نکات عکاسی از آسمان

آسمان همه جا هست پس نیازی ندارید برای مشاهده یک منظره زیبا از آسمان راه دوری را طی کنید. روزهای گرم و سرد رنگ‌ها و نورهای مختلفی را ایجاد می‌کنند و طلوع و غروب خورشید مملو از احساس است. هنگام عکاسی از آسمان کافی است که نورها را ثبت کنید؛ پس صبر در این نوع عکاسی خیلی مهم است. سه پایه و لنز با زاویه عریض همراه داشته باشید، بیرون بروید و عکس بگیرید!

۱

رویارویی با نور

هنگام عکاسی از آسمان، عکس نهایی شما به نور موجود بستگی دارد. یک آسمان خاکستری منجر به عکسی تیره و تار می‌شود. اگر می‌توانید برای غروب آفتاب یا شرایط آب و هوایی زیبا صبر کنید، آسمان نیز جواب صبر شما را با رنگ‌های آبی و نارنجی پررنگ خواهد داد. دوربین را روی یک سه پایه قرار دهید و آن را روی حالت AV (اولویت دریچه دیافراگم) قرار دهید. از یک لنز با زاویه عریض استفاده کنید و عدد F را بزرگتر (f/11 تا f/32) انتخاب کنید تا عمق میدان بیشتر شود.

۲

طلوع و غروب

غروب آفتاب رنگ‌های قرمز و نارنجی پررنگ به شما می‌دهد. عکس طلوع و غروب را باید در «ساعت طلایی» یعنی یک ساعت قبل از غروب یا یک ساعت بعد از طلوع گرفت. برای عکاسی از چنین نمایی از سه پایه و لنز با زاویه عریض استفاده کنید. اگر عکس بیش از حد نوردهی شد از جبران نوردهی استفاده کنید و یک یا دو درجه آن را کم کنید (۱- / ۲- EV). دریچه دیافراگم را کوچک انتخاب کنید تا عمق میدان را افزایش دهید. برای جلوگیری از درخشندگی زیاد، صبر کنید تا خورشید پشت درخت برود.

۳

ابرهای رویایی

منتظر بروز ابرهای مملو از احساس و احتمالا طوفان‌های پیش رو باشید. به منظور ثبت این همه احساس از آسمان، نیاز دارید که تلالو خورشید را از پشت ابرها ببینید. بدون چنین تلالویی این میزان ابر تنها مشابه یک منظره خیلی تاریک و بی معنا است. معمولا خورشید بعد از یک بارش باران خود نمایی خواهد کرد. شما خورشید را نمی‌توانید کنترل کنید پس صبور باشید و صبر کنید. از یک سه پایه استفاده کنید و آن را به نحوی انتخاب کنید که در مقابل باد مقاومت کند. دیافراگم خود را روی f/11 تا f/32 تنظیم کنید و با عمق میدان زیاد منتظر لحظه مناسب باشید.

۴

پرتره و آسمان

اگر می‌خواهید یک پرتره را با نمای آسمان ترکیب کنید، منتظر آسمانی خاص و رویایی باشید. اگر در زمان تاریکی از شبانه روز عکس می‌گیرید سوژه خود را در پیش زمینه قرار دهید و با استفاده از فلاش، سوژه را روشن کنید. مادامی که فاصله بین سوژه و پس زمینه زیاد باشد، آسمان نباید تاثیری از فلاش دوربین بگیرد.

۵

تهیه یک پانورامای فوق‌العاده

آسمان برای گرفتن یک عکس پانوراما موقعیت مناسبی است. حتی اگر لنز دوربین شما عریض نباشد، به جای آن می‌توانید یک عکس پانوراما بگیرید. این کار را با چسباندن عکس‌های مختلف با استفاده از فوتوشاپ به هم انجام دهید. از یک سه پایه استفاده کنید و مطمئن شوید که در راستای افق عکس می‌گیرید. یک عکس را با تایمر یا دکمه از راه دور بگیرید و سپس دوربین را به آرامی در راستای افق بچرخانید تا به بخش بعدی عکس برسید. به شکلی کار را انجام دهید که بخشی از عکس قبلی نیز در عکس جدید شما حضور داشته باشید. همینطور یکی پس از دیگری، حداقل سه عکس بگیرید. می‌توانید از فوتوشاپ یا هر نرم افزار ویرایش عکس دیگری استفاده کنید و عکس‌ها را هم بچسبانید. یک هم پوشانی اندک می‌تواند به شما کمک کند که لبه‌ها را به هم بچسبانید.

ت

تنظیمات پیشنهادی

از تنظیمات دیافراگم f/32 استفاده کنید که یک عکس شارپ داشته باشید و بتواند در آینده بزرگ شود. اگر می‌خواهید از ابرهای در حرکت یا آب عکس رویایی بگیرید، از فیلترهای قطبی‌ساز (polarizer) و ND استفاده کنید. این کار نور رسیده به لنز شما را کاهش می‌دهد که دوربین سرعت شاتر کمتری (طولانی‌تر) انتخاب می کند و حالت مات ایجاد می شود.

الف

ابزار پیشنهادی

عکس‌های پانوراما و ابرهای رویایی را با لنز عریض به تصویر بکشید. صبح خیلی زود و انتهای روز زیباترین آسمان و رنگ‌ها را به شما خواهند داد. استفاده از یک سه پایه نیز به منظور جلوگیری از هرگونه لرزش و تاری الزامی است – البته بسیاری از عکاسان منظره، از دکمه شاتر کابلی یا بیسیم استفاده می‌کنند که برای گرفتن عکس نیازی به لمس دوربین (و در نتیجه حرکت احتمالی) نداشته باشند. فلاش برای روشن کردن نقاط تاریک و افراد موجود در عکس توصیه می شود؛ به خصوص اگر می توانید از فلاش جداشونده استفاده کنید تا دقیقا همان جایی را که می خواهید روشن کنید.

نظرات شما

  1. خدر رمضانی

    ۲۵ آذر ۱۳۹۵

    مطالب همه موارد .گل ها نور دهی طولانی تکنیک ها دیجیتال.و…مفید بود سپاسگزارم

  2. Alicia

    ۵ فروردین ۱۳۹۴

    Begun, the great internet edotcaiun has.

  3. نگین

    ۲ دی ۱۳۹۳

    عالی بود واقعا ممنون خیلی لذت بردم
    مانا باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *