چه زمانی و چگونه از مونوپاد (Monopod – تک پایه) به درستی استفاده کنیم…

در این آموزش کوتاه قصد داریم ابهامات موجود در مورد این وسیله خاص را برطرف کنیم و طریقه استفاده صحیح از آن را آموزش دهیم.

اکثر مردم مونوپاد را وسیله ای مانند سه پایه می دانند که تنها یک پایه دارد. اما در حقیقت مونوپاد یک وسیله خاص است که در شرایط خاصی بهتر از هر وسیله دیگری می توان برای نگه داشتن دوربین از آن استفاده کرد.

اولین چیزی که باید راجع به تک پایه بدانید این است که این وسیله قدرت نگه دارندگی زیادی ندارد. شما نمی توانید از این وسیله برای گرفتن عکس هایی که سرعت شاتر پایین است استفاده کنید و یا در شب عکاسی کنید.

در بهترین شرایط، تک پایه به شما این امکان را می دهد تا سرعت شاتر را تا ۱ یا ۲ پله پایین تر از سرعتی که می توانید دوربین را بی حرکت با دست نگه دارید، تنظیم کنید. بنابراین برای سرعت شاتر پایین مناسب نیست.

اما در مواقعی همین نگه دارندگی کوچک هم از لرزش دوربین جلوگیری می کند. در شرایط کم نور و یا زمانی که از لنز تله استفاده می کنید، استفاده از مونوپاد برای داشتن عکس بهتر به شما کمک می کند، البته اگه سه پایه در دسترس نداشته باشید و یا استفاده از آن شدنی نباشد.

یکی از دلایلی که این وسیله مورد علاقه عکاسان ورزشی است، این است که در شلوغی ها و در وسط جمعیت که جایی برای به پا کردن سه پایه نیست می توان از این وسیله استفاده کرد، و یا در سالن هایی که استفاده از سه پایه ممنوع است. همچنین مونوپاد به راحتی جمع می شود و وزن کمی هم دارد بنابراین می توان به راحتی آن را جمع کرد و به دنبال سوژه دوید.

استفاده از مونوپاد زمانی که از لنز های تله و سنگین استفاده می کنید کمک بزرگی است. کار اصلی آنها در این شرایط ثابت نگه داشتن دوربین و تجهیزات در هنگام عکاسی نیست. بیشتر کمک آن برای این است که در بین عکسها به دستتان استراحت بدهید، به این صورت که وزن دوربین در زمانی که نمی خواهید عکس بگیرید بر روی تک پایه باشد.

۱

گردن بند (Collar) بهتر از سَر (Head) است (لنز بهتر از بدنه است)

اول توضیح مختصری راجع به اصطلاحات به کار برده بدهیم، Collar یا گردن بند، قسمتی است که یک طرف آن به صورت حلقه به دور لنز بسته می شود و طرف دیگر به مونوپاد وصل می شود، یعنی Collar مفصلی برای وصل کردن لنز به مونوپاد است؛ و Head یا سری، مفصلی است که یک طرف آن به بدنه دوربین وصل می شود و طرف دیگر آن به مونوپاد وصل می شود، که هر دوی این مفاصل قابلیت چرخیدن به یک یا چند جهت را بستگی به نوعشان دارند.

اکثر مونوپاد ها سَری ندارند. چون معمولاً از آنها برای اتصال لنز استفاده می شود معمولاً به همراه Collar ارائه می شوند. بهتر است مونوپاد را با گردن بند مخصوصش به لنز وصل کنید تا اینکه دوربین را به آن وصل کنید. با این کار به راحتی می توانید افقی و عمودی بودن کادر را تغییر دهید.

ایستادن به شیوه کلاسیک

ایستادن به سبک تیرکمانی

۲

شما کماندارید؟

ایستادن به صورت کلاسیک (عکس بالایی) این طور است که مونوپاد را مستقیماً در رو به روی خود قرار دهید، با پاهایی کمی باز. در جاهایی که زمین سفت است و ممکن است سُر بخورید، شبیه به کماندار (عکس پایین) بیاستید. به یک طرف بایستید، و مونوپاد را به پای عقب خود تکیه دهید.

۳

به دنبال دید بهتر باشید

مونوپاد می تواند برای گرفتن عکس هایی از زاویه دید غیر معمول استفاده شود. می توانید دوربین را بالای سر خود به هوا ببرید تا از دید پرندگان (پرسپکتیو چشم پرندگان) عکس بگیرید، و یا از بالای فنس ها و موانع مختلف بتوانید عکس بگیرید. شما نمی توانید از نمایاب – Visor کادر عکس را ببینید؛ شاتر را هم یا باید با استفاده از شاتر بیسیم فعال کنید و یا با استفاده از تایمر عکس بگیرید.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. محمد

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۶

    سلام من مونو پد یاتینگ (YUTENG) خریدم
    ریموت (شاتر) رو چند ساعت بزنم شارژ؟

  2. منا

    ۶ آذر ۱۳۹۴

    سلام ما منو پادگرفتیم ولی سیم رو وصل میکنیم وقتی ریموت میزنیم عکس نمی زنه ممنون میشم کمکم کنید

    1. سیدمجتبی طباطبائی

      ۲۰ آذر ۱۳۹۸

      ریموو لازم نیست.فوکوس بی نهایت بگیرید و بعد از تایمر استفاده کنید

  3. delsa

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

    ممنون از توضیحات مفیدتون

    1. delsa

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

      اره به نظر منم مفید بود

    2. سامان نویسنده

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

      تشکر که نظرتان را مطرح می نمایید، موفق باشید

  4. afshin

    ۹ فروردین ۱۳۹۳

    با سلامو تشکر از سایت خوبتون
    میسشه لطفا در باره چگونهگی قفل فوکوس نیکون توضیحاتی را در سایت بگزارید در چه مواقعی باید از این سیستم استفاده کنیم ؟

    1. زند

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۳

      سلام خدمت شما

      لطفا به دفترچه راهنمای دوربین مراجعه نمایید، حتما سعی می کنیم در این مورد مطلب داشته باشیم که البته مطالب سایت عموما همه دوربین ها را فرا می گیرند. شما برای پیدا کردن برخی از قابلیت هایی که در سایت به آن ها اشاره می شوند باید به دفترچه راهنمای دوربین مراجعه کرده یا در گوگل جستجو نمایید. تشکر از شما. موفق باشید.

    2. سیدمجتبی طباطبائی

      ۲۰ آذر ۱۳۹۸

      در مواقعی که نمی خواهید فوکوس عمدی یا غیر عمدی تغییر کند مثل آتلیه ها یا زمانی که برای پانوراما از سه پایه استفاده میکنید.در کل چیز خیلی خیلی مهمی نیست.

  5. ابراهیم

    ۸ فروردین ۱۳۹۳

    البته دوربین های امروزی دارای wifiداخلی هستند و به راحتی میتوان با برنامه مخصوص خودشان در گوشی های هوشمند از انها استفاده کرد
    با این کار تمام امکانات دوربین شما بر روی گوشی منتقل میشود و میتوان دوربین را بدون هیچ گونه محدودیتی تغییر مکان داد
    برای استفاده از این پایه هم اگر از این طریق استقاده شود به راحتی میتوانید عکس های خوب و یی عیبی گرقت


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *