دوربین D800 در مقابل D3100: آیا اصلا می توان عکس های این دو را از هم تشخیص داد؟

به عنوان یک عکاس، همیشه از من می پرسند که چه دوربینی بگیرم بهتر هست و چقدر باید خرج کنم تا بتوانم مثل حرفه ای ها عکس های خوبی بگیرم؟ معمولا هم وقتی با این سوال ها مواجه می شوم که دارم عکاسی عروسی انجام می دهم و اصلا زمان مناسبی هم نیست چون کلی کار دارم. برای همین تصمیم گرفتم که اولین دوربینی که خریدم را با دوربینی که این روزها از آن استفاده می کنم مقایسه کنم.

مشخصات فنی دو دوربین من:

Nikon D800

  • رزولوشن: ۳۶٫۶ مگاپیکسل
  • سنسور: Full frame
  • ایزو: Max 6400
  • سال تولید: ۲۰۱۲
  • وزن: ۹۹۴g
  • قیمت حدودی: ۲۱۰۰ دلار

Nikon D3100

  • رزولوشن: ۱۴٫۲ مگاپیکسل
  • سنسور: APS-C
  • ایزو: Max 3200
  • سال تولید: ۲۰۱۰
  • وزن: ۴۵۵g
  • قیمت حدودی: ۲۳۰ دلار

اولین جواب من به این سوال که چه دوربینی باید بخرم همیشه این هست که: «لازم نیست حتما گرون قیمت باشه». دوربین ها طی چند دهه گذشته مسیر خیلی طولانی ای را گذرانده اند و تفاوت یه دی اس ال آر آخرین مدل با یه مدل ارزان قیمت، از لحاظ کیفیت آنقدری نیست که تصور می کنید. در واقع، سنسوری که داخل دی اس ال آر های حرفه ای هست بعضا همانیست که داخل دی اس ال آر های ارزان تر استفاده شده که اصولا هر دو باید کیفیت تصویر یکسانی داشته باشند.

در این مطلب تعدادی از عکس هایی را که با این دو دوربین در یک روز آفتابی گرفته بودم، برای مقایسه به نمایش گذاشته ام. یکی از دوربین ها قیمتی معادل یک دهم دوربین دیگر دارد. اما آیا برایتان واضح است که کدام عکس با کدام دوربین گرفته شده (پاسخ در انتهای مطلب)؟

چپ: #۱، راست: #۲

چپ: #۳، راست: #۴

اگر تصمیم دارید که یک دوربین خوب بخرید، باید حواستان به لنز نیز باشد. توصیه من این هست: پولی که می خواهید برای بدنه دوربین صرف کنید را در خرید یک لنز بهتر سرمایه گذاری کنید. من خودم یک سری لنز از دهه ۷۰ دارم که عملکرد بهتری از بعضی از لنزهای ارزان قیمت امروزی دارند.

در اینترنت بگردید و تحقیق کنید و فریب لنزهایی که ادعا میکنند همه کاره اند را نخورید. لنزی که هم می تواند تصاویر عریض بگیرد و هم می تواند خیلی زوم کند، عکس های خیلی واضح و شارپی به شما نخواهد داد و یا در نور کم عملکرد خوبی نخواهد داشت. علاوه بر این، شما را تنبل هم می کند. اگر می خواهید که به مهارت هایتان اضافه کنید، یک لنز پرایم (ثابت – فاقد زوم) بگیرید.

لنز هایی که برای این تست روی دوربین ارزان قیمت و گران قیمت استفاده کردم، به ترتیب این ها بودند: لنز Nikon 35mm f/1.8 DX روی بدنه D3100 و یک Nikon 50mm f/1.4 روی D800.

برای بیشتر حوزه های عکاسی، این دست از لنز ها تمام اون چیزی هستند که ممکن است شما نیاز داشته باشید. اگر بخواهم، می توانم بیشتر بخش های یک مراسم عروسی را با یکی از این لنز ها عکاسی کنم.

۵#

۶#

یک مسئله دیگر که موقع خرید دوربین باید بدان توجه داشته باشید، توانایی کامپیوتری هست که در اختیار دارید. بیشتر افرادی که توصیه من را در مورد خرید دوربین می پرسند، به این خاطر هست که می خواهند عکس هایی با کیفیت بالا بگیرند که لازمه این، عکاسی با فرمت RAW یا خام هست تا با کیفیت ترین عکس ممکن ثبت شود (اکثر دوربین های ارزان قیمت و دوربین های موبایل این قابلیت را ندارند و تنها به شما فایل های .jpg می دهند). بعد از اینکه عکس خود را با فرمت توصیه شده RAW گرفتید، سپس باید این عکس ها را روی کامپیوتر خود با نرم افزار هایی چون فتوشاپ و لایت روم ویرایش کنید.

اگر کامپیوتری دارید که خیلی کُند هست و دوربینی بخرید که تصاویری با حجم و کیفیت بالا ثبت می کند: «موقع ویرایش عکس ها عاصی می شید و کلتون رو می کوبید روی صفحه کلید». به طور مثال اگر کامپیوتر شما به سختی یک عکس گرفته شده با موبایل را باز می کند، به خاطر داشته باشید که یک عکس ثبت شده با فرمت RAW می تواند حجمی بین ۱۵ تا ۷۰ برابر آن عکس موبایلی داشته باشد!

۷#

۸#

پس یک دوربین حرفه ای چه مزیت هایی دارد (در پاراگراف پایین خواهید خواند)؟ به هر حال این ها گران و سنگین اند و عکس هایی که می گیرند هم حجم زیادی از هارد کامپیوتر را به خود اختصاص داده و باعث می شوند آهسته کار کند.

امروز که بعد از سال ها از دوربین قدیمیم استفاده کردم، قدر دوربین جدیدم را بیشتر می دانم، البته نسبت به دوربین اولم مثل یک غول سنگین هست. کار کردن با دوربین D800 ام خیلی آسان تر هست. فوکوس خودکارش خیلی سریع تر و دقیق تر هست، کلی دکمه دارد که به من اجازه می دهند تنظیمات هر عکس را سریع تر عوض کنم. نسبت به D3100 سنسور بزرگ تری دارد و عکس های بزرگ تری ذخیره می کند که دست عکاس را در مرحله ویراش عکس ها باز می گذارد. جنسش هم از پلاستیک نیست و در نتیجه خیلی مقاوم تر هست. علاوه بر این ها،‌ صفحه نمایش D3100 در مقایسه با D800 خیلی ضعیف هست و به سختی می توانستم متوجه درست بودن یا نبودن فوکوس شوم.

در مجموع، D800 کار من را خیلی آسان تر کرده است. علی رغم اینکه D3100 می تواند عکس های عالی ای بگیرد، ولی باید برای استفاده از این پتانسیل تلاش بیشتری بکنید و این برای کسی که در مرحله یادگیری است خود یک امتیاز محسوب می شود.

۹#

۱۰#

اگر بخواهم جمع بندی کنم باید بگویم که این توصیه من به شماست: عکس هایی که اینجا منتشر کردم را ببینید و خود را به چالش بکشید و ببینید که قدرت تشخیص تفاوت های این دو عکس را دارید یا خیر. اگر پاسخ مثبت هست، یعنی دید بهتری نسبت به من دارید و شاید باید به شغلی در زمینه عکاسی فکر کنید و اگر پاسخ منفی است، هر دوربینی که با توجه به بودجه شما به نظر مناسب می آید را بخرید.

اگر تازه کار هستید، یک دوربین سطح مبتدی بخرید. اگر یک سری چیز ها بلد هستید و دارید روی ارتقاء مهارت هایتان کار می کنید و به امکانات بیشتری نیاز دارید، شاید بهتر باشد که یک دوربین سطح متوسط بخرید.

امروزه یک دوربین ارزان قیمت که توسط آماتور ها استفاده می شود، خیلی پیشرفته تر از یک دوربین حرفه ایست که ده سال پیش استفاده می شده. یک لنز ساده و با کیفیت خوب مثل Nikon 35mm f/1.8 بگیرید و روی بهتر کردن مهارت های عکاسیتان با یه دوربین معمولی تمرکز کنید. شلوغ کردن دور و بر خودتان با لنز ها و امکانات زیاد فقط یادگیری را برایتان سخت تر می کند.

بیشتر بخوانید: مقایسه دوربین های کانن و نیکون در سطوح کامپکت، ابتدایی، میانی، پیشرفته و فوق حرفه ای

۱۱#

۱۲#

خب آیا فکر می کنید توانسته اید به سوال من در مورد عکس های مطلب و اینکه هر یک با کدام دوربین گرفته شده اند درست پاسخ دهید؟ کدام با یک دوربین ۶ ساله سطح مبتدی (D3100) و کدام با یک دوربین سطح حرفه ای (D800)؟ در ادامه می توانید جواب را مشاهده کنید.

  • ۱: D800
  • 2: D3100
  • 3: D3100
  • 4: D800
  • 5: D800
  • 6: D3100
  • 7: D800
  • 8: D3100
  • 9: D800
  • 10: D3100
  • 11: D800
  • 12: D3100

نویسنده: پیترمکی (Peter Mackey)عکاس تمام وقت عروسی و پرتره (صفحه اینستاگرام)

سپاس ویژه از مترجم میهمان: آقای سامان شریعتی (صفحه اینستاگرام)

نظرات شما

  1. nchshm

    ۱۰ تیر ۱۳۹۷

    ممنون بابت مظلب بسیار مفیدتون.
    یکی از مشکلات افراد در زمان ورود به عکاسی دقیقا همین مورد هست.
    توجه داشته باشید شما تنها و تنها زمانی دوربین d800- d850 و … واساتون کاربرد داره که مغزتون و دیدتون راه افتاده باشه!
    به نظر من حتی دیدتون راه افتاده باشه باز هم دوربین های حرفه ای نیازتون نمیشه! (مگر علاقه داشته باشین یا به علت شغلتون!)
    همین حالا دو نفر رو میشناسم که پایین ترین رده نیکون یکیشون ۴ جایزه بین المللی برده!
    یکیشون ۷ جایزه برده که ۳ موردش با دوربین کاملا پایین رده بوده!
    در نتیجه موقع خرید جوگیر نشید! دوربین پایین رده بردارید با ۱ لنز فیکس، بعد از مدتی که کمی راه افتادین، لنز وابسته به علاقه و نیازتون بگیرید.
    مطمئن باشین حتی اگر عکس باز خفن هم باشید تا ۵-۶ سال حتی فکر دوربین خریدن و تعویض نخواهید کرد!
    از طرف دیگخ وقتی دوربینتون گرون نباشه جرات میکنید خیلی چیزارو تجربه کنید! راحت شات میزنید! راحت خطر میکنید!
    با دوربین گرون همچین کاری هیچوقت نخواهید کرد!
    راهی رو که تجربه کردم روبهتون پیشنهاد دادم
    موفق باشید
    نوید

  2. مهدی

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶

    سلام . با تشکر از شما
    من میخوام به عنوان مبتدی عکاسی رو شروع کنم و تا جایی که برام امکان داشته باشی ادامه بدم ولی نمیدونم چه دوربینی بخرم. سوال من اینه که یه دوربین مثل canon sx60 میتونه برای شروع مناسب باشه ؟ چون ترجیحا میخوام زوم بالا داشته باشم. با تشکر

  3. مهدی

    ۲۷ تیر ۱۳۹۵

    سلام من یه دوربین d5200 دارم و می خواستم باهاش فیلمبرداری کنم و لی لنز ۱۸-۵۵ خیلی فوکوس پر سر و صدایی داره و فوکوس دستس هم نداره. به نظرتون چه لنزی مناسبه؟ و در ضمن می تونم رو این دوربین میکروفن جانبی نصب کنم؟ اگه میشه چه مدلی و قیمتاشون چنده؟
    با تشکر

  4. فاضله

    ۵ خرداد ۱۳۹۵

    سلام.من قصد دارم پایه دوربین بخرم اما از دوستانم شنیدم که چندان مورد استفاده قرار نمی گیره.پول زیادی هم نمی خوام براش صرف کنم.نظر شما چیه؟با تشکر از لطفتان

  5. WardeN

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵

    سلام
    مطلب جالبی بود ولی بین بعضی عکس ها حقیقتا نمیشد گفت با چه دوربینی گرفته شدن! و یکم سر کاری بود به نظرم. اگه بتونید با دلیل بگین هر عکس مال کدوم دوربینه، اون هم قطعا مطلب آموزنده ای میشه.
    موفق باشید.

  6. احسان

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

    من D5300 دارم، به نظرم انصافا عکس های عالی میگیره… وقتی بخوایم توی این اندازه های متداول وب قرار بدیم، تفاوت ها خیلی اندکه… اما در روزلیشن های بالا به شخصه تفاوت رو میبینم بین دوربین های حرفه ای و معمولی…
    عکاسی برای من اولویت هایی داره:
    ۱- هنر ( خلاقیت، داستانی که عکس میخواد بگه، رنگ بندی، قاب و … )
    ۲ – لنز خوب
    ۳- دوربین
    ۴- لوازم جانبی ( فلاش و … )

    بله، مشخصا تجهیزات گرونی مثل یک فلاش فوق العاده، تفاوت بسیاری تو نورپردازیتون میتونه ایجاد کنه، اما اولین سوالی که باید بکنید اینه که واقعا نیاز دارم؟!
    کسانی هستند که ۶ ۷ میلیون خرج میکنن، اما از پارک سرکوچه شون بیشتر نمیرن… در صورتی که با چند درصد اون پول میتونید تورهای مختلف بگیرید و عکس های متنوعی از سراسر کشورتون داشته باشید… چه اهمیتی داره که لنز مایکرو داشته باشید، اما بزرگترین خلاقیت تون عکاسی از چشم باشه!!
    دسته ای دیگه هم هستن که پول برای لوازم عجیب غریبی میدن، در صورتی که کوچکترین اطلاعی ندارن که بسیاری از کارها رو میشه تو فتوشاپ بدون پرداخت یک ریال ( حداقل برای ما ایرانی ها ) انجام داد…
    بعضی از عکس ها رو با تلفن های همراه من دیدم که دوست داشتم به عنوان پس زمینه دستکتاپ قرارشون بدم…

    هنر حرف اول و آخره…

    1. احمد

      ۳ خرداد ۱۳۹۵

      یک سوال،D5300 و D3300باهم تفاوت کمی دارن.یکی از تفاوت هاشون اینه ک ۳۳۰۰ لرزشگیر اپتیکال نداره،به نظر شما این خیلی مهمه؟چون ۵۳۰۰ چهارصد هزارتومن گرون تره.ارزش داره ک بخاطر فق لرزشگیر انقدر خرج کنم؟

      1. sherlock

        ۵ خرداد ۱۳۹۵

        اگه ۳۳۰۰ بخرید مجبورید یه پایه دوربین به همون مقدار تفاوت قیمتشون بخرید

    2. sherlock

      ۵ خرداد ۱۳۹۵

      با عقیدتون کاملا موافقم.من یه کنون x kiss4 دارم و عکس هام بهتر از دوستمه که دوربینش گرونتر از منه.هنر در همه موارد حرف اولو می زنه.موفق باشید

  7. ali

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

    ی عکس با گوشی دوستم از دریاچه کیو انداختم میخوام نظر شما دوستان رو هم بدونم اشکالی نداره عکس رو اپلود کنم لینکش رو اینجا بزارم؟

    1. سامان نویسنده

      ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

      درود فراوان

      بسیار هم عالی، هم اینجا می توانید، هم در بخش پرسش و پاسخ این کار را انجام دهید.

      موفق باشید

  8. ali

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

    والا من همه رو درست تشخیص دادم ب جز ۹ و ۱۰ ک اصلا نتونستم حدسی بزنم و فقط ۷/۸ رو اشتباه گفتم بقیه معلوم بود ولی تفاوت انچنانی نداشتن مگه کار کرده باشی با دوربین ک بشناسی !! خودم d 3100دارم راضیم ازش

    1. سامان نویسنده

      ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

      با سلام

      سپاس فراوان از اینکه دیدگاه ارزشمند و تجربه تان را به اشتراک می گذارید.

      موفق باشید.

  9. محسن پیرنیا

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

    سلام به همه. به نظر من این مقاله کمی گمراه کننده باشه. نویسنده مطلب یه جا میگه که کراپ d800 پانزده مگاپیکسله که یه چیزی نزدیک پیکسل d3100 میشه. احتمالا ایشون با همون کراپ d800 عکاسی کرده و با d3100 مقایسه ش کرده. والا دوربین d800 تو نشون دادن جزییات بی نظیره و اصلا d3100 رو نمیشه باهاش مقایسه کرد. هرچند اونجا هم که میگه متناسب با نیاز باید به خرید اقدام کرد، واقعا حرف درستیه.

    1. سامان نویسنده

      ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

      سلام خدمت شما جناب پیرنیای عزیز

      به نظر من این مقاله چند هدف مشخص داره، چراکه برتری d800 غیر قابل انکار هست و خود نویسنده هم به نوعی اشاره کرده به مزیت ها.

      شماری از این اهداف:

      – اگر به عکاسی علاقه مند هستید و بودجه دوربین متوسط به بالا را ندارید با سطح مبتدی شروع کنید.

      – یکسری امکانات روی دوربین های پیشرفته ارائه می شه که شاید مدت ها به کار عکاس تازه کار نیایند.

      و در مجموع همان صحبت همیشگی که با هر دوربینی که داریم یا قدرت مالی اش رو داریم تمرین کنیم و مهارت هایمان را ارتقا دهیم و اگر روزی بدنه بهتری خریدیم چه بهتر.

      من همیشه معتقدم اگر به یک حرفه ای دوربینی معمولی دهید و به عکاس تازه کار بهترین دوربین، عکاس حرفه ای احتمالا عکس های قابل توجه تری خواهد گرفت.

      سپاس فراوان از شما و عزیزان دیگری که دیدگاهشان را مطرح نموده بودند.

      1. محسن پیرنیا

        ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

        سلام. با نظر شما موافقم. اگرچه تجهیزات پیشرفته و خصوصا دوربین پیشرفته کار رو ارتقاء میده اما بازهم خود فرد هست که به حرفه ای یا آماتور بودن خودش معنا و مفهوم می بخشه. در واقع عنصر اصلی کار هنری خود فرد و دید هنری اونه. بازهم سپاس فراوان از مطالب آموزنده و اینکه وقت گذاشتید و پاسخ دادید. سرفراز و پاینده باشید.

        1. سامان نویسنده

          ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

          درود

          با نظر شما موافقم. بنده هم مجددا از اینکه با دیدگاه های ارزشمندتان سایت خودتان را همراهی می نمایید تشکر می کنم.

          موفق و پیروز باشید.

  10. mehrdad_ati

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵

    معمولا کسی که دوربینی مثل D3100 میگیره به D800 حتی فکر هم نمی تونه کنه !

    1. سامان نویسنده

      ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

      درود

      تشکر فراوان از شما و دیدگاه ارزشمندتان.

      موفق باشید

  11. وحید

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵

    ولی به نظر من از همان ابتدا باید دوربین خوب خرید چون خرید دوربین ضعیف بعد از مدتی که عکاس حرفه ای تر شود پاسخگوی نیاز های او نخواهد بود و مجبور میشود با کلی ضرر و قیمت پایین دوربین قبلی را بفروشد و ارتقا دهد.مردم را خیلی بهتر از اینها اگر میتوانید راهنمایی کنید تشکر

    1. سامان نویسنده

      ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

      درود

      سپاس از اینکه وقت گذاشته و دیدگاه ارزشمندتان را با ما به اشتراک می گذارید.

      موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *