چهار نکته حرفه‌ای برای نورپردازی از پشت و ایجاد عکسهای دراماتیک

نورپردازی از پشت (Backlighting) یکی از جذابترین شکلهای نورپردازی برای عکاسی بوده ولی تنظیم نوردهی در آنها کار بسیار دشواری میباشد. در این آموزش لنزک، مارک همبلین نورپردازی از پشت حرفه‌ای را به شما آموزش میدهد.

همه شما با مفهوم عکاسی با نورپردازی از جلو آشنا هستید ولی اگر ۱۸۰ درجه دوربین را بچرخانید و رو به خورشید عکاسی کنید از تفاوتهای حاصل از نورپردازی متحیر خواهید شد.

نورپردازی از پشت یک روش هنرمندانه برای استفاده از نور خورشید و ایجاد یک هاله زیبا به دور سوژه و افزایش تاثیر گذاری عکستان میباشد.

برای استفاده موثر از این نوع نورپردازی بهتر است خورشید ارتفاع کمی داشته باشد تا نور دقیقا از پشت به سوژه بتابد.

حتی شما میتوانید سوژه را به صورتی در مقابل خورشید قرار دهید تا خورشید را بپوشاند، که این موجب تابش اشعه های نور در لبه های سوژه میگردد.

۱

ایجاد عکسی دراماتیک

به طور کلی نورپردازی از پشت موجب افزایش کنتراست نگاره‌ها میشود. این حس دراماتیکی به عکسها بخشیده ولی به علت شدت رنگها نوردهی را دشوار میکند.

نور روشن خورشید شدید ترین حالت از نورپردازی از پشت را ایجاد میکند ولی در عین حال موجب ایجاد کنتراست قوی با سایه های تیره و لکه‌های روشن نیز میگردد.

هیچ دوربینی توانایی تحمل چنین نور شدیدی را ندارد و شما باید نوردهی صحیح را تنها بر بخشی از عکس که اهمیت بیشتری دارد انجام دهید یا اینکه وقتی که شدت نور کمتر شد عکاسی کنید.

۲

ایجاد حس مناسب

حس کلی سوژه‌های با نور پشتی تحت تاثیر چگونگی نوردهی عکس میباشد.

در این صحنه جنگلی من تمامی رنگها را به تصویر کشیده‌ام ولی برای دستیابی به افکت مورد نظرم باید از تنظیمات نوردهی مناسبی استفاده کنم.

در این مورد من از مد نورسنجی دستی استفاده کردم و نور سنجی نقطه‌ای (spot metering) را برای ثبت رنگهای میانه به کار برده‌ام.

با استفاده از مقادیر درست نور دهی تمامی رنگهای تیره و روشن به خوبی نمایان میشوند و برای مطمئن شدن از آن من عکس را در یک هیستوگرام بررسی میکنم.

۳

نورسنجی نقطه ای یک تن میانه یا Midtone

نورپردازی از پشت برای سوژه‌های نیمه شفاف همچون برگها، گلبرگها و گلها نیز تاثیر خوبی دارد و میتواند جزئیات پیچیده ‌ای که با نورپردازی از جلو نمایان نمیشوند را آشکار سازد.

بهترین نتیجه را زمانی میگیرید که خورشید خارج از کادر باشد. برای پیشگیری از ظاهر شدن لکه‌های نور میتوانید جلوی لنزها را بپوشانید.

برای نوردهی بهتر از حالت نورسنجی نقطه‌ای استفاده کنید و خوانش (reading) را بر بخشی که از تن میانه برخوردار است انجام دهید.

۴

نور حاشیه یا rim light روی سوژه ها

یکی از برجسته ترین نتایج نورپردازی از پشت زمانی بدست میاید که مانند این عکس از گاومیش، این نور بر کناره سوژه بتابد.

من قصد داشتم که سمت تیره چهره گاومیش سیاه و تاریک به نظر برسد و در چهار ناحیه از نورسنجی نقطه ای استفاده کرده‌ام.

به این صورت نور کناره‌ای میتواند در محیط چهره گاومیش بر پس زمینه تیره یک حالت برجسته ایجاد کند و تاثیر گذاری عکس را افزایش دهد.

شما با نور پردازی مستقیم بر چهره گاومیش به چنین نتیجه‌ای دست نخواهید یافت.

م

منبع

برگرفته از : Digital Camera World


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *