۷ روتین که شما را عکاس بهتری خواهند کرد

برخی از مردم ذاتا عکاس به دنیا می آیند، اما اکثر ما به کمی تمرین نیاز داریم. اتخاذ این روال ها می تواند به ما کمک کند. در ادامه این مطلب لنزک با ما همراه شوید تا به بررسی برخی از این روتین ها و تاثیرشان بر عکاسی بپردازیم.

۱

از مد نوردهی دستی استفاده کنید

شاید این بیان واضحات باشد، اما وقتی شما از مد نوردهی دستی (M) استفاده می کنید، کنترل دیافراگم و سرعت شاتر را در دست دارید. این بدان معنی است که به منظور گرفتن تصاویر موفق، شما باید در نظر بگیرید که حرکت تار می خواهید یا ثابت (فریز) شده و برای هر عکس چقدر عمق میدان می خواهید.

و اگر به جای استفاده از گزینه ایزوی خودکار (Auto ISO) تنظیمات حساسیت خاصی را تنظیم کنید، مقدار نویزی که وجود خواهد داشت را نیز تعیین می کنید.

بسیاری از عکاسان با تجربه، اصول نوردهی دستی را می دانند، اما برای راحتی از مدهای نیمه خودکار اولویت شاتر و اولویت دیافراگم استفاده می کنند.

استفاده از مد نوردهی دستی باعث می شود که شما در مورد نوردهی و این که می خواهید تصاویرتان چطور به نظر برسند، با دقت بیشتری فکر کنید – و این می تواند چیز خوبی باشد.

۲

هیستوگرام را چک کنید

چک کردن نمایش هیستوگرام دوربین شما برای هر عکس راه بسیار خوبی برای رسیدن به یک درک بهتر از روشنایی و نوردهی است. این نمودار ساده تعداد پیکسل ها را با مقادیر روشنایی از صفر (سیاه) تا ۲۵۵ (سفید).

اگر یک قله بسیار بزرگ در انتهای سمت راست مقیاس وجود داشته باشد، نواحی روشن بزرگی وجود دارند و برخی از پیکسل ها به احتمال زیاد می سوزند (نوردهی بیش از حد – سفیدی های بدون جزئیات).

در عین حال یک قله بزرگ در انتهای سمت چپ نشان دهنده نواحی تاریک بزرگ است با یک احتمال قوی که برخی از سایه ها بدون جزئیات ثبت شده باشند (نوردهی ناکافی).

اگر شما هیستوگرام هر عکسی که می گیرید را چک کنید، تصور خوبی از چگونگی بازگردانی نواحی روشن و تاریک یک صحنه به یک تصویر و نیز چگونگی تغییر اثرات نوردهی بر هیستوگرام/ تصویر به دست خواهید آورد.

به مرور زمان شما یاد خواهید گرفت که چگونه آنچه می بینید را به تنظیمات نوردهی بازگردانی کنید به طوری که بتوانید همان دفعه اول عکس هایی که می خواهید را بگیرید. مطلب زیر در بیشتر بخوانید، کار کردن با هیستوگرام را به شما آموزش می دهد.

بیشتر بخوانید: استفاده از هیستوگرام

۳

از نورسنج نقطه ای دوربین خود استفاده کنید

مانند استفاده از نمایش هیستوگرام، استفاده از نورسنج نقطه ای (spot-meter) دوربین شما نیز به درک شما از ایجاد نوردهی کمک خواهد کرد.

سیستم های نورسنجی ماتریسی (با نام های matrix ، evaluative، multi-segment) برای ارائه تنظیمات نوردهی و با ارزیابی کل تصویر طراحی شده اند، اما گزینه نورسنج نقطه ای از یک مکان بسیار دقیق اندازه گیری می کند.

این گزینه طوری طراحی شده که ناحیه هدف را تن میانه در نظر می گیرد و بنا بر آن تنظیمات نوردهی را پیشنهاد می دهد. این به این معنی است که شما باید بسیار مراقب باشید که نقطه نورسنجی را کجا قرار می دهید، اگر این نقطه بر روی یک هایلایت (قسمت روشن) یا سایه تاریک باشد، عکس بطور نادرست بیش از حد یا ناکافی نوردهی می شود.

بیشتر بخوانید: چهار باید و سه نباید در مد نوردهی دستی دوربین

۴

یک تراز سفیدی سفارشی تنظیم کنید

بسیاری از عکاسان برای به دست آوردن رنگ های درست بر سیستم تراز سفیدی خودکار دوربین خود متکی هستند و در بسیاری از شرایط نوری طبیعی این کار بسیار امن است.

عده ای هم ممکن است از برخی مقادیر از پیش تنظیم شده (preset ها) برای کنار آمدن با برخی از شرایط نوری خاص استفاده کنند، و عده کمی هم بر این اساس که تصاویر raw می گیرند و می توانند تراز سفیدی را با یک کلیک ماوس در پس پردازش اصلاح کنند، متکی هستند.

با این حال، اگر شما به طور منظم از گزینه تراز سفیدی سفارشی (custom) یا دستی (manual) دوربین خود استفاده کنید، درک بیشتری از رنگ و تراز سفیدی به دست خواهید آورد.

همچنین شما تصویر نهایی را مستقیما بعد از این که گرفته شد می بینید، به جای این که بعدا آن را بر روی مانیتور کامپیوتر خود مشاهده کنید، بنابراین از اینکه عکسی که می خواستید را گرفته اید یا نه تصور بسیار بهتری خواهید داشت.

۵

تنها با استفاده از یک فاصله کانونی عکس بگیرید

لنزهای زوم زندگی را بسیار آسان تر می کنند، چون به جای نیاز به حمل یک کیف پر از لنز شما می توانید تنها با دو یا سه لنز بیرون بروید، بسته به کاری که انجام می دهید.

با این حال، جنبه منفی لنزهای زوم این است که شما را تنبل می کنند. ما معمولا به جای راه رفتن به سمت یک سوژه، بر روی آن زوم می کنیم. حرکت به سمت یک سوژه و در اطراف آن ما را قادر می سازد تا زوایا و پرسپکتیو های جدیدی را کشف کنیم و اغلب می تواند به تصاویر بهتر و جالب تری منجر شود.

یک راه مجبور کردن خودتان به عادت کاوش بیشتر سوژه ها، این است که خودتان را تنها به یک فاصله کانونی محدود کنید. اگر شما مجموعه ای از لنزهای پرایم (ثابت) دارید، عالی است، یکی را انتخاب کرده و روز/ هفته خود را تنها صرف عکاسی با آن کنید. اگر شما لنزهای زوم دارید، یکی از آنها را بردارید، یک فاصله کانونی در محدوده آن انتخاب کرده و از همه چیز در آن فاصله کانونی عکس بگیرید. این کار را می توانید در قالب یک پروژه عکاسی «یک هفته، x میلیمتر» انجام دهید.

علاوه بر پیدا کردن زوایای جدید، شما درک عمیق تری از کنترل عمق میدان در فاصله کانونی به دست خواهید آورد – وقتی فاصله کانونی افزایش می یابد، عمق میدان کمتری در هر دیافراگم معین وجود دارد.

این کار تصمیم گیری در مورد این که در آینده از چه فاصله کانونی و دیافراگمی باید استفاده کنید را برای شما آسان تر می کند و عکس های خلاقانه تری خواهید گرفت.

۶

هر روز یک عکس به اشتراک بگذارید

نشان دادن عکس هایتان به افراد دیگر (و نگاه کردن به تصاویر آنها) یک راه عالی برای بررسی و سنجش قدرت تصاویر شما و به دست آوردن بازخوردهای سازنده است.

وب سایت ها، برنامه ها و سازمان های زیادی وجود دارند که می توانند در انجام این کار به شما کمک کنند: اینستاگرام، فیسبوک، فلیکر، توییتر و فتوکرود (Photocrowd) چند مورد از آنها هستند.

با این حال، به جای بمباران کردن مردم با تعداد زیادی عکس، چرا هر روز فقط یک عکس به اشتراک نگذارید و آن را به بهترین عکسی که می توانید تبدیل نکنید؟

انجام چالش گرفتن حداقل یک عکس در هر روز به این معنی خواهد بود که شما دائما به دنبال تصاویر بوده و فرصت های عکاسی جدیدی برایتان ایجاد خواهد شد.

و اجبار برای به اشتراک گذاشتن یکی از آن تصاویر در هر روز به شما عزم و اراده بیشتری برای تبدیل کردن آن به یک عکس عالی خواهد داد.

۷

به عکس های خود امتیاز دهید

عادت کنید که بعد از گرفتن هر عکس به تصاویر خود از ۰ تا ۵ امتیاز دهید – که در آن صفر بدترین عکس (و بدون ستاره) و پنج ستاره بهترین عکس شماست.

تلاش برای جدا کردن گندم از کاه، علاوه بر این که باعث می شود شما بر روی تصاویر خود تمرکز کنید، نسبت به اشتباهاتی که مرتکب می شوید و روند عکاسی خود یک بینش به دست خواهید آورد.

به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که از روی عادت یک عکس واید گرفته اید، که خوب اما به هم ریخته است، برای گرفتن تصویری که کمتر به هم ریخته باشد به یک نقطه دید جدید جا به جا شوید و سپس برای عکاسی از یک زاویه پویاتر کمی نزدیک تر شوید، آن وقت است که شما در راه رسیدن به تصاویر بهتر از قبل هستید.

امتیاز دادن به عکس هایتان همچنین به شما کمک خواهد کرد تا عکسی را که می خواهید به اشتراک بگذارید، انتخاب کنید.

شما کدام یک از این موارد را به صورت روتین انجام می دهید؟ و تاثیر آن در ارتقای عکاسی شما چه بوده است؟

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World

نظرات شما

  1. عارف قمی

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۴

    بسیار عالی، ممنون.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *