نگاهی بر ۷ ویژگی دوربین های DSLR که کمتر استفاده می شوند

دوربین های DSLR دارای امکانات بسیار زیادی در منوی خود هستند. برخی از آنها به طور واضح از اهمیت زیادی برخوردار هستند، اما برخی دیگر موارد مفیدی هستند که ممکن است آن ها را نادیده بگیرید. در ادامه این مطلب لنزک، به ۷ ویژگی دوربین های DSLR که معمولا کم تر استفاده می شوند اشاره خواهیم کرد.

در این مطلب نگاهی به برخی از ویژگی های مفید، اما نادیده گرفته شده از دوربین های DSLR خواهیم انداخت و چرایی استفاده از آنها را بررسی خواهیم کرد.

۱

جبران نوردهی فلاش

اغلب DSLR ها (بجز برخی از انواع مدرن تر) دارای فلاش بیرون جهنده (pop-up flash) هستند. با این حال بسیاری از عکاسان به این دلیل که نور ایجاد شده توسط فلاش بیش از حد زیاد و شدید است، از آن استفاده نمی کنند. اما در واقع به عنوان فلاش پر کننده طراحی شده است.

و با استفاده از گزینه جبران نوردهی فلاش (flash exposure compensation) در منوی دوربین، می توانید خروجی فلاش را بهتر کنترل کنید. من معمولا توصیه می کنم که قدرت فلاش را از -۱ تا -۲ کاهش دهید تا نوری نرم تر داشته باشید. در این حالت به جای اینکه سوژه را به شدن روشن کنید، تنها سایه ها روشن تر یا ملایم تر می کنید.

۲

هشدار هایلایت

معمولا این گزینه به صورت پیشفرض غیرفعال است و لازم است آن را از منوی دوربین فعال کنید. هشدار هایلایت (Highlight alert) به سادگی نواحی ای که بیش از حد نوردهی (overexposed) شده اند را نمایش می دهد. (معمولا با نام چشمک زن خوانده می شود!) این ویژگی تنظیم سریع نوردهی را ساده کرده یا می توانید با توجه به آن ترکیب بندی تان را تغییر دهید تا نواحی شسته شده و بسیار سفید را از کادر خارج کنید. همچنین زمانی که صرف ویرایش عکس خواهید کرد را کاهش می دهد.

۳

دکمه پشتی فوکوس

ویژگی بسیار پر کاربرد بعدی، دکمه فوکوس پشت دوربین است. در اینجا می توانید به دوربینتان آموزش دهید که از دکمه ای جداگانه در پشت دوربین برای تنظیم فوکوس استفاده کند. پس از فعال شدن می توانید از انگشت شستتان برای فوکوس کردن و انگشت اشاره برای فشردن شاتر استفاده کنید. مزیت بزرگ این ویژگی اینست که می توانید با استفاده از آن فوکوس را تعیین کنید و تا زمانی که بطور دستی آن را تغییر ندهید، ثابت باقی خواهد ماند.

این خصوصیت، مشکل فوکوس کردن از طریق دکمه شاتر و برداشتن انگشت بصورت ناخواسته که به فوکوس مجدد نیاز دارد را، رفع خواهد کرد.

۴

هیستوگرام

هر عکاسی می داند که نمایشگر دوربین، دقیق نیست و در ضمن، اندازه کوچکش این اجازه را نمی دهد تا جزئیات مشاهده شود. هیستوگرام (Histogram) ابزاری قوی جهت عکاسی از تون های روشن و گرفتن خروجی صحیح است. برای ثبت سفیدهای روشن، لازم است داده های نمودار هیستوگرام را تا جای ممکن به سمت راست و لبه نمودار نزدیک کنید.

همچنین می توانید از دامنه دینامیک دوربینتان حداکثر استفاده را بکنید. بهتر است هیستوگرام را به همراه هشدار هایلایت بکار ببرید تا چک کنید که روشنایی ها از محدوده مجاز خارج نشوند (نوردهی بیش از حد یا overexposed نشوند).

بیشتر بخوانید: استفاده از هیستوگرام – شش راه برای واکنش به مشکلات رایج نوردهی

۵

نمای زنده (Live view)

قابلیت نمای زنده اغلب توسط افرادی استفاده می شود که قصد فیلمبرداری توسط دوربین DSLR را دارند، اما برای عکاسی نیز می تواند مفید باشد. به ویژه اگر در شب عکاسی می کنید و می خواهید فوکوس خودکار انجام دهید و یا قصد عکاسی ماکرو دارید.

با استفاده از نمای زنده می توانید در نواحی مختلف عکس ۵ تا ۱۰ برابر بزرگنمایی انجام دهید. این بدین معناست که می توانید مطمئن شوید که آیا سوژه در فوکوس و شارپ است یا خیر. در نظر داشته باشید که نمای بزرگنمایی شده نمایشگر دوربین ارتباطی به فاصله کانونی لنزتان ندارد. (برای گرفتن نتایج هر چه بهتر از نمای زنده، از سه پایه و فوکوس دستی استفاده کنید.)

۶

تایمر

این ویژگی معمولا در قسمت drive mode قابل مشاهده است. تایمر خودکار (self-timer) یکی از ویژگی های واقعا مفید دوربین های دیجیتال است. این امکان شما را قادر می سازد بدون ایجاد لرزش در دوربین عکس های با نوردهی طولانی بگیرید- چه بر روی سه پایه و چه روی هر وسیله دیگر. و جایگزین مناسبی برای کابل های شاتر سنتی است. در هر صورت هنگام فشردن دکمه شاتر اندکی لرزش در دوربین ایجاد خواهد شد اما در این حالت، تایمر شاتر را فعال خواهد کرد و عکستان کاملا واضح و شارپ خواهد افتاد.

۷

نقطه فوکوس خودکار تکی

دوربین های DSLR مدرن معمولا تعداد بسیار زیادی نقطه فوکوس خوکار دارند که می توانند بصورت تکی یا دسته ای انتخاب شوند. ولی من همواره از تک نقطه ای استفاده می کنم (و از نقطه مرکزی). با انتخاب فوکوس تک نقطه ای، کنترل کاملی بر روی نقطه فوکوس دوربین خواهید داشت و حدسیات را کنار خواهید گذاشت. به عنوان عکاس پرتره، من به این نتیجه رسیده ام که اغلب سادگی بهترین نتیجه را می دهد.

امیدواریم این ویژگی را همواره استفاده کنید و سطح عکس هایتان پیشرفت پیدا کند.

م

منبع

برگرفته از: contrastly

نظرات شما

  1. nasser_34

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۴

    با سلام نکات بسیار مفید وارزشمند و کاربردی در بهتر شدن عکاسی ممنون و سپاس گذارم


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *