نورپردازی حرفه ای در عکاسی از مدل

مطالعه موردی که در ادامه این مطلب لنزک مطالعه می نمایید نشان می دهد که برای رسیدن به یک محیط عالی برای عکاسی فشن یا مُد (fashion photoshoot) نورپردازی باید چگونه اعمال شود.

تجهیزات لازم:

دوربین

۲ استروب لایت

منبع نور چتری

سافت باکس بزرگ هشت ضلعی

پارچه بلند سیاه (منحرف کننده نور)

بازتابنده ( رفلکتور ) مدور نقره ای

بررسی یک مورد اجرا شده در نورپردازی

این مطلب نگاه نزدیک به پروژه ای است که اخیرا انجام داده ام. به همراه یک متخصص مد، تیمی را تشکیل دادیم تا داستانی بر پایه مد لباس زن فرانسوی بسازیم.

گام اول: پیدا کردن مدل خوب

ما زمان زیادی صرف کردیم تا مدل دلخواهمان را پیدا کنیم. ما به دنبال شخصی بودیم که چهره مهربان و دوستانه ای داشته باشد. و لبخند زیر پوستی او در عکس حس شود.

بعد از هفته ای جستجو در کتاب های مدلینگ، او را پیدا کردیم.

او شیرین و زیبا بود. مهمتر از همه برای این پروژه، چهره ای فرانسوی داشت. هرچند در واقع فرانسوی نبود.

او همانی بود که می خواستیم. مدل مناسب مهم تر از آن است که فکرش را می کنید.

بخاطر بسپارید که مدل فقط یک دختر زیبا نیست. بلکه لازم است که بتواند با شما ارتباط مناسبی برقرار کند و ژست های مورد نظر را اجرا کند. قبل از عکاسی او را ملاقات کنید تا مطمئن باشید مدل مناسب شماست.

گام دوم: تنظیم نور اصلی

من می خواستم که عکس ها حسی طبیعی داشته باشند. تصمیم گرفتم از سافت باکس هشت گوشه (Octagonal Softbox) به عنوان نور اصلی در سمت راست دوربین استفاده کنم. تنظیم این نور در نزدیکی مدل، نور نرم و زیبایی در اطراف صورت او ایجاد خواهد کرد. این نور شبیه نور خورشید است که از پس ابرهای روشن می تابد.

برای داشتن نور طبیعی، لازم است که نور اصلی به بالای سر مدل بتابد و کمی به پایین متمایل شود (برای پیروی از ایده طبیعی نگه داشتن نور). مراقب باشید که سایه بینی و چانه برجسته و بلند نباشد.

گام سوم: نور پس زمینه

بعد از تنظیم نور اصلی، متوجه شدم که پرده پس زمینه، با وجود اینکه سفید بود، در عکس های آزمایشی تیره به نظر می رسد. به علاوه اینکه سایه ای از مدل هم ایجاد شده بود که قابل قبول نبود.

به نور اضافه ای در قسمت عقب نیاز داشتم و از یک چتر نوری استفاده کردم که راه حل خوبی برای پخش کردن نور بود: نور خوب و نرمی را در محدوده مشخصی ایجاد می کرد . آن را سمت چپ دوربین قرار دادم.

از آنجایی که منبع نور سفید تابیده از چتر، ابزار اصلاح نوری است که طیف گسترده ای از انتشار نور را در بر دارد، ممکن است کل صحنه را کمی روشن تر کند. در گام بعدی به کنترل این نور اضافی می پردازیم.

توجه:

نور سفید حاصل از منبع چتری که از آن نام بردیم، روی مدل هم مشخص می شود و در یک سمت سوژه درخششی ایجاد می کند که نمی خواهیم.

گام چهارم: منحرف کننده و بازتابنده نور ( رفلکتور ) و مانع سیاه

قبل از هر چیز می خواستیم نور پخش شده روی مدل را که بر اثر منبع نور پس زمینه ایجاد شده بود، حذف کنیم. بدین منظور من از پارچه سیاه که در واقع نوعی پرچم است ،به عنوان مانع انتشار نور استفاده کردم که به من در عمق بخشیدن به سایه مدل در سمت چپ هم کمک می کرد. با ایجاد کنتراست خوب بین پس زمینه روشن و سمت چپ مدل، تمرکز بهتری روی لباس مدل ایجاد شده است.

همه چیز به نظر برای ثبت تصویر خوب به نظر می رسید. اما سایه های زیر بینی و چانه حاصل از نور اصلی هنوز کمی تیره بودند.

یک رفلکتور نقره ای راه حل خوبی بود. آن را درست زیر دوربین و در سطح زمین قرار دادم. این رفلکتور نورهای تابیده از منبع اصلی را بر می گرداند و سایه ها را با نور ملایم پر می کرد.

گام پنجم: تنظیمات دوربین

دوربین ساده ولی قدرتمند کانن D400 و لنز ۱۸-۵۵ mm با فاصله کانونی ۵۵mm انتخاب شده بود. همینطور که می بینید حتی با دوربین های ارزان قیمت هم می توان عکس های جذابی گرفت.

تراز سفیدی ( وایت بالانس – WB ) دوربین را روی حالت فلاش قرار دادم. به نظرم این کار راحت تر از اعمال تنظیمات در Adobe Camera Raw آمد. ایزو را ۱۰۰ انتخاب کردم تا نویز های تصویر را کاهش دهم. استفاده از عدد دیافراگم f16 این اطمینان را می داد که همه جزئیات عکس واضح باشد (نکته ای که در عکاسی مد بسیار مهم است). زمان نوردهی ۱/۱۲۵ s بود.

م

منبع

برگرفته از: tutorial9

نظرات شما

  1. مهدی

    ۲۸ آذر ۱۳۹۳

    کپی با ذکر منبع مشکلی داره ؟

    1. saman نویسنده

      ۲۹ آذر ۱۳۹۳

      خیر با ذکر منبع بلامانع است.

  2. askar

    ۲۸ آذر ۱۳۹۳

    ممنون. مطلب خوبی بود. در مورد نورپردازی اگه امکانش هست بیشتر مطلب بذارید.

    1. saman نویسنده

      ۲۸ آذر ۱۳۹۳

      سلام خدمت شما

      حتما مطالب بیشتری خواهیم گذاشت. تشکر از شما.

  3. مرتضی

    ۲۸ آذر ۱۳۹۳

    چهره ای فرانسوی!!! تا اونجایی که دیدم فرانسوی ها هر چی هستند مردم خوش چهره ای نیستند هر چند خیلی خوب به دنیا القا کردند سلاطین مد هستند!! اما بینی های بزرگ پوستهای کمی خراب و ……. بگذریم میخوام بگم چهره خوب اصلا ربطی به ملیت خاص نداره!! همین!


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *