چه سوژه‌هایی برای عکسهای سیاه و سفید با بخش های رنگی مناسب هستند؟

در صورتی که از رنگ کردن انتخابی (Selective colouring) در عکس‌های مناسبی استفاده کنید، می‌تواند افکتهای جالبی را برای شما به ارمغان بیاورد. اگر با این نوع عکسها آشنایی ندارید، تنها کافی است یک عکس را سیاه و سفید کرده و بخشی از تصویر که میخواهید جلب توجه کند را رنگی باقی بگذارید. به این صورت می‌‌توانید سوژه مد نظرتان را در عکس برجسته کنید و چشم بیننده را به سمت آن معطوف نمایید.

البته، این تکنیک برای تمامی حالت‌های عکسبرداری نتیجه خوبی ندارد و پیش از به کار بردن آن باید به این نکته توجه داشته باشید. ما این تکنیک را در یکی از نقد های لنزک آموزش داده ایم و قبلا عکس های الهام بخشش را منتشر کرده ایم.

بخش‌هایی از تصویر را انتخاب کنید که رنگ روشنی داشته باشند بنابراین لباس‌ها یا درختهای پاییزی می‌توانند انتخاب خوبی باشند. در عکسبرداری از افراد و حیوانات باقی گذاشتن رنگ چشم‌ها می‌تواند نتیجه بسیار خوبی را داشته باشد و همچنین عکاسی از یک پرنده رنگارنگ بر پس زمینه سیاه و سفید تاثیر گذاری بالایی دارد.

از انتخاب رنگ های مبهم پرهیز کنید و با وجودی که هدف از این عکسبرداری معطوف کردن چشم به بخش خاصی از عکس است، ولی نباید بخشهای دیگر عکس را نادید بگیرید و حتما توجه داشته باشید که رنگها تاثیرگذاری باقی صحنه را کاهش ندهند. افزون بر این موارد، این افکت می‌تواند پس زمینه‌‌های به هم ریخته را مخفی کند و جلوه بهتری به عکسهای شلوغ ببخشد.

اگر قصد دارید که افکتی را در لوکلیشن به خصوصی امتحان کنید، می‌توانید از مد Selective Color دوربینتان بهره ببرید، که تمامی رنگها به جز آنهایی که شما انتخاب کرده اید را به صورت سیاه و سفید در می‌آورد. برای پیدا کردن افکتها به منوی دوربین بروید و یا اینکه از کلید چرخان تغییر مد استفاده کنید. اگر عکسبرداری را در فرمت Jpeg انجام می‌دهید باید توجه داشته باشید که افکت‌ها دائمی و غیرقابل تغییر هستند و اگر قصد دارید تغییراتی را بعدا بر آنها اعمال کنید حتما یک عکس تمام رنگی نیز از سوژه‌تان تهیه نمایید. البته، دوربین‌هایی وجود دارند که می‌توانند افکت انتخاب شده را به صورت زنده برای شما به نمایش درآورند به این صورت می‌توانید پیش از زدن دکمه شاتر افکت اعمال شده را مشاهده نمایید. یکی از این دوربین‌ها Nikon D7100 می‌باشد که با آن قادر خواهید بود که افکت‌‌ها را هم بر روی فیلم (movies) و هم بر روی عکس اعمال نمایید.

همین افکت‌ها در نرم افزارهای ویرایش عکسی همچون فوتوشاپ – Photoshop و لایت روم – Lightroom نیز وجود دارند، به عبارت دیگر شما می‌توانید عکس را به صورت رنگی گرفته و وقتی به خانه رسیدید آن را ویرایش نمایید. به این صورت شما قادر خواهید بود افکت‌ها را بر عکسهایی که هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سالها پیش گرفته‌اید اعمال کنید.

م

منبع

برگرفته از : Ephotozine


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *