختی پنهان شدم و سعی نمودم این تنهایی توام با انتظار دردناک و بی تابانه را در یک فریم ثبت نمایم که نتیجه آن با مختصر ادیت رنگ و نور این شد که ملاحظه می فرمایید . منتظر نگاه نقادانه شما هستم . با تشکر»

اگر قسمت کسب اجازه ایشان برایتان بحث برانگیز است، می توانید به مطلب «اخلاق عکاسی از سوژه های تصادفی در خیابان» از سایت یک پزشک مراجعه نمایید.

نظرات شما

  1. jimboo

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۳

    سلام
    من نظر تک تک دوستان رو خوندم
    بجای اینکه از کادر شما ایرادی گرفته بشه بهتره حس استرس عکاس در اون لحظه دیده بشه . عکس شما این حس ها رو خوب بیان کرده:
    رنگها کاملا کهولت سن رو نشون میده
    زاویه برگشت سنگفرش سرازیری عمر رو
    درختها که اکثرا از تنه نشون داده شدن بی هویتی
    دست روی پا خستگی رو
    و ترکیب پاها انتظار
    و حالت نیم خیز خانم بی قراری
    پردازش عکس باید انتقال حس عکاس از لحظه عکاسی باشه
    کار خوبی کردید که با شهامت رنگ انتظار رو تغییر دادید
    نقاط ضعف کارتون هم اینه که زیادی توضیح دادید…….. موفق باشید

  2. fatemeh

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۳

    عکس خوب و زیبایی شده فقط یک مشکل دارد از رنگ های قهوه ای و نارنجی زیاد استفاده شده .

  3. ماهان

    ۲۱ دی ۱۳۹۲

    سلام آقا پدرام عکس خوبی شده مطمئنا
    ولی (۱)ادیت زیادی روی عکس صورت گرفته و حالت طبیعی از بین رفته (کنتراست واحتمالاتغییر رنگ)
    و اینکه (۲)به نظر حس پوچی رو منعکس میکنه تا حس انتظار واین اصلا خوب نیست باتوجه به محل عکاسی
    وموردی که دوستان هم اشاره کردند (۳)زاویه عکاسی ست که میتونست بهتر باشه
    پاینده باشی

  4. حمید امیرکاوه

    ۱۰ دی ۱۳۹۲

    اگر تصویر از زاویه پایین تری گرفته می شد احتمالا بهتر از آب در می آمد. وقتی انتظار تلخ به تصویر کشیده می شود بهتر است از رنگ های سرد و مرده استفاده شود نه رنگ های گرم و زنده. به جای نارنجی موجود در عکس، خاکستری استفاده می شد احتمالا منظور را بهتر می رساند. همین طور اگر سوژه امتداد جاده را نگاه می کرد تاثیر گذار تر بود. رنگ های گرم، دست سوژه که انگار به نشانه حرکتی بالا نگه داشته شده است، و امتداد نگاه سوژه که به دنباله جاده نیست، در مجموع حس انتظار را در من القا نمی کند و بیشتر به نظر می آید که سوژه تصمیم به انجام کار یا حرکتی دارد، تا سکون و انتظار.
    با تشکر

    1. پدرام

      ۱۵ دی ۱۳۹۲

      نقد شما کاملا بجا و منطقی ست با تشکر و سپاس .

  5. آرمین

    ۷ دی ۱۳۹۲

    کادربندی میتونست بهتر باشه , خالی گذاشتن دو سوم تصویر و جهت نگاه کاملا حس انتظار رو میرسونه . از نظر ویرایش هم به نظرم بیش از حد در رنگ اغراق شده و همچنین تصویر سیاه سفید شاید دراماتیک تر بود .

    1. پدرام

      ۱۵ دی ۱۳۹۲

      ممنون از نقطه نظرات مفیدتون .

  6. hosna

    ۶ دی ۱۳۹۲

    حس انتظار در عکس به وضوح قابل مشاهده است. ادیت خوبی بر روی عکس صورت گرفته اما به نظر من تغییر رنگ میتوانست کمتر باشد. مسیر منحنی شکل سنگفرش در محل مناسبی از عکس قرار گرفته، و کمک کرده عکس ترکیب بندی قوی تری داشته باشد.
    اگر کمی از نگاه سوژه در عکس مشخص بود میتوانست یک عکس فوق العاده رقم بخورد.
    پیروز باشید

  7. نگین

    ۶ دی ۱۳۹۲

    سلام،

    انتخاب رنگ قهوه ای و نارنجی پس زمینه حس کهنسالی و انتظار را به خوبی انتقال می دهد. کادربندی خیلی خوب انتخاب شده که سوژه در یک سوم سمت چپ قرار گرفته. عکس جالبی است و ذهن من رو هم درگیر کرد که این خانم در انتظار چه چیزی بوده. شاید اگر عنوان را هم مطرح نکرده بودید، من متوجه می شدم که انتظار است. موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *