کادربندی عکسهای پرتره – چطور عکس پرتره ای حرفه ای و فراموش نشدنی بگیریم (قسمت اول)

آیا می خواهید بدانید چگونه از قوانین ترکیب بندی کادر برای سوژه های زنده استفاده کنید؟ برای بعضی افراد بهتر می توان از این قوانین استفاده کرد، که بستگی به شخصی دارد که از او عکاسی می کنیم. ابتدا به کادربندی در سبک رسمی و غیر رسمی نگاهی می اندازیم، سپس نشان می دهیم که چگونه یک ریز بینی می تواند عکستان را کاملاً تغییر دهد.

۱

نگاه سوژه باید به کجا باشد؟

از قدیم همیشه عکسهای پرتره به صورت عمودی گرفته می شده و به همین دلیل الان به یک استاندارد تبدیل شده، و به طوری که عمودی عکاسی کردن را حالت پرتره می گویند.

ما به طور نا خود آگاه تمایل داریم تا عکسهای پرتره را به صورت عمودی بگیریم. این حالت با ظاهر انسان تناسب دارد و اجازه می دهد که مقداری فضا در بالای موها و در اطراف شانه ها داشته باشیم.

این عکس شخصیت سوژه را بیشتر نشان می دهد، و کادربندی آن با افقی گرفتن بسیار بهتر شده است.

اما لازم نیست که همیشه اینطور باشد. عکاسی به صورت افقی هم می تواند همانقدر که عمودی زیباست، زیبا باشد، و ما معمولاً سعی می کنی تا هیچ قسمتی از سوژه را از دست ندهیم، و سوژه کاملاً داخل کادر باشد، اما در حقیقت اهمیتی ندارد که شما مقداری از چانه، گوش ها و یا مو ها را در کادر نداشته باشید.

در حالی که با اینکار مقدار بیشتری از کادر را با سوژه پر کرده اید و فضای پس زمینه و بیهوده کادر را کم کرده اید، این عکستان را زیبا تر می کند.

سوژه شما با این کادر هم کاملاً شناخته می شود، و نتیجه ای که این عکس به شما می دهد بسیار خودمانی تر و جذاب تر خواهد بود.

عکسهای پرتره رسمی و عمودی می توانند نکته های جذاب و زیبای زیادی داشته باشند، اما این عکس ها همچنین می توانند تا حدی مصنوعی نه نظر برسند، این در حالیست که خیلی از ما دوست داریم عکسهایمان طبیعی دیده شده و شخصیت سوژه را به تصویر بکشیم.

ما نمی گوییم سبک عکاسی شما باید کامل تغییر کند، اما همیشه خلاقیت می تواند به شما بسیار کمک کند و عکسهایتان را زیباتر کند.

چه در عکاسی رسمی و چه غیر رسمی، سعی کنید از زوایای مختلف عکاسی کنید. بهتر است که سوژه به طرف بالای دوربین نگاه کند، که باعث می شود چشم هایشان جلوه بیشتری داشته باشد.

هیچوقت از زاویه پایین عکس نگیرید، مگر در حالتی که سوژه شما به شکل عجیبی به روی سوراخ بینیش افتخار کند!

خانه خودتان را به یک استودیوی کوچک عکاسی تبدیل کنید

کار سختی نیست که خانه خودتان را به یک استودیوی کوچک عکاسی تبدیل کنید، و لازم هم نیست که این کار را به صورت همیشگی انجام دهید.

تمام وسایلی که احتیاج دارید یک پس زمینه برای نصب پشت سوژه (می توانید از پارچه ای معمولی یا یک ملحفه استفاده کنید، لزومی ندارد که فون های استودیو ای گران قیمت تهیه کنید) و یک عدد وسیله روشنایی است. این می تواند یک لامپ کم مصرف یا یک فلاش باشد. استفاده از دو منبع نور خیلی بهتر است، ولی برای داشتن دو منبع نور به وسائل بیشتری احتیاج خواهید داشت. و وسیله ای به عنوان رفلکتور که با آن بتوانید نور را بازتاب دهید و سایه ها را نرم تر کنید.

رفلکتور های استاندارد کارایی بهتری دارند، اما یک ورقه سفید هم به خوبی می تواند این کار را انجام دهد.

با شرایط کنترل شده ای مانند شرایط ذکر شده شما انعطاف بیشتری خواهید داشت و می توانید از ژستهای متنوع تر و مختلفی استفاده کنید.

۲

استفاده از خطوط مجازی و کادربندی برای هدایت چشم بیننده

سمت نگاه سوژه یک ترکیب بندی بسیار قوی است و به اندازه وجود یک خط واقعی می تواند چشم بیننده را منحرف کند.

انسانهای عادت دارند در هنگان بر قراری ارتباط با یکدیگر به چشم یکدیگر نگاه کنند، در عکس هم همینطور است و چشم انسان به دنبال چشم سوژه می رود. اگر سوژه داخل کادر نگاهش به دوربین نباشد چشم ما هم دنباله مسیر نگاه شخص را می رود و به جایی که شخص نگاه میکند، چشم خواهد دوخت.

این خطوط مجازی به قدری قدرتمند هستند که اگر مانند عکس بالا دو نفر در عکس باشند که در حال نگاه کردن به یکدیگر هستند، عکس خیلی گیراتر خواهد بود و چشم بیننده را به شدت درگیر خواهد کرد.

یک راه برای یادگیری این ترکیب بندی ها این است که وقتی به یک عکس نگاه می کنید، از ابتدا با کشیدن خطی مسیر نگاهتان را روی عکس ثبت کنید، تا ببینید که چطور یک عکس می تواند چشمان شما را درگیر کند. در عکسهای پرتره این خطوط بسیار قوی تر و مستقیم تر خواهند بود.

وقتی می خواهید از کسی عکس بگیرید باید به این خطوط مجازی توجه داشته باشید. برای داشتن یک تعادل در خطوط مجازی بهتر است در سمتی از کادر که سوژه به آن نگاه می کند فضایی قرار دهید تا چشم جایی برای دیدن داشته باشد، برای مثال اگر سوژه به سمت راست نگاه می کند، نباید کادر در نزدیکی راست سوژه بسته شود، و باید فضایی باز در سمت راست سوژه وجود داشته باشد تا چشم به بن بست نرسد.

قانون یک سوم هم در پرتره برقرار است اگر چشم در خط یک سوم باشد بهتر از این است که در وسط کادر قرار داشته باشد.

این خطوط مجازی نگاه سوژه فقط به پرتره ختم نمی شوند، در هر عکسی که در آن موجود زنده ای وجود داشته باشد چشم بیننده مسیر نگاه سوژه را دنبال می کند.

چشم ها قدرت عجیب و خارق العاده ای دارند، وقتی چشمی شما را نگاه کند، شما نمی توانید آن را نگاه نکنید. وقتی چشمی به جای دیگری نگاه می کند شما نمی توانید مسیر نگاهش را دنبال نکنید. و وقتی سوژه به خارج از کادر نگاه میکند اگر به شیوه درست عکاسی شود می تواند جلوه ای بسیار بسیار زیبا و جذاب داشته باشد.

مثل بسیاری دیگر از قوانین ترکیب بندی این چیزی نیست که شما بخوانید و از آن پس در کارهایتان استفاده کنید، و یا با نگاه کردن به عکسهایی با این سبک آن را یاد بگیرید، این قانون با تجربه در ذهن شما ثبت می شود و از آن پس در عکسهایتان آن را رعایت خواهید کرد.

۳

چگونه انسانها را در کنار جسمی دیگر در کادر قرار دهیم

این عکس ساده که مشاهده می کنید ابهامی در ما ایجاد میکند، که بهتر است سوژه به بیسکویت های درون بشقاب نگاه کند یا به دوربین؟

جواب واضح و روشن این است که سوژه به بیسکویت ها نگاه کند، چرا که چشم سوژه را به سمت آنها منحرف می کند که قسمت اصلی عکس است. ولی در حقیقت اینطور نیست، سوژه اصلی افتخار دختر از آشپزی ای است که انجام داده است.

پس هم صورت و هم بیسکویت سوژه های اصلی هستند. بیسکویت ها به دلیل اندازه شان و همچنین نزدیکتر بودنشان به دوربین نگاه ما را جلب می کنند و از طرف دیگر دختر بچه هم به دلیل نگاهش به دوربین چشم بیننده را به خودش جلب می کند.

هنگام عکاسی تشخیص دادن این موضوع پیچیده است، اما بعد از دیدن عکسها مشخص می شود که این حالت نتیجه بهتری به دنبال دارد. شما باید این راز های ترکیب بندی را یاد بگیرید و از آنها استفاده کنید.

برای خواندن نکات بیشتری از قوانین ترکیب بندی قسمت دوم این مطلب را در لنزک دنبال کنید.

نظرات شما

  1. saman

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سلام اگه گروه واتس،وایبر، تلگرام اپ دارید اد کنید ممنون۰۹۳۷۵۰۰۶۳۸۸

  2. ملیکا

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سلام ممنون از راهنماییهاتون

  3. میثم

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۳

    از اینکه ما رو به بهترین روش کمک میکنید متشکرم


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *