نکات اساسی برای عکاسی از برف – چگونه یک سرزمین عجایب زمستانی ثبت کنیم

برف چیزهای زیادی برای یک عکاس مشتاق دارد. نور منحصر به فرد، درخشش سفیدی، احساس تازه ای که وقتی پتوی نرمی از برف زمین را می پوشاند پیدا می کنید، دمای پایین – فرصت ها (و چالش ها) بی پایان اند. شما چه به عکاسی از طبیعت علاقه مند باشید، چه به عکاسی انتزاعی، یا پرتره، زمستان زمان فوق العاده ای برای انجام یک کار متفاوت است! در این آموزش عکاسی از برف، امیدوارم بتوانم با چند نکته اساسی به شما کمک کنم تا آماده شوید و ماجراجویی زمستانی خود را در فضای باز آغاز کنید.

هیچ چیزی مثل این نیست که صبح از خواب بیدار شویم و ببینیم که اولین برف زمستانی کل منظره را پوشانده است. این دگرگونی شگفت انگیزی است که بر همه چیز، از نور و صدا گرفته تا حس و حال، تاثیر می گذارد.

اما چگونه یک سرزمین عجایب زمستانی ثبت کنیم؟ در این مقاله نکات اساسی ای که برای عکاسی از برف مهم هستند را به شما عزیزان یادآوری می کنیم تا برای ثبت عکس های زیبا از برف و زمستان آماده شوید.

قبل از این که شروع کنید

قبل از این که دوربین خود را بردارید و بیرون بروید تا منظره زمستانی خود را ثبت کنید، چند نکته بسیار مهم هست که باید به خاطر داشته باشید. اول از همه، باید لباس بپوشید، و باید این کار را به درستی انجام دهید. به جای تنها یک لایه لباس خیلی گرم، چند لایه لباس بپوشید. کفش هایی بپوشید که پاهای شما را گرم و خشک نگه دارد و دستکش و کلاه را فراموش نکنید!

وقتی مطمئن شدید که برای مدت طولانی گرم می مانید تا بتوانید از برف لذت ببرید، فراموش نکنید که چند باتری اضافه بردارید. هوای سرد باتری دوربین را بسیار سریع خالی می کند. باتری های اضافه را نزدیک بدن در داخل لباس خود نگه دارید، تا آنها را از سرد شدن و سریع تر خالی شدن حفظ کنید.

اکنون آماده اید که بیرون بروید!

جنبه ها و نکات تکنیکی

خب بیایید به سراغ قسمت جالب ماجرا برویم. یعنی خودِ عکاسی. چند جنبه تکنیکی پایه وجود دارد که هنگام عکاسی از برف باید در ذهن داشته باشید، اما من نیز چند ایده برای این که چطور به بهترین شکل از عکاسی از برف سفید لذت ببرید، مطرح خواهم کرد.

۱

زیاد نوردهی کنید

اگر فضای اطراف شما تقریبا به طور کامل سفید است، و یک تصویر خاکستری رنگ نمی خواهید، باید حداقل به اندازه یک پله یا استاپ بیش از حد نوردهی (overexpose) کنید. این کار عکسی به شما خواهد داد که بیشتر به آنچه با چشم خود دیده بودید شباهت دارد، و همچنین فضای جادویی زمستان را ثبت می کند.

لنزک (۱): اگر منظره ای که می خواهید از آن عکس بگیرید خیلی روشن باشد، مثلا هنگام عکاسی از یک صحنه برفی، نورسنج دوربین تنظمیاتی به شما پیشنهاد می کند که باعث تاریک شدن (underexposed) عکس شما خواهد شد. به دو صورت می توانید با این مشکل مقابله کنید، یک روش اعمال تنظیمات دوربین به صورت دستی است که در بالا مطرح شد. راه دیگر استفاده از تنظیم جبران نوردهی (Exposure Compensation) برای کنترل کردن روشنایی و شناساندن نور مناسب به دوربین است.

لنزک (۲): اگر می خواهید تنظیمات دوربین را به صورت دستی انجام دهید، باید مقادیری را انتخاب کنید که نورسنج دوربین اعلام کند، عکس Overexposed (یا بیش از حد نوردهی یا روشن) خواهد شد. برگرفته از مقاله «۷ موقعیتی که نباید به نورسنج دوربین توجه کنید».

۲

به سرعت شاتر توجه کنید

مثل همیشه، شما باید به طور هوشمندانه از سرعت شاتر خود برای ثبت صحنه به گونه ای که می خواهید، استفاده کنید. در فصل زمستان، خوب است به یاد داشته باشید که اگر می خواهید برف در حال بارش را متوقف یا فریز کنید، از یک زمان نوردهی بسیار کوتاه استفاده کنید، و اگر می خواهید برف ممتدی را که در میان یک منظره حرکت می کند ثبت کنید، سرعت شاترهای آهسته تر را امتحان کنید.

بیشتر بیاموزید: آموزش کار با سرعت شاترهای مختلف برای عکاسی منظره

۳

به دنبال کنتراست بگردید

در یک دنیای کاملا سفید، ممکن است به سختی بتوانید چیزی پیدا کنید که با برف کنتراست یا تضاد داشته باشد. اما کنتراست جالب است، بنابراین چشم و ذهن خود را باز نگه دارید.

برای اضافه کردن کنتراست رنگ به تصویر، به دنبال یک چیز رنگی بگردید یا منتظر غروب بمانید، زمانی که رنگ آبی سایه ها و رنگ های گرم خورشید در هم می آمیزند. اگر آب در حال حرکت پیدا کردید، تضاد سکون برف با آب خروشان می تواند در تقویت تصویر شما بسیار موثر باشد.

۴

یک چیز متفاوت را امتحان کنید

مانند هر فصل دیگری، زمستان نیز انواع فرصت های عکاسی را برای شما فراهم می کند. برف می تواند یک راه عالی برای ایجاد فضای منفی در تصویر شما باشد. این می تواند راه بسیار خوبی برای برجسته کردن سوژه یا ایجاد یک فضای آرام باشد.

همچنین می توانید از بدیهیات فراتر بروید تا گنج هایی را پیدا کنید که در سرزمین عجایب زمستانی شما پنهان شده اند. از عکس های منظره به عکس های کلوزآپ، از کنتراست رنگ قوی به سیاه و سفید، و از یک منظره زمستانی کلاسیک به یک برداشت شگفت آور از این فصل بروید…

اجازه ندهید هوای سرد مانع شما بشود، و فراموش نکنید که از عکاسی لذت ببرید و یک داستان جالب با عکس های خود بگویید.

دیگر چه بخوانیم؟


معرفی مطلب:

نحوه استفاده از پس زمینه برای ایجاد تصاویری با داستان سرایی بیشتر

گاهی اوقات شما آنقدر بر ثبت یک لحظه تمرکز کرده اید که فراموش می کنید به آنچه در پس زمینه عکستان قرار دارد توجه کنید. وقتی بعدا به عکس های خود نگاه می کنید، متوجه می شوید که انواع عوامل حواس پرت کننده در پس زمینه وجود دارد. یک راه برای غلبه بر این حواس پرتی ها استفاده از پس زمینه برای کمک به داستان سرایی در عکس شماست.

مطالعه این مقاله


ن

نتیجه گیری

فکر می کنید بهترین چیز در مورد عکاسی از برف چیست؟ شما نکته مفیدی دیگری در ذهن دارید که بخواهید به نکات فوق اضافه کنید؟

لنزک: همیشه از خواندن نظرات شما عزیزان خوشحال می شویم و انرژی می گیریم و از دیدگاه شما برای بهتر کردن کارمان استفاده می کنیم. دوست دار شما – تیم لنزک.

نویسنده: هانل لوتاسلا ال شاوک (Hannele Luhtasela-el Showk)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *