چطور با لنز تله عکس هایی با وضوح بالا بگیرید

آیا تا به حال بعد از عکاسی متوجه تار شدن عکستان (مانند عکس گوشه تصویر زیر) شده اید؟ در این مطلب لنزک به صورت گام به گام برای شما توضیح می دهیم که چگونه می توانید با استفاده از لنز های تله عکس هایی واضح و شارپ بگیرید.

مشکل عمده ای که معمولاً در استفاده از لنز های تله با آن رو به رو هستید، لرزش دوربین است که می تواند از وضوح تصویر بکاهد و در بعضی موارد ممکن است هاله ای از تصویر با کمی اختلاف مکان در همان تصویر به وجود بیاید.

این اتفاق به دلیل تکان خوردن دوربین در زمان نورگیری است، بنابراین هرچه سرعت شاتر پایین تر باشد احتمال به وجود آمدن این مشکل و تار شدن تصویر بیشتر می شود. همچنین هر چقدر لنز شما بزرگ تر باشد ثابت نگه داشتن دوربین هم سخت تر می شود.

زمانی که به جای قرار دادن دوربین روی سه پایه آن را با دست گرفته اید، برای پایین بردن لرزش و در نتیجه احتمال تار شدن عکس باید به این نکته توجه کنید : پایین ترین سرعت شاتری که می توانید از آن استفاده می کنید کسر یک بر روی فاصله کانونی مورد استفاده (فاصله کانونی/۱) است.

یعنی زمانی که از لنز ۲۵۰mm برای عکاسی استفاده می کنید، پایین ترین سرعت شاتر قابل استفاده بدون ثبت شدن لرزش دست ۱/۲۵۰ ثانیه است.

این قانون برای استفاده از دوربین های Full-Frame مانند ۵D Mark II صادق است، اما اکثر دوربین ها مانند ۵۵۰D، ۶۰D و ۷D سنسور کوچکتری دارند که فاصله کانونی حقیقی آن ها با ضریب ۱٫۶x محاسبه می شود.

بنابراین اگر بر روی چنین دوربینی با سنسور ضریب ۱٫۶x از لنز ۲۵۰mm استفاده کنید، فاصله کانونی حقیقی نزدیک به ۴۰۰mm خواهد بود، و در نتیجه شما نباید سرعت شاتر را پایین تر از ۱/۴۰۰ ثانیه بگذارید.

البته در شرایط کم نور، سخت است که بتوانید با سرعت شاتر بالا عکس بگیرید که در چنین شرایطی لرزش گیر لنز (Image Stabilization) می تواند به شما کمک کند.

خیلی از لنز های جدید لرزش گیری دارند که با فعال کردن آن می توانید تا ۳ یا ۴ پله (stop) سرعت شاتر را پایین تر بیاورید، بنابراین می توانید با فعال کردن Image Stabilizer لنز سرعت شاتر را پایین بیاورید و نگران تار شدن عکس نباشید.

برای مثال، زمان عکاسی با فاصله کانونی ۴۰۰mm، شما می توانید با فعال کردن Image Stabilizer سرعت شاتر را به اندازه ۳ پله پایین تر از چیزی که محاسبه کردیم قرار دهید و آن را روی ۱/۵۰ ثانیه و یا حتی ۱/۲۵ ثانیه (۴ پله پایین تر) قرار دهید.

نکته مهم این است که Image Stabilization لنز با لرزش دوربین مقابله می کند و بر روی لرزش سوژه ای که از آن عکس می گیرید هیچ تأثیری ندارد.

زمانی که می خواهید با لنز تله عکس بگیرید به دلیل بالا رفتن فاصله کانونی، ثابت ماندن دوربین مهمتر است، برای مثال اگر می خواهید از یک گل از فاصله زیاد عکس بگیرید و باد ملایمی می وزد و گل در حرکت است، شما باید از سرعت شاتر بالا استفاده کنید تا بتوانید گل را به صورت ثابت در عکس ثبت کنید.

بهترین راه برای استفاده از سرعت شاتر بالا، حتی در شرایط کم نور، بالا بردن حساسیت سنسور (ISO) دوربین است.

در دوربین های دیجیتال اولیه، این آخرین گزینه بود، چرا که با بالا بردن ISO نویز هایی ایجاد می شد که جبران ناپذیر بوده و کیفیت عکس را خیلی پایین می آوردند.

اما خیلی از دوربین های DSLR فعلی می توانند با ISO بالا هم عکس هایی نرم و با کیفیت بگیرند که جزئیات در آن ها مشخص است. این دوربین ها کار را با طراحی بسیار خوب سنسور و سیستم پردازشی قوی انجام می دهند.

وقتی شرایط کم نوری برای عکاسی دارید و می خواهید از فاصله ای نسبتاً نزدیک به سوژه عکس بگیرید، استفاده از فلاش می تواند برای مقابله با لرزش دوربین بسیار مناسب باشد. همچنین سرعت بالای فلاش می تواند هر حرکتی را در عکس به صورت ثابت نشان ثبت کند.

آموزش گام به گام نحوه گرفتن عکس های واضح با استفاده از لنز های تله:

۱

گرفتن دوربین با دست

گرفتن صحیح دوربین با دست اولین قدم برای جلوگیری از ایجاد لرزش در آن است. شما باید وزن دوربین را روی کف دست چپ بیاندازید، انگشتان خود را در زیر لنز باز کنید به طوری که بتوانید نوار زوم آن را بگیرید و به راحتی کنترل کنید. وقتی می خواهید از لنز های خیلی بزرگ استفاده کنید، به جای بدنه دوربین باید لنز را پشتیبانی کنید.

۲

تک پایه (Monopod)

درست است که برای ثابت نگه داشتن دوربین هیچ وسیله ای بهتر از سه پایه نیست، اما زمانی که می خواهید حرکت کنید سه پایه وسیله ای دست و پا گیر است. Monopod می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای زمانی باشد که برای عکاسی باید مسیر زیادی را با پای پیاده حرکت کنید، استفاده از آن بسیار راحت است و وزن آن هم خیلی کمتر از سه پایه است. اما بر خلاف زمانی که از سه پایه استفاده می کنید، در زمان استفاده از Monopod قابلیت Image Stabilization دوربین را فعال کنید.

۳

مد عکاسی اولویت با سرعت شاتر

اگر می خواهید در کنار برطرف کردن لرزش دوربین از ایجاد شدن ماتی حرکت یا Motion Blur (تاری به وجود آمده به دلیل حرکت سوژه) هم پیشگیری کنید، دوربین را روی مد عکاسی اولویت با سرعت شاتر (TV در دوربین های Canon، یا S در دوربین های Nikon) قرار دهید و سرعت شاتر بالایی انتخاب کنید. حواستان به نشانه دیافراگم چشمک زن گوشه کادر باشد، این علامت به این معناست که سرعت شاتری که انتخاب کرده اید برای عکاسی در شرایط نوری موجود بیش از حد سریع است.

۴

تنظیمات ISO

برای عکاسی با سرعت شاتر بالا در شرایط کم نور مجبور هستید حساسیت سنسور دوربین یا ایزو (ISO) را بالا ببرید. تنظیم ISO روی حالت خودکار (ISO Auto) گزینه مناسبی است و در بیشتر دوربین های جدید می توانید در دوربین سقفی را برای بالا بردن ISO به صورت خودکار تعیین کنید تا دوربین مقدار ISO را بالا تر از آن عدد انتخاب نکند.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. نیما

    ۱۲ آذر ۱۳۹۳

    بسیار مفید بود
    ممنون


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *