چطور با استفاده از فلاش حرکت را فریز کرده و با کمی ماتی حرکت (motion blur) به تصویر بکشید

اینکه بتوانید با استفاده از فلاش طوری عکس بگیرید که در عین ثابت ثبت کردن حرکت کمی ماتی حرکت (Motion Blur) در عکس داشته باشید قابلیتی است که می تواند به عکس های شما جلوه بیشتری بدهد. در این مطلب آموزشی لنزک در طی ۶ مرحله ساده نحوه گرفتن چنین عکسی را آموزش خواهیم داد.

چطور با استفاده از فلاش حرکت را فریز کرده و با کمی ماتی حرکت (motion blur) به تصویر بکشید

اینکه بتوانید با استفاده از فلاش طوری عکس بگیرید که در عین ثابت ثبت کردن حرکت کمی ماتی حرکت (Motion Blur) در عکس داشته باشید قابلیتی است که می تواند به عکس های شما جلوه بیشتری بدهد. در این مطلب آموزشی لنزک در طی ۶ مرحله ساده نحوه گرفتن چنین عکسی را آموزش خواهیم داد.

ثبت کردن یک لحظه به صورت ثابت و Motion Blur شاید به ظاهر تناقض به نظر برسد، اما اگر از یک فلاش اکسترنال استفاده کنید گرفتن عکسی که هر دوی این ها را داشته باشد ممکن است. سرعت شاتر به شما امکان می دهد تا در عکس Motion Blur داشته باشید، و فلاش اکسترنال تصویر را ثابت در عکس ثبت می کند.

در این آموزش، علاوه بر یک فلاش اکسترنال به لنز واید هم احتیاج دارید. باید مدلی هم داشته باشید که با سرویس زدن توپ به صورت پیاپی خسته نشود. ما برای این کار از مربی تنیس Martin Wright خواستیم مدل شود، و با توجه به مهارت او در سرویس زدن گزینه بسیار مناسبی برای کار ما بود.

نکته مهم در گرفتن چنین عکسی این است که شما باید به مدل خود بگویید که دقیقاً می خواهید در کجا به توپ ضربه بزند. باید به شکلی علامتی بر روی زمین بزنید تا او بداند کجا باید به توپ ضربه بزند.

شرایط آب و هوا هم اهمیت دارد. سعی کنید در روز هایی که باد می آید برای گرفتن چنین عکسی اقدام نکنید، چرا که کنترل توپ برای مدل سخت تر خواهد شد. ابر های موجود در پس زمینه عکس (چه ابر های نرم و سفید، و چه ابر های طوفانی و مشکی) برای جلوه بیشتر عکس بسیار مناسب هستند.

ما از Martin خواستیم که پشت به خورشید بایستد، طوری که بدن و صورت او در سایه باشد. سپس با استفاده از فلاشی که داشتیم از کنار او به او نور دادیم (نورپردازی از پهلو) تا سایه ای تیره و خشن داشته باشد. وقتی می خواهید عکس های ورزشی بگیرید، سایه ها کمک می کنند تا در دیده شدن ماهیچه ها و فرم بدن کمی بزرگنمایی شود.

چطور صحنه متحرکی را ثابت اما با کمی ماتی حرکت ثبت کنیم:

۱

مد دوربین را روی Manual بگذارید

دوربین را روی مد M ( مد Manual) بگذارید تا کنترل کامل روی دوربین داشته باشید. با سرعت شاتر ۱/۶۰ ثانیه شروع به عکاسی کنید و اگر احساس کردید بیش از حد ماتی حرکت در عکس وجود دارد سرعت شاتر را بالا ببرید. مقدار ISO را روی ۱۰۰ بگذارید و مقدار دیافراگم را طوری قرار دهید که نورسنج دوربین یک پله (stop) پایین تر از نور مناسب را نشان دهد. برای ما f/16 برای این امر مناسب بود.

۲

فلاش را در مکان مناسب قرار دهید

فلاش خود را روی یک سه پایه قرار دهید، و آن را تا جای ممکن نزدیک به مدل قرار دهید به طوری که مزاحم حرکت او هم نشود. طوری آن را قرار دهید که از یک طرف به سمت مدل نور دهد. دوربین را طوری قرار دهید که قسمتی از مدل که فلاش به آن قسمت تابیده می شود باشد.

۳

دوربین و فلاش را sync (هماهنگ) کنید

ما با استفاده از فلاش روی دوربین و فعال شدن آن، فلاش اکسترنال Nikon Speedlight ای که داریم را فعال می کنیم، اگر حالت فلاش Speedlight را روی SU4 تنظیم کنید، با فعال شدن فلاش دوربین این فلاش هم فعال می شود، و نیازی به فرستنده برای فعال کردن فلاش نخواهید داشت. فلاش خود را روی حالت Rear Curtain Sync قرار دهید، با این کار فلاش در آخرین لحظات نورگیری فعال می شود.

۴

از زاویه پایین عکس بگیرید

به ترکیب بندی عکس فکر کنید. اگر بتوانید از پایین و رو به بالا عکس بگیرید عکس شما جلوه بیشتری خواهد داشت. حواستان به اجسام مزاحم احتمالی باشد، مثلاً درختان یا میله هایی که ممکن است از پشت سر سوژه شما در آمده باشند. متکا یا حصیری با خود ببرید تا بتوانید در زمان عکاسی در صورت سخت بودن زمین زیر زانوی خود بگذارید.

۵

فوکوس اولیه

وقتی با دیافراگمی باز و لنزی واید عکس می گیریم احتمال اینکه در فوکوس خطا داشته باشیم زیاد است. فوکوس را روی حالتی بگذارید که فوکوس با حرکت کردن سوژه تغییر کند، سپس نقطه فوکوس را روی صورت سوژه انتخاب کنید، و بر روی صورت او فوکوس کنید. همانطور که حرکت می کنند طوری دوربین را حرکت دهید تا نقطه فوکوس انتخابی شما همیشه بر روی صورت سوژه باشد.

۶

درست زمان بندی کنید

حال از مدل خود بخواهید تعداد زیادی ضربه به توپ بزند. سعی کنید دقیقاً در لحظه ضربه راکت به توپ عکس بگیرید. برقراری ارتباط با مدل در گرفتن این عکس خیلی مهم است، و شما باید چندین عکس بگیرید تا بتوانید به نتیجه ای خوب برسید.

تفاوت Front Curtain Sync و Rear Curtain Sync چیست؟

وقتی سرعت شاتر دوربین خود را کاهش می دهید خیلی فرق می کند که فلاش در ابتدای (Front) نورگیری یا در انتهای (Rear) نورگیری فعال شود.

عکاس های ورزشی حالتی را ترجیح می دهند که در انتهای نورگیری فلاش فعال می شود، چرا که ابتدا سنسور از نور محیط تغذیه می شود و سپس در انتهای کار نور فلاش بر روی نور محیط به سنسور می رسد.

اگر بر خلاف این صورت عمل کنید و فلاش را در اول نورگیری فعال کنید Motion Blur به وجود آمده بر خلاف مسیر حقیقی به نظر خواهد رسید. زمانی که یکی از این دو حالت را برای فلاش فعال کنید هر چقدر سرعت شاتر پایین تری داشته باشید و زمان نورگیری دوربین طولانی تر باشد بیشتر متوجه تأثیر آن در عکس و ایجاد شدن Motion Blur خواهید شد.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *