نکات ترکیب بندی حرفه ای: چگونه در عکاسی از هر سوژه یا منظره ای بهترین نتیجه را بگیریم

وقتی سوژه یا مکان مناسبی برای عکاسی پیدا کردید که نظرتان را جلب می کرد، نهایت سعی خود را برای کار کردن روی آن صحنه بکنید تا بتوانید شانس خود را برای گرفتن عکسی فوق العاده به حداکثر برسانید. در ادامه این مطلب لنزک، چند نکته ترکیب بندی حرفه ای مطرح خواهیم کرد.

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از عکاسان مبتدی انجام می دهند این است که به محض پیدا کردن صحنه ای برای عکاسی، دوربین را برداشته و روی چشمشان می گذارند و عکسشان را می گیرند و به سمت چیز دیگری حرکت می کنند. در بهترین حالت ممکن است در حالی که از ویزور (Visor) دوربین نگاه می کنند چند زاویه مختلف را قبل از فشردن دکمه شاتر امتحان کنند.

یکی از دلایلی که به نظر می رسد حرفه ای ها تمام عکس ها را به بهترین شکل می گیرند این است که در اکثر اوقات آنها تنها یک عکس نمی گیرند.

به جای گرفتن یک عکس آنها ده ها عکس می گیرند و در این عکس ها همه چیز از زاویه دید گرفته تا فاصله کانونی را تغییر می دهند، تا جایی که مطمئن شوند تمام احتمالات ممکن را بررسی کرده اند.

نه تنها نتیجه چنین کاری بدست آوردن عکس هایی مختلف و زیبا خواهد شد، بلکه شانس شما برای داشتن یک عکس فوق العاده (برنده) را نیز افزایش خواهد داد.

راهنمای گام به گام عکاسی برای گرفتن بهترین نتیجه از هر سوژه ای:

۱

زاویه دید خود را تغییر دهید

وقتی که با یک سوژه آشنا رو به رو می شوید، به راحتی می توانید بدیهی ترین عکس را از زاویه دید «استاندارد» بگیرید، که در این صورت عکستان شبیه به عکس سایر افراد می شود.

هیچ مشکلی در عکاسی به این روش وجود ندارد و برای شروع هم راه مناسبی است، اما با امتحان کردن زاویه دید های مختلف، حالت های دیگر را هم بررسی کنید.

با دوربین خود قدمی بزنید، و یک چک لیست ذهنی از زاویه های مناسب برای عکاسی آماده کنید و نگران مشکلات احتمالی مانند آماده کردن سه پایه و… نیز نباشید.

با چرخیدن دور یک مکان و گشتن به دنبال منظره ای جذاب برای عکاسی، شانس بیشتری برای گرفتن عکسی غیر معمول و جذاب خواهید داشت.

۲

پرسپکتیو را تغییر دهید

به عکس های مختلف از یک مکان معروف نگاه کنید و متوجه خواهید شد فقط موقعیت گرفتن عکس یا شرایط نوری نیست که در این عکس ها تغییر می کند، بلکه پرسپکتیو آنها نیز با یکدیگر تفاوت دارد.

این مسأله به این بستگی دارد که چقدر به سوژه نزدیک هستید، اما همچنین به فاصله کانونی لنزی که از آن استفاده می کنید نیز مربوط است.

به سادگی و تنها با تغییر دادن زوم یا عوض کردن لنز می توانید از یک صحنه ثابت، عکس هایی کاملاً متفاوت بگیرید.

پس سعی کنید هر چیزی را با لنز های خیلی واید تا لنز های تله فتو به تصویر بکشید تا ببینید چه چیزی خلق خواهید کرد.

۳

ترکیب بندی را بی نقص انجام دهید

وقتی صحبت از ترکیب بندی می شود، راهکاری شمرده و از پیش تعیین شده معمولا بهترین به نظر می رسد. بله، گاهی باید سریع عکس العمل نشان داد و به سرعت عکس گرفت، اما در کل بهتر است بر روی ترکیب بندی زمان بگذارید، عجله نکنید و آن را عالی انجام دهید.

بهترین راه برای انجام دادن این کار استفاده از سه پایه است تا بتوانید با دقت بالا عکس را کادربندی کنید و قبل از فشردن دکمه شاتر مطمئن شوید که تمام عناصر داخل کادر به درستی و در جای مناسبی قرار گرفته اند.

تغییر مکان بسیار اندک دوربین می تواند تأثیر بسیار زیادی بر روی پرسپکتیو نهایی عکس داشته باشد، مخصوصاً زمانی که از لنز های واید استفاده می کنید، پس با عکاسی از زاویه ای پایین تر بر روی پیش زمینه عکس تأکید بیشتری کنید.

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World

نظرات شما

  1. asadi

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

    مقاله ی خیلی خوبی بود دستتون درد نکنه …
    بنظرم این جملش فوق العاده بود ” وقتی که با یک سوژه آشنا رو به رو می شوید، به راحتی می توانید بدیهی ترین عکس را از زاویه دید «استاندارد» بگیرید، که در این صورت عکستان شبیه به عکس سایر افراد می شود…”
    همه ی نکته ها حرفه ای بودن ولی من با این خیلی حال کردم …
    موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *