نمای زنده یا Live View : بایدها و نباید‌هایی که هر عکاسی باید آن ها را بداند

همانطور که می‌دانید قابلیت Live View (نمای زنده) دوربین‌های DSLR عکس را پیش از گرفته شدن به شما نشان می‌دهد. با روشن کردن این قابلیت، آیینه‌ای که عکس را بر منظره یاب (visor) انعکاس می‌داد از کار می‌افتد و در عوض عکس بر LCD دوربین شما نمایش می‌یابد. در ادامه این مطلب لنزک به باید ها و نباید های استفاده از نمای زنده (Live view) می پردازیم.

مزیت اصلی نمای زنده (Live View) این است که شما هر آنچه می‌بینید را ثبت می‌کنید. همچنین این قابلیت، نمای ۱۰۰ درصد به شما می‌دهد و این به کادربندی صحنه شما به ویژه در عکاسی منظره کمک شایانی می‌کند در صورتی که در بسیاری از دوربین‌ها منظره یاب یا ویزور تنها قادر به نمایش ۹۵% صحنه می‌باشد.

نمای زنده شبیه سازی دقیقی از نوردهی دارد. به عبارت دیگر تصویری که در نمای زنده می‌بینید نوردهی نزدیکی به نوردهی اصلی شما دارد که برای عکاسی در نور کم بسیار کاربردی است.

با آگاهی در مورد زمان استفاده از Live View و زمانی که باید از آن اجتناب کنید به نتایج بهتری دست خواهید یافت و در این مطلب لنزک ما قصد داریم ۱۰ نکته‌ی مهم در مورد این قابلیت را با شما به اشتراک بگذاریم.

کاربردهای نمای زنده در عکاسی:

در عکاسی از اشیای بی جان

برای عکاسی از اشیای بی جان قابلیت Live View دوربین خود را روشن کنید. اگر زمان کافی برای عکاسی دارید، دوربین را بر سه پایه‌ای سوار کنید و از قابلیت نمای زنده برای کادربندی سوژه‌تان استفاده نمایید. اگر دوربین را در دست دارید بهتر است با منظره یاب اپتیکال کار کنید.

در فیلمبرداری

برای فیلمبرداری حتما Live View را روشن کنید، البته شما حق انتخاب دیگری ندارید چون به محض انتخاب حالت فیلمبرداری دوربین به طور خودکار نمای زنده را فعال و منظره یاب را غیرفعال می‌کند. البته دیدن صفحه‌ی نمایش در تابش مستقیم نور خورشید سخت است بنابراین در منوی تنظیمات دوربینتان روشنایی صفحه نمایش را تغییر دهید.

نمای شبکه‌ای – Grid Display

قابلیت نمای زنده کاربرد بسیار خوبی برای کادربندی صحنه دارد. شما در آن نمایی ۱۰۰ درصدی از صحنه دارید و همچنین با فعال کردن Grid با سهولت بیشتری می‌توانید از قانون یک‌سوم پیروی کنید و کادربندی را انجام دهید. به منوی اصلی رفته و به دنبال گزینه‌ی Grid Display بگردید و از بین گزینه‌ها Grid 1 را انتخاب نمایید.

بررسی نوردهی

برای بررسی دقیق‌تر نوردهی از Live View استفاده نمایید. برخلاف ویزور قابلیت نمای زنده می‌تواند برای نمایش نوردهی تصویر، روشنایی و تاریکی صحنه را تنظیم نماید. شما همچنین می‌توانید برای بررسی هر چه دقیقتر به هیستوگرام (histogram) مراجعه کنید.

عکس گرفتن در شرایط سخت

برای عکس گرفتن از پایین به بالا یا از بالا به پایین یا در زوایایی که نگاه کردن از طریق منظره یاب ممکن نیست Live View کاربرد بسیار خوبی دارد، به ویژه اگر DSLR شما از LCD چرخان برخودار باشد و یا بتواند تصویر Live View را توسط امواج وای-فای بر تبلت یا گوشی هوشمندتان نشان دهد.

فوکوس دستی

علی رغم دقت بالای اتوفوکوس Live View، شما با فوکوس دستی می‌توانید بخش‌های مهم تصویرتان را به واضحترین شکل ممکن ثبت نمایید. لنز را بر تنظیمات فوکوس دستی (Manual Focus یا MF) قرار دهید، مربع فوکوس را بر المان مورد نظرتان ببرید، کلید بزرگنمایی را برای نمایشی ۵برابری یا ۱۰برابری از صحنه فشار دهید و سپس برای رسیدن به عکسی شارپ حلقه‌ی فوکوس را بچرخانید.

در وضعیت‌های کم نور

دیدن صحنه توسط منظره یاب در شب یا در زمان تاریک بودن هوا خیلی دشوار است بنابراین قابلیت نمای زنده در چنین مواقعی بسیار کاربردی بوده و شما می‌توانید پیش از فشردن کلید شاتر نمایی از عکستان داشته باشید.

و حال مواقعی که نباید از نمای زنده استفاده کنید :

در عکاسی پرتره

در عکاسی پرتره اگر منظره یاب را بر چشمتان قرار دهید کنترل بیشتری بر دوربین خواهید داشت و از این رو بهتر می‌توانید نسبت به وضعیت سوژه‌تان واکنش نشان دهید. ثابت نگه داشتن دوربین در هنگام استفاده از Live View دشوارتر است.

کم بودن باتری

اگر باتری دوربین‌تان کم است قابلیت نمای زنده را خاموش کنید چون صفحه‌ی نمایش باتری زیادی مصرف می‌کند. اگر به این قابلیت نیاز دارید حتما یک یا دو باتری اضافه همراه خود داشته باشید.

هنگام عکاسی از سوژه های متحرک

اگر سوژه‌ی شما متحرک است از Live View استفاده نکنید. سرعت اتوفوکوس در نمای زنده به نسبت از منظره یاب کندتر است. به همین علت توصیه می‌شود در عکاسی‌های دورِ تند (High Speed) از منظره یاب استفاده نمایید.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. محمدرضا

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

    سلام
    منظره یاب دوربین من خاموش چی جوری باید روشنش کنم؟

  2. Mola

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۶

    مطالب فوق العاده مفیدهستن..ممنون لنزک

  3. امیر

    ۲۵ مهر ۱۳۹۳

    واقعا عالی بود لنزک به یک سایت مرجع در علم عکاسی ایران تبدیل شده شما انتوان سروگینهای عصر معاصر هستید

  4. pani.farin

    ۲۴ مهر ۱۳۹۳

    بسیار عالی بود.ممنون از زحمات شما.

  5. rafi

    ۲۲ مهر ۱۳۹۳

    مرسی مطلب خوب و آموزنده بود.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *