چگونه هنر عکاسی منظره تک رنگ را به حد اعلی برسانیم

دوربین های مدرن به ما اجازه می دهند تا تصاویر منظره رنگی باور نکردنی بگیریم. یک نگاه سریع به سایت هایی مانند ۵۰۰px نمونه های فوق العاده ای از این ژانر را به شما نشان خواهد داد. با این حال، زمانی که کسی یک عکس منظره سیاه و سفید خیره کننده را پست می کند، اغلب لایک ها و کامنت های بیشتری نسبت به معادل رنگی آن دریافت می کند. مناظر سیاه و سفید به پایه ای ترین خواسته های عکاسی ما می پردازند. فقدان رنگ آنها به عنوان یک برانگیزنده ترکیبی و احساسی به این معنی است که ما از آنهمه تفکر و خلاقیتی که در یک منظره تک رنگ عالی به کار رفته قدردانی می کنیم. ایجاد مناظر سیاه و سفید عالی آسان نیست، آنها به پیش بینی، درک درستی از نور و شکل و دانش خوبی از نوردهی نیاز دارند. در این مقاله ما قصد داریم نگاهی به المان هایی که یک منظره سیاه و سفید خوب را می سازند، بیاندازیم.

چگونه رنگ و اَشکال هندسی قوی می توانند به برجسته شدن یک عکس کمک کنند

ممکن است عجیب به نظر برسد که هنگام صحبت در مورد عکاسی مونوکروم یا تک رنگ به رنگ اشاره کنیم، اما این امر برای شیوه عکاسی ما حیاتی است. رنگ یکی از روش هایی است که ما با آن اشیاء را در تصاویر سیاه و سفید از هم جدا می کنیم، بنابراین ما به دنبال کنتراست رنگ عالی در عکس های خود هستیم.

در کنار رنگ ما به اَشکال هندسی واضح و مشخص نیز نیاز داریم. این اَشکال لبه هایی با کنتراست شدید در تصاویر ما ایجاد کرده و به عنوان ابزارهای ترکیب بندی برای در کنار یکدیگر نگه داشتن عکس عمل می کنند.

خلاصه اینکه: ترکیب خوبی از رنگ های جدا از هم و اَشکال هندسی قوی به یک منظره تک رنگ خوب وضوح می بخشند.

اَشکال هندسی قوی در تصاویر سیاه و سفید خوب عمل می کنند. اثر Misha Sokolnikov

به همین دلیل است که الگوها و بافت ها در عکاسی سیاه و سفید مهم هستند

دو المان مهم دیگر برای هر منظره سیاه و سفید، الگوها و بافت ها هستند. اینها به تصویر ما عمق می بخشند، و به تصاویر دو بُعدی یک احساس سه بُعدی می دهند. الگوها ممکن است محصولات متفاوت در یک مزرعه، لایه های مختلف سنگ، یا حتی شکل یک جاده پر پیچ و خم در میان یک منظره باشند. بافت ها معمولا در المان های نزدیک تر در صحنه ما قابل مشاهده هستند. آنها ممکن است زنگ روی یک تراکتور قدیمی یا سطح سایشی یک سنگ باشند. نور جهت دار نرم، بهترین نور برای برجسته کردن الگوها و بافت هاست.

سیاه و سفید بافت ها را واقعا خوب نشان می دهد. اثر BeckerG

چرا آسمان و ابرها می توانند یک تصویر منظره را بسازند یا خراب کنند

آسمان یک المان مهم در بسیاری از مناظر و به خصوص در مناظر تک رنگ است. یک آسمان به خوبی نشان داده شده نگاه ما را در تصویر نگه می دارد، و آن را به سمت جذابیت اصلی برمی گرداند، مانند تصویر زیر. یک آسمان صاف و غیر جذاب نگاه و توجه ما را در بالای تصویر سرگردان نگه می دارد. ابرها چیزی هستند که آسمان را می سازند، ابرهای سفید پفی در آبی ژرف یا ابرهای طوفانی با چندین تُن و اَشکال و فرم های زیاد. حتی ابر سیروس در سطح بالا نیز می تواند به نگه داشتن نگاه ما بر روی منظره کمک کند. حفظ وضوح در آسمان یک بخش اصلی از نوردهی است و ما اکنون می خواهیم آن را بررسی کنیم.

یک آسمان عالی می تواند در حالت سیاه و سفید چشمگیر به نظر برسد. اثر steffen#

درک نوردهی، فیلترها، و HDR برای به دست آوردن نتایج بهتر

به دست آوردن نوردهی درست یکی از سخت ترین کارها در یک منظره تک رنگ است. سوژه باید به خوبی مشخص شده و روشن شود، اما وضوح در قسمت های سایه دار و جلوگیری از بیش از حد روشن شدن آسمان نیز لازم است. انسل آدامز نظام ناحیه ای (zone system) را برای حل این مشکل طراحی کرد و امروزه اکثر دوربین ها از یک نسخه دیجیتالی از این سیستم با نورسنجی استفاده می کنند. نورسنجی ماتریسی (Matrix) خوب است اما همیشه درست نیست. برای یک منظره، اغلب نورسنجی نقطه ای بهترین گزینه است. شما می توانید برای سوژه اصلی خود نورسنجی کرده و در صورت نیاز جبران نوردهی کنید.

اغلب بزرگترین مشکل نوردهی حفظ جزئیات در آسمان در حین داشتن نوردهی درست بر روی سوژه است. ما چند گزینه برای کمک به غلبه بر این مشکل داریم. اول از همه می توانیم با براکتینگ نوردهی یک سری عکس با نوردهی متفاوت بگیریم و آنها را در پس پردازش به صورت یک عکس HDR در هم ادغام کنیم. این کار اکثر اوقات جواب می دهد، اما در روزهایی که باد می وزد، مشکلاتی را می توان در برگ ها و چمن ها مشاهده کرد.

گزینه دیگر استفاده از فیلترهای کاهنده نور یا ND برای تاریک نگه داشتن آسمان، و حفظ پیش زمینه است.

HDR در حالت سیاه و سفید اغلب ظریف تر از حالت رنگی است. اثر Ah Wei (Lung Wei)

چرا پس پردازش برای عکاسی منظره سیاه و سفید بسیار مهم است

پس پردازش برای عکاسی دیجیتال سیاه و سفید به همان اندازه مهم است که چاپ برای فیلم مهم بود. اپلیکیشن هایی مانند لایت روم و فتوشاپ طیف وسیعی از ابزارهای مختلف برای تبدیل به سیاه و سفید دارند، اما احتمالا از همه مهمتر آنهایی هستند که رنگ را کنترل می کنند. این اسلایدرها به ما اجازه می دهند تا کنتراست و سطح تک تک رنگ ها را کنترل کرده و تصویر را آنطور که می خواهیم تغییر دهیم.

به عنوان مثال، با کاهش سطح کانال آبی می توانیم کاری کنیم که یک آسمان آبی با یک تُن بسیار تیره تر به نظر برسد. به طور مشابه افزایش سطح کانال سبز تُن چمن و برگ درختان را روشن تر خواهد کرد. با ترکیب ابزارهای رنگ با ماسک انتخابی، می توانیم هر تصویر سیاه و سفید را به چیزی خیره کننده تبدیل کنیم.

لنزک: تن (tone) به معنی میزان روشنایی است. تن های تیره و روشن. درجه روشنایی یا تیرگی. در انتهای مطلب و بخش مولفه های رنگ بیشتر با مفهوم تن آشنا خواهید شد.

محدوده تن ها (tonal range). تصویر فوق برای درک عمیق تر شما از مفهوم تن (tone) آورده شده است.

عکاسی از مناظر تک رنگ آسان نیست، اما با درک این که چطور رنگ ها به تُن ها تبدیل می شوند و اَشکال و الگوها یک عکس را می سازند، می توانید خیلی زود شروع به «دیدن» در حالت سیاه و سفید بکنید. صبر، نور خوب و البته یک صحنه زیبا نیز عواملی هستند که یک عکس منظره سیاه و سفید خوب را خواهند ساخت.

نویسنده: جیسون راو (Jason Row)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *