نکات عکاسی مادون قرمز

عکاسی مادون قرمز ممکن است برای هر کسی مطلوب نباشد اما حالا که کم کم وارد فصل گرما می شویم بهترین وقت برای آشنایی با این هنر است. در این مطلب لنزک شما را با دنیای عکاسی مادون قرمز آشنا خواهیم کرد.

اساسا عکاسی مادون قرمز چیزی را می بیند که چشمان انسان از دیدن آن عاجز هستند، بنابراین صحنه هایی که در حالت طبیعی ممکن است خسته کننده و فاقد ارزش عکاسی به نظر برسند در این عکاسی می توانند شگفت انگیز باشند. دلیل این امر این است که عکاسی مادون قرمز با عکاسی از طول موج هایی که ماورای قرمز طیف مرئی هستند کار می کند و به همین دلیل این عکس ها دارای یک حالت گرفته و سورئال هستند.

تجهیزات لازم

اگر شما واقعا می خواهید عکاسی مادون قرمز انجام دهید باید دوربین خود را عوض کنید. البته می توانید خودتان این کار را انجام دهید اما بهتر است کار را به یک حرفه ای بسپارید.

مزیت تعویض دوربین این است که در حالت عکاسی دستی، حتی در حساسیت های پایین نیز نیازی به استفاده از فیلتر نیست و به این ترتیب تعویض لنز و فوکوس کار ساده ای خواهد بود. البته برای کسانی که نمی خواهند برای همیشه عکس های مادون قرمز بگیرند می توانند فقط از فیلتر مادون قرمز استفاده کنند. اگر فیلتر مورد استفاده نور زیادی را از لنز عبور می دهد سعی کنید از یک فیلتر قوی تر استفاده کرده تا رسیدن امواج نور معمولی بیشتر به لنز را محدود کنید.

صرف نظر از دوربین و یا فیلتر مادون قرمز شما نیاز به یک سه پایه دارید زیرا در این حالت زمان نوردهی افزایش یافته و دیگر مناسب عکاسی با دست نیست. زمانی که صحبت از لنز است می توان گفت که برخی از لنز ها بهتر از بقیه هستند. به عنوان مثال بعضی از لنزهای عریض (واید) در این حالت لکه های روشنی را در عکس به جا می گذارند. این لکه ها در صورتی که از دیافراگم کوچک استفاده شود خود را بیشتر نشان می دهند. بنابراین اگر شما چندین لنز در اختیار دارید بهتر است همه آن ها را تست کرده و بهترین لنز را انتخاب کنید.

تکنیک

اگر شما از فیلتر مادون قرمز استفاده می کنید حتما به خاطر داشته باشید که تمام نور موجود باید از فیلتر عبور کرده و هیچ نوری از بغل وارد لنز نشود. در غیر این صورت باعث تابش های شدید در عکس شده و آن ها را خراب می کنند.

از آنجایی که این فیلتر کاملا تاریک است بنابراین وقتی آن را روی دوربین نصب می کنید دیگر نمی توانید فوکوس و ترکیب بندی را به درستی انجام دهید پس حتما قبل از بستن فیلتر روی لنز دوربین، تنظیمات فوکوس و ترکیب بندی را انجام دهید.

در هر صورت، مزیت دوربین دیجیتال این است که شما می توانید نتیجه را روی نمایشگر مشاهده کنید بنابراین به راحتی می توانید تمام اشتباهات خود را در تنظیمات اصلاح کنید.

همیشه با فرمت RAW عکاسی کنید زیرا با استفاده از این فرمت، عکس های سیاه و سفید بهتری پس از عکاسی به وجود می آیند. همچنین تراز سفیدی (white balance) را با قرار دادن یک کاغذ سفید در صحنه، کارت سفید عکاسی، تنظیم کنید. در واقع برای نوردهی بایستی تنظیمات را از روی هیستوگرام و نه از روی تصویر دیده شده از چشمی دوربین انجام دهید.

عکاسی مادون قرمز در روزهای آفتابی بسیار مناسب است. عکاسی از مناظری که خورشید از پشت به آن ها می تابد نیز نمونه های جالبی هستند، به خصوص اگر هنگام گرفتن این عکس ها در کنار آب باشید.

درختان سوژه های خوبی هستند زیرا برگ های روشن درختان در عکس های مادون قرمز، سفید شده و یک کنتراست جالب با آسمان تیره بالای سر ایجاد می کنند.

شما می توانید عکس های پرتره گرفته و تاثیر این عکاسی را روی براق کردن پوست مشاهده کنید. حتی می توانید از اشیایی استفاده کنید که نور مادون قرمز را منعکس نمی کنند و به این ترتیب به عکس های خود جلوه بیشتری دهید.

از عکاسی گل ها خودداری کنید چون به طور کلی در زیر نور مادون قرمز، حالت زنده بودن را از دست داده و کاملا بی جان به نظر می رسند. در هر حال، این عکاسی کاملا بر پایه تجربه است چون همان طور که در ابتدا گفتیم صحنه های معمولی می توانند با این عکاسی کاملا شگفت انگیز به نظر برسند.

م

منبع

برگرفته از : Ephotozine

نظرات شما

  1. maziyar

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۵

    ممنون و سپاس از اطلاعاتی که دراختیار عکاسان وعلاقه مندان به عکاسی میگذارید.بسیار عالی


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *