نقد عکس #۸۰

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۸۰ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: Canon 6d
  • دیافراگم: f/2.5
  • ترکیب ۲۰ عکس با نوردهی ۳۰ ثانیه و پرژکتور
  • حساسیت سنسور: ISO-125
  • فاصله کانونی: ۵۰mm

عکاس: آقای عارف حبیبی نژاد

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

عکاسی از خودرو های کلکسیونی و خاص و ورزشی (آفرود) در فضای باز با تجهیزات استودیویی

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

لینک برای به اشتراک گذاشتن این نقد

نقد عکس #۸۰

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

دیدگاه برجسته هفته گذشته: Mehrshad: برای نقد این عکس از دو روش استفاده کردم: نقد اول، کاربردی: در این عکس با یک اثر خوب از عکاسی حیات وحش روبرو هستیم. در گونه هایی از عکاسی مانند مستند اجتماعی کیفیت تکنیکی عکس از قبیل نور، شارپنس و…در اولویت قرار ندارد. بلکه انتقال مفهوم و حس صحنه اهمیت بیشری دارد.مثلا میبینیم که در برخی آثار عکاسان مشهور تاریخ، عکسهایشان از وضوح و شرایط نوری دقیقی بهرمند نبوده است اما به دلیل انتقال معنی و حسی قوی تبدیل به آثاری ماندگار شده اند.از این دست می توان به عکس تک چهره زیسو اثر ژاک هانری لارتیگ(۱۹۰۵) ، آتش سوزی در یک کارخانه کارگری اثر ویجی(۱۹۴۲) اشاره کرد.اما در عکاسی تبلیغاتی، صنعتی و حیات وحش کیفیت تکنیکی اثر اهمیت زیادی دارد.این عکس هم شارپنس و وضوح بالایی دارد و هم نور مناسبی در تمام نقاط بدن دو حشره میبینیم که به بررسی و توجه بیننده کمک شایانی میکند. ضمنا پس زمینه یک دست مشکی این عکس امتیازی برای فروش این اثر به نشریات تخصصی در این حوزه است. چون به ادیتورهای عکس اجازه می دهد تا راحتر به توانند بک راند آن را تغییر و به صلاح خود عکس را تزئین کنند. در مجموع این عکس به لحاظ بصری موفق عمل کرده است. نقد دوم، زیبایی شناختی اکتشافی: به نظرم این عکس یک پرتره ستایش برانگیز از دو حشره ای است که حسن زیادی برای بشر دارند.کرم ابریشم با تولید پیله دور خود و قبل از آنکه تبدیل به پروانه ای زیبا شود توسط انسان هلاک میشود و پیله او تبدیل به نخ با کیفیت برای پوشش ما میشود. آخوندک هم با از بین بردن آفات مضر مزارع کشاورزی سود زیادی برای انسانها دارد.حالا چرا این عکس را به یک پرتره تشبیه کردم. در تاریخ ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۲ وب سایت لنزک مقاله آموزش نورپردازیی را منتشر کرده که در ان ۴ روش نورپردازی آموزش داده شده که یکی از آن ۴ سبک نورپردازی، Clamshell است. در توضیح چگونگی این نورپردازی آمده است که: با توجه به تخت بودن نور و عمق نداشتن و یکنواخت بودن نور، این تکنیک برای نشان دادن زیبایی مدل مناسب است.با توضیحی که در این مقاله میخوانیم، نورپردازی آقای امید گلزار مشابهت زیادی با نورپردازی سبک Clamshell دارد.یعنی نورپردازی کامل بدون هیچ گونه سایه و عمق میدان در عکس. ضمنا ژست این دو سوژه طوری است که بدون اینکه یکی دیگری را کاور کند هر دو خود نمایی میکنند. شاید تنها ایراد، وارونه بودن آخوندک و نداشتن ژست معروفش ( روی پاهای خود می ایستد و دو دستش را جلوی خود به شکل نیایش نگه میدارد) است.نکته پایانی، محل شاخه است که در بالای کادر و قرار گرفتن دو حشره در مرکز است که توجه بیینده را به دو سوژه بیشتر میکند.

نظرات شما

  1. محمد رضا

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۴

    معمولا این عکسها قصد به تصویر کشیدن کهکشان راه شیری و تمرکز برآسمان را دارند ولی نور بسیار شدید اتومبیل و اندازه بزرگ آن آسمان را از محوریت در آورده است . با توجه به اینکه خود ماشین سوژه زیبایی برای عکاسی در شب نیست بهتر بود در اندازه ای کوچکتر و دورتر و کمی محو به تصویر کشیده میشد.
    ولی به هرحال زحمت زیادی بابت این عکس کشیده شده است
    با سپاس

  2. مجتبی

    ۲ مرداد ۱۳۹۴

    سلام خدمت دوستان عزیز.
    ۱-به نظر بنده در این عکس عکاس خواسته تاثیرات منفی خودرو بر روی محیط زیست رو نشان بده.
    ۲-ولی ای کاش با نورپردازی دقیق و بهتر بر روی درخت و خودرو عکس جالبتری شاهد بودیم.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *