نکات آموزشی مهم در عکاسی از مزارع کلزا

مزارع کلزا این روز ها در برخی نقاط کشور وجود دارند، پس دست به کار شوید و چند عکس طلایی رنگ ثبت کنید.

اگر جزء کسانی نیستید که به دانه های روغنی کلزا حساسیت دارید، پس دست به کار شوید تا از سبز و زرد مزارع کلزا در این لحظات بهاری عکاسی کنیم. مزارع طلایی رنگ در بسیاری از مناطق کشور وجود دارند. هنگام عبور از این مزارع نمی توان به آنها چشم ندوخت و از آنها بی تفاوت گذشت. پس تا این مزارع طیف زرد و سبز رنگ خود را حفظ می کنند، زمان را برای عکاسی از آنها از دست ندهید.

چه ابزاری نیاز دارم؟

یک لنز زاویه باز مثل یک لنز ۱۰-۲۲mm برای عکاسی از مناظر مزارع عالی است؛ اما اگر ندارید، با لنز تله زوم خود نیز می توانید عکاسی کنید. کافی است برای عکس های وایدتر، کمی عقب تر بایستید یا از قابلیت فشرده سازی لنز تله ی خود استفاده کنید تا ناحیه های مختلف رنگی را از هم جدا کنید.

لنز های تله زوم در مواقعی که مزرعه ی مورد نظر شما دسترسی عمومی ندارد نیز بسیار مفید اند؛ چون می توانید در جاده بایستید و از آن مزرعه ی دوردست عکاسی کنید.

اگر نسیم بوزد به یک سه پایه برای کاهش لرزش دوربین نیاز خواهید داشت. وجود سه پایه به شما این امکان را هم می دهد که با سرعت پایین شاتر عکاسی کنید تا یک جلوه blur عالی در عکستان ایجاد کنید.

برای ثبت خط افق کاملا صاف، نیاز به چشمانی عالی یا ابزاری برای کمک در اندازه گیری دارید. برخی دوربین ها چنین سیستمی را به صورت داخلی دارند ولی اگر دوربین شما ندارد می توانید از یک تراز (spirit level) دو یا سه محوره که روی کفشک دوربین تان نصب می شود استفاده کنید. اگر از سه پایه استفاده می کنید، اکثر سه پایه ها بر روی خود یک تراز هم دارند.

عکس هایم را از کجا بگیرم؟

شما نمی توانید یک مرتبه به مزرعه ای بتازید و شروع به عکاسی کنید، آنوقت با مزرعه دارانی عصبانی مواجه خواهید شد! ببینید که راهی عمومی به کنار آن مزرعه وجود دارد یا نه؛ اگر راهی نبود و نتوانستید خودتان کنار مزرعه بروید، مزرعه را کنار خود بیاورید، پس کنار جاده بایستید و لنز تله زوم خود را به کار بگیرید.

عکس از دیوید کلاپ – www.davidclapp.co.uk

اگر باد می وزید چه؟

امروزه همه ما دوست داریم آب و هوا را کنترل کنیم اما متاسفانه دیده ایم که گاهی نیز نمی شود. پس اگر باد می وزید یا تنها نسیمی آرام وجود داشت، باید منتظر بمانید تا آن متوقف شود؛ مگر اینکه بخواهید حجمی از رنگ زرد محو را در عکستان ثبت کنید. می توانید سرعت شاتری کند را به گونه ای خلاقانه به کار بگیرید تا عکسی زیبا با جلوه ی مات یا blur ثبت کنید.

چه آب و هوایی خوب است؟

احتمالا نمی خواهید مزارع کلزا تنها به صورت یک نوار بزرگ به رنگ زرد به نظر بیایند. این پیامد یک روز آفتابی شدید است. اگر زردی خشن در برابر آبی تند آسمان می خواهید، چنین آب و هوایی خوب است اما چنین عکسی زیاد خوب نخواهد بود. اگر می خواهید کنتراست را از همین که هست نیز بیشتر کنید و فقط به دنبال چند تکه رنگ در عکستان هستید از یک فیلتر پولاریزه هم استفاده کنید.

روز های روشن ابری برای چنین عکسی بهترین انتخاب هستند. در این آب و هوا گیاهان به نظر به هم پیوسته نمی آیند و از هم جدا ثبت خواهند شد. آسمان آبی کنتراست خوبی در مقابل زرد به وجود می آورد. همین طور هوای گرفته و طوفانی نیز برای این عکس خوب جواب می دهد. این دو نوع آب و هوا را در این فصل سال به راحتی می توانید پیدا کنید.

کدام وقت روز؟

طلوع خورشید و غروب آن به دلیل دمای رنگ پایین نور باید عالی باشد و می تواند رنگ زرد شدید کلزا را محار کند. یک فیلتر کاهنده نور (ND) تدریجی نیز می تواند به کنترل روشنایی آسمان کمک کند.

چگونه می توانم به جذابیت عکس بیفزایم؟

اگر مسیری از اثر یک تراکتور به جا مانده از یک لنز واید استفاده کنید و اجازه دهید آن مسیر چشمان بیننده را به درون عکس هدایت کند. درب ها، درختان، حصارها و… را به عنوان قاب یا هدایت کننده چشم بیننده به کار بگیرید و با آنها تمرین کنید. یک دیافراگم بسته هم می تواند عمق میدانی وسیع بدهد تا وضوح تمام عکس تضمین شود.

م

منبع

برگرفته از : Ephotozine


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *