چگونه تک رنگ عکاسی کنیم

راهنمایی هایی در عکاسی تک رنگ یا monochrome – اگر فستیوال یا جشنی در پیش دارید، عکاسی تک رنگ را امتحان کنید. اگر در یک مسابقه ی عکاسی یا مناسبتی دیگر از شما خواسته شد از فستیوال یا جشنی عکاسی کنید، انتخاب تازه ای پیش روی شماست: تک رنگ عکاسی کنید. در ادامه نکات آموزشی عکاسی تک رنگ را به شما خواهیم گفت.

اغلب دوربین های دیجیتال گزینه هایی برای عکاسی تک رنگ یا monochrome، sepia، یا حتی تک رنگ با قابلیت تنظیم تن، دارند. نگاهی به دفترچه یا منوی دوربین خود بیندازید تا ببینید چه گزینه هایی در اختیار شماست. البته شما همیشه می توانید عکس های رنگی بگیرید و در نرم افزار های ویرایش عکس آنها را به تک رنگ تغییر دهید. اگر برنامه ی شما برای این نوع عکاسی، همین روش است، مطمئن شوید مانیتور شما به درستی تنظیم باشد تا بتوانید تن ها و دیگر مشخصه ها را درست تشخیص دهید. می دانید که ما عکاس ها، انسان های دقیقی هستیم.


اگر فقط در حالت JPEG عکاسی می کنید، بهتر است به یاد داشته باشید که اگر بعدا فهمیدید عکس تک رنگ شما، به صورت رنگی بهتر خواهد بود، کاری نمی توانید بکنید؛ چون عکس شما تنها از تُن های خاکستری تشکیل شده است. از یک عکس تک رنگ JPEG، هیچ راه برگشتی به یک عکس رنگی وجود ندارد – همین نکته، دلیل خوبی برای عکاسی در حالت JPEG و RAW می باشد تا مزیت های هر دو را پوشش دهد.


هنر عکاسی رنگی، موفقیت در استفاده از هارمونی، اشباع (saturation) و تُن های رنگ ها به منظور شکل دادن یک جَو یا حس است. این نکته در عکاسی سیاه و سفید حول دو ویژگی تضاد (contrast) و بافت شکل می گیرد.

تنظیم پیش فرض کنتراست در حالت تک رنگ می تواند کاملا کم باشد در نتیجه عکس های گرفته شده با این تنظیمات، مسطح و بی عمق خواهند بود؛ پس خوب است که چند عکس نمونه بگیرید تا از نحوه عملکرد دوربین تان مطلع شوید. اگر دوربینی دارید که در عکس های سیاه و سفید کنتراست خوبی به شما می دهد که عالی است! اگر این طور نیست، کنتراست را به صورت دستی افزایش دهید تا عکس ها کمی قوی تر شوند. یک روش برای انجام این کار جبران نوردهی (استفاده از EV) است، اما اگر بعدا عکس هایتان را ویرایش می کنید، می توانید این کار را در آن مرحله انجام دهید.

ممکن است ترجیح دهید از یک ایزوی بالا استفاده کنید تا با ایجاد نویز، حسی از دانه یا grain در فیلم های عکاسی قدیمی را القا کند. اینجا نیز می توانید این نویز را بعدا در ویرایش عکس به آن اضافه کنید. به یاد داشته باشید که نویز دیجیتال با grain دقیقا یکسان نیست، بنابراین قبلا این روش را امتحان کنید و با احتیاط بیشتری از آن استفاده کنید.

هنگام عکاسی تک رنگ، داشتن تضاد طیفی (tonal contrast)، می تواند کیفیت کار را بهتر کند. این بدان معناست که وقتی عکاسی تک رنگ می کنید، رنگ های روشن به هایلایت تبدیل شده و رنگ های تیره تر تن های تیره تری می گیرند، پس اگر طیف وسیع تری از تن ها را در عکستان داشته باشید (تضاد طیفی بیشتر) عکس تک رنگ با تاثیر بیشتری خلق خواهید کرد.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *