چگونه عکس های پرتره ای با نورپردازی از پشت رویایی بگیریم

لیزا هالووی (Lisa Holloway)یک عکاس پرتره فاین آرت و اهل روستایی در شمال غرب آریزونا است. او عکاسی شناخته شده در سطح جهان است و برنده چندین جایزه نیز می­باشد. او از ابتدا یکی از طرفداران پر و پاقرص کانن بوده و عکاسی را به تنهایی آموخته و تخصصش نور طبیعی است. او از سال ۲۰۰۸ در لاس وگاس به عکاسی از چهره مشتریان خود می­پردازد. علاوه بر عکاسی به کارهایی مانند گردش و سفرهای جاده­ای، آشپزی، تماشای رعد و برق و بودن درکنار همسر و ۱۰ فرزند خود علاقه دارد. در این آموزش لنزک، لیزا به شما نشان می­دهد که چگونه می توان با استفاده از نور طبیعی یک پس زمینه رویایی برای عکس­های گرفته شده از مناظر خلق نمود. علاوه بر این او از تجربیات خود در ارتباط با کودکان و استفاده از آنها به عنوان سوژه عکاسی سخن می­گوید. متن زیر را بخوانید و الهام بگیرید!

روش من در عکاسی چهره با نور طبیعی (لیزا هالووی)

نور زیبا، یک ارتباط واقعی و نگاهی گذرا به روح انسان! اینها سه عنصری هستند که تلاش می­کنم در عکاسیم آنها را ثبت کنم. با القای رنگ­های باطراوت، نور طبیعی مناسب و ارتباطی عمیق با سوژه عکاسی می­توان مناظر معمولی را به چیزی جادویی تبدیل کرد.

الیوت و مرغش: لیزا هالووی در ۵۰۰px

جادو کردن

سوژه­های عکاسی من را معمولا نزدیکانم تشکیل می­دهند (۱۰ فرزند عزیزم). پسر دو ساله­ام الیوت کم­کم فرار کردن از جلوی دوربین را کنار می­گذارد و به شرط خوردن بستنی حاضر است که برای چند عکس با من همکاری کند. اخیرا چند عکس جدید با تم یک پسر روستایی از او گرفته­ام. قصد من این بود که عکس به طور کلی ساده باشد و توجه مخاطب را به چهره او جلب کند.

ما حدودا ۵۰ مرغ داریم و به نظر می­رسید که استفاده از یک مرغ در تصویر پسرم ترکیب جالبی را ایجاد کند. او مرغ­ها را خیلی دوست دارد و در روز چندین ساعت را به بازی با آنها می­پردازد. بازی با مرغ­ها تقریبا برنامه اصلی هر روز اوست. بنابراین می­توان گفت این تم می­تواند به خوبی کودکی او را در یک زندگی روستایی در شمال شرق آریزونا نمایش دهد. این کار می­تواند یک جنبه دیگر هم داشته باشد، با این روش می­توان او را به کاری مهم مشغول ساخت تا در طول این مدت من بتوانم یک عکس فوق­العاده و جادویی از او بگیرم.

۵ نکته در عکاسی از کودکان

به عنوان یک عکاس چهره، عکاسی از کودکان کم سن و سال می­تواند موضوعی چالش برانگیز و در عین حال برای شما با ارزش باشد. در اینجا چند نکته ذکر می­شود که می­تواند در موفقیت شما در این امر موثر باشد:

پسر طلایی : لیزا هالووی در ۵۰۰px

آماده سازی: تمام جزئیات مورد نیاز عکاسی را طبق برنامه آماده کنید. مانند مکان و لباس مورد نظر و هر نوع وسیله دیگری که قصد دارید از آن در عکس استفاده کنید (برای مثال مرغ در عکس من). من در این عکس از یک لباس ساده و سرهم کتانی برای الیوت استفاده کردم تا ترکیب رنگ­ها طبیعی و لطیف باشد و تمرکز عکس را بدون هیچ گونه حواس پرتی بر روی او قرار دهم. برای این عکس از یک مرغ آرام و اهلی استفاده کردم که در خانه خود ما متولد شده بود. واقعا احتیاجی به یک مرغ شلوغ و عصبانی نبود.

مکان مورد نظر: زمانی که با کودکان کم سن و سال کار می­کنید، مکانی امن و در دسترس را انتخاب نمایید. این عکس در میان علف­های بلند و طلایی که در زمین خالی کنار خانه ما رشد کرده بودند گرفته شده است. دسترسی راحت، نور زیبای غروب، تن رنگ طلایی علف­ها و فضای باز برای عکاسی با لنز بلند این منظره را به انتخابی مناسب برای من تبدیل کرده بود. به یاد داشته باشید که باید به دنبال دسته­های نور بگردید! دوربین شما تمام منظره­ای را که با چشم دیده می­شود را نمی­بیند. شما تنها به گوشه کوچکی از آن نیاز دارید تا زیبایی را در عکس به تصویر بکشید.

صبر و تحمل: کار با کودکان نیازمند رفتاری آرام و همراه با صبر زیاد است. کودکان می­توانند بسیار پرانرژی، حواس پرت، نادان و گاهی از اوقات یا بهتر است بگویم بیشتر اوقات بی علاقه به کاری ­باشند که شما با دوربین خود انجام می­دهید. سعی کنید این کار را برای آنها جذاب کنید! نجابت و وقار خود را در خانه بگذارید! از اینکه هم سطح آنها شوید نترسید، با آنها بازی کنید، داستان­های سرگرم کننده برایشان تعریف نمایید و حتی برایشان شکلک و صداهای عجیب در آورید. هر کاری را حتی برای چند لحظه کوتاه هم که شده برای جور شدن با آنها انجام دهید. با این حال حتما به یاد داشته باشید که هر کودک با دیگری متفاوت است. بعضی از آنها تنها به زمان نیاز دارند. این واقعیت­ها را در کار با لنز بلند دریافتم. من کمتر بالای سر آنها می­ایستم و اجازه می­دهم که لحظه­های واقعی در جریان باشند. در فاصله زیادی از آنها قرار می­گیرم و به آرامی با دوربین خود شروع به عکس گرفتن می­کنم.

یک دستیار استخدام کنید: همسرم در گرفتن این عکس به من کمک می­کرد. او در کنترل مرغ و نگه داشتن الیوت در محل مورد نظر من بسیار مفید بود. الیوت تنها می­توانست چند لحظه مرغ را در دستان خود نگه دارد و سپس مرغ از میان دستان او لیز می­خورد. در این موارد به جای اینکه برای درست کردن صحنه به طرف الیوت بدوم، همسرم به درون کادر می­آمد و همه چیز را سرجای اول قرار می­داد. در نتیجه بدون از دست دادن لحظه­ای می­توانستم چند عکس دیگر بگیرم.

زمان سکوت: گاهی اوقات بهترین عکس­ها زمانی گرفته می­شوند که شما در کناری نشسته­اید و اجازه می­دهید همه چیز روند طبیعی خود را طی کند. در عکس «الیوت و مرغش»، من در فاصله­ای دور از او با لنز ۲۰۰ mm ام نشسته بودم و به آرامی اسم او را صدا می­زدم تا به سمت من نگاه کند. آماده بودم تا دقیقا لحظه­ای را ثبت کنم که او با من ارتباط برقرار می­کند. در آن لحظه می­دانستم که وقتی نتیجه کارم را در صفحه LCD ام تماشا کنم کاملا از آن راضی خواهم بود. در زیر چند نمونه از لحظات طبیعی نشان داده شده است که در طول عکاسی به ثبت رسانده­ام:

معصومیت کودکانه : لیزا هالووی در ۵۰۰px

لیزا هالووی در ۵۰۰px

زمانی که بقیه شکست می­خورند . . . خود را به جریان بسپارید! بهتر است از کودکان در این سنین در حین انجام کاری که در آن از همه بهترند عکس بگیرید، یعنی کودک بودن و تجربه کردن. سعی کنید فکر بشین و لبخند بزن را از خود دور کنید و آنها را با دوربین خود دنبال نمایید. با کمی شانس می­توانید لحظه­های گران بهایی را ثبت کنید. هیچ چیز خالص­تر از کودک در حال حرکت نیست!

تجهیزات و تنظیمات

من برای گرفتن این عکس از دوربین Canon 5D Mark III خود و یک لنز ۲۰۰ mm 2.0L استفاده کردم. من معمولا کار با فاصله کانونی بلند تر را ترجیح می­دهم چون به سوژه اجازه می­دهد که فضای شخصی بیشتری داشته باشد و در پس زمینه یک فضای تار و مات را به شکل زیبا و لطیفی ایجاد می­کند. تنظیمات دوربین من iso 400 با دریچه دیافراگم F-2.0 و سرعت شاتر ۱/۶۴۰ بود. من با استفاده از یک لنز بلند و دریچه دیافراگم عریض توانستم سوژه­ای زیبا با تفکیک پس زمینه فوق­العاده خلق کنم.

روش استفاده از نور طبیعی برای خلق این عکس

۹۹،۹% از کارهای من با استفاده از نور طبیعی در دسترس ساخته شده است. در این عکس هم به همین صورت عمل شده است. من چالش­های کار با نور طبیعی را دوست دارم. برخلاف نور استودیو، نور طبیعی در هر ساعت، در هر روز، در هر فصل و در هر مکان خاص متغیر است. همیشه چیز جدیدی وجود دارد! من به کار با شرایط و روش­های مختلف بسیار علاقه مندم.

در این عکس خاص، تصمیم گرفتم که از نور غروب خورشید برای جدا کردن الیوت و مرغش از پس زمینه طلایی علف­ها استفاده کنم. برای این کار مطمئن شدم که او در فاصله مناسبی از علف­های بلند پشت سرش ایستاده باشد. این تفکیک فیزیکی، پس زمینه زیبایی را با استفاده از علف­ها به وجود می­آورد. همچنین به دنبال یک مسیر باز با علف­های کوتاه در پشت سر و علف­های بلند در کناره­ها و دوردست بودم. این منظره قالب بسیار زیبایی را تولید و به چشمان شما کمک می­کند تا مستقیم به سوژه من نگاه کنید.

من معمولا ترجیح می­دهم که با نور موجود در ۳۰ دقیقه پایانی روز و ۱۵ دقیقه پس از غروب خورشید کار کنم. عکس الیوت و مرغش تنها چند دقیقه پس از غروب خورشید در افق پشت سر او گرفته شده است. این کار باعث ایجاد نوری لطیف در موهای فرفری او می­شود. اگر این عکس در روشنایی میانه روز گرفته می­شد قسمت هایی بسیار پرنور در موی او پدید می­آمد. در زیر به چند نکته مورد علاقه من در گرفتن این عکس اشاره شده است.

۶ نکته برای ایجاد نور پس زمینه

نور پس زمینه را فیلتر کنید! من علاقه­ای به درخشش یا فلیر خورشید در عکس ندارم (البته در بیشتر مواقع). بنابراین تکنیک نور پس زمینه من براساس دوری از آن بنا شده است. با فیلتر کردن نور از میان چیزی (مثل درخت­ها، شاخ و برگ­ها یا علف­های بلند در این مثال) می­توانید تا حد زیادی از مه آلودگی و تار شدن تصویر که به دلیل وجود نور زیاد ایجاد می­شود جلوگیری کنید.

از یک لنز هود استفاده کنید: هود لنز بسیار ارزان و استفاده از آن ساده است. هود لنز وسیله بسیار مناسبی برای کاهش محوی در عکس های با نورپردازی پشت (backlight) است

در سایه بایستید: با قرار گرفتن در یک محل دارای سایه مشکل ورود نور مستقیم خورشید به لنز را از بین ببرید. اگر به سایه دسترسی ندارید، تلاش کنید در زاویه کمی با خورشید با دوربین خود عکاسی نمایید. مطمئن شوید که نور خورشید به لنز شما وارد نمی­شود مگر اینکه عمدا قصد آوردن فلیر یا درخشش خورشید در عکس را داشته باشید.

آسمان باز! منظور من از آسمان باز، آسمان باز پشت سر شما است. این مساله اجازه می­دهد که نور کافی به صورت سوژه شما بتابد.

نورسنجی نقطه­ای: من همیشه برای سطح پوست سوژه­ام از نورسنجی نقطه ای استفاده می کنم. این امر خصوصا در ایجاد نور پس زمینه اهمیت دارد. مطمئنا دوست ندارید که مهمترین عنصر عکس یعنی سوژه شما به درستی نمایش داده نشود.

از قرار دادن آسمان باز در پشت سر سوژه خود پرهیز کنید: وجود آسمان باز در پشت سر شما فوق­العاده است، اما در پشت سر سوژه عکس چندان جالب نخواهد بود. اگر شما قصد دارید که سطح پوست سوژه خود را نمایش دهید، این آسمان باز همه چیز را خراب می­کند و یک لکه سفید بزرگ و زشت در عکس شما به جای می­گذارد که همه توجه مخاطب را از سوژه شما می­رباید و به خود اختصاص می­دهد. به یاد داشته باشید که چشم­های ما به روشن­ترین نقاط درون عکس توجه می­کنند و شما نمی خواهید مرکز توجه آسمانی رنگ پریده باشد. من باید مطمئن می­شدم که علف­های طلایی تمام فضای پشت سر الیوت را پر می­کنند. این کار مجموعه رنگ­ها را گرم و طبیعی نگه می­دارد و توجه­ها را به او جلب می­کند.

گاهی از اوقات برای اینکه ترکیبی از سوژه و غروب آفتاب را به تصویر بکشم، آسمان باز را در عکس خود می گنجانم. در زیر عکسی به عنوان نمونه نشان داده شده است که در آن از آسمان غروب به طور جداگانه عکس گرفتم و در ادیت نهایی عکس به آن اضافه کردم.

فرشته : لیزا هالووی در ۵۰۰px

شما می­توانید عکس قبل و بعد را در این تصویر مشاهده نمایید.

نکات ویرایشی برای یک عکس گرم و طلایی

من معمولا کار ویرایش عکس را در lightroom 4 شروع می­کنم و در نهایت با استفاده از photoshop CS6 کارهای پایانی را بر روی آن انجام می­دهم. در lightroom معمولا دمای عکس را زیاد می­کنم و درجه­ها را به سمت گرمی و سرخی بیشتر می­کشم تا به یک نمای طلایی رنگ برسم. داشتن یک دید کلی از تصویر نهایی در پیش رو به ادیت عکس کمک فراوانی می­کند. من می­دانستم که می­خواهم این عکس رنگی غنی، گرم، طلایی و مهیج داشته باشد و تمام توجه را به الیوت جلب کند.

معمولا زمانی که در فتوشاپ هستم بر روی لایه­های زیادی از عکس کار می­کنم. در اینجا به برخی از نکاتی که در افزایش گرما و نمای طلایی مورد نظرم از آنها استفاده کردم اشاره می­کنم.

عکس را کمی تیره کردم و با ساخت چند لایه منحنی (curves layers) و امتحان کردن چند blending mode مختلف کنتراست تصویر را بیشتر و رنگ­ها را اشباع کردم. با استفاده از منحنی­ها و solid color fill layers کمی تن رنگی را دستکاری کردم. چهره الیوت با استفاده از دو levels layer جداگانه (یکی برای روشن­تر کردن نقاط پرنور و دیگری برای عمیق­تر کردن سایه­ها) بسیار مهیج­تر شد. کمی به روشنایی و کنتراست چشم­های او با dodging و burning افزودم.

بعد از این مراحل، به سلیقه خودم عکس را کراپ کردم و سپس با استفاده از Levels به آن افکت وینیِت یا vignette اضافه کردم.

یک نمونه قبل و بعد این عکس را در اینجا مشاهده می­کنید:

به نظر من این یک عکس فوق­العاده از پسر عزیزم است. این یک تصویر خالص، حقیقی و به دور از هرگونه شلختگی از روح اوست، تصویری که می­توانم در آینده آن را ببینم و نگاهی کوتاه به دوران کودکی او بیاندازم. واقعا به چیز دیگری احتیاج ندارم

برای الهام گرفتن بیشتر از عکس­های جادویی او می­توانید تصاویر زیر را مشاهده کنید.

نظرات شما

  1. مهدی

    ۲۳ تیر ۱۳۹۴

    مطالب شما واقعا آموزنده و مفید هستن
    بسیار سپاس گذار

  2. farin

    ۲۲ دی ۱۳۹۳

    عالی بود .واقعا” ممنونم .خیلی استفاده کردم.همیشه کارهای ایشون و مشابه کار ایشون رو در ۵۰۰pxمیدیدم.و خیلی دوست داشتم با این روند آشنا بشوم.

  3. میثم

    ۲۲ دی ۱۳۹۳

    با تشکر از شما بابت این مطالب مفید. بنظر بنده ایشون بیشتر از عکاسی ادیتور عالی هستند بیشتر کارهارو توسط نرم افزار انجام میدن

  4. mahara13

    ۲۱ دی ۱۳۹۳

    بسیار عالی.ممنون از خانوم لیزا هالووی که به گونه ای زکات علمش رو داد و ممنون از لنزک به خاطر سایت فوق العاده اش…

  5. hasan

    ۲۱ دی ۱۳۹۳

    عکاسی عشق است .واقعا جالب بود و جالب تر اینکه دارای ده فرزند هستند و افتخار میکند !! ولی برای ما گفتند فرزندی کمتر زندگی بهتر !!


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *