کانن (Canon) در برابر نیکون (Nikon): دوربین های DSLR با قیمت متوسط

محدوده دوربین های متوسط در حال حاظر خیلی جالب است، به طوری که با پرداخت هزینه نسبتاً خوبی می توانید امکانات بسیار خوبی داشته باشید. همچنین در این محدوده قابلیت های کلیدی ای برابر با دوربین های گران قیمت وجود دارد که می تواند فرد را از خرید دوربین های گران قیمت منصرف کند. در ادامه این مطلب لنزک شما را با دوربین های قیمت متوسط کانن و نیکون آشنا خواهیم کرد.

کلیه قیمت های ذکر شده در این مطلب لنزک از سایت TechRadar و در تاریخ (۲۰th Mar 2014) گرفته شده اند و صرفا جهت نشان دادن محدوده قیمت به شما عزیزان می باشند. حتما برای مشاهده قیمت های اصلی از فروشگاه های اینترنتی معتبر یا نمایندگی های مجاز شهر خود بهره گرفته و به این مبالغ اکتفا نکنید.

Canon در برابر Nikon: دوربین ها DSLR با قیمت متوسط

Canon EOS 700D: £۵۹۹ (with kit lens( / US$749

Canon EOS 70D: £۸۵۸ (with kit lens) / US$1199

Canon EOS 7D – £۸۰۰ (body only) / US$1,440

Nikon D5300 – £۵۹۹ / US$1100

Nikon D7100 – £۸۳۹ / US$1,197

Nikon D300S – £۹۲۴ / US$1,700

محدوده دوربین های متوسط در حال حاظر خیلی جالب است، به طوری که با پرداخت هزینه نسبتاً خوبی می توانید امکانات بسیار خوبی داشته باشید.

همچنین در این محدوده قابلیت های کلیدی ای برابر با دوربین های گران قیمت وجود دارد که می تواند فرد را از خرید دوربین های گران قیمت منصرف کند.

دوربین ۷۰۰D یک جایگزین سریع برای دوربین ۶۵۰D به شما می آید، این دوربین قابلیت های بیشتری را در بدنه ای کوچکتر و سبک تر جا داده است، چیزی شبیه به دوربین Canon EOS 7D. دوربین ۷۰۰D 18 میلیون پیکسل در یک سنسور APS-C دارد و از یک پردازنده ۱۴-Point Digic 5 بهره می برد. این دوربین دارای سیستم فوکوس اتوماتیک Hybrid (پیوندی) برای استفاده از Live View و فیلمبرداری است، و برای فوکوس اتوماتیک در حالت استفاده از Visor از ۹ نقطه بهره می برد که تمام این ها از سیستم Cross Type برای فوکوس استفاده می کنند.

فوکوس اتوماتیک Hybrid

اولین بار سیستم فوکوس اتوماتیک Hybrid بر روی سنسور های Canon EOS M دیده شد، سنسور هایی که بر روی دوربین های Compact هم استفاده می شود، و این قابلیت به فوکوس سریعتر و دقیق تر در استفاده از Live View در دوربین های DSLR کمک می کند.

شرکت Canon برای اولین بار LCD لمسی را در دوربین ۶۵۰D ارائه کرد، قابلیتی که در دوربین ۷۰۰D هم باقی ماند. این قابلیت برای عکاسی در حالت Live View و یا فیلمبرداری می تواند در انتخاب نقطه فوکوس به شما کمک کند، و در عین حال برای تغییر دادن تنظیمات دوربین هم می تواند کمک خوبی باشد، و همچنین زمانی که می خواهید عکس هایی که گرفته اید را از روی دوربین ببینید (می توانید عکس های را کنار بزنید و عکس بعدی را ببینید و یا با حرکت انگشت بر روی عکس زوم کنید). این قابلیت برای عکاسی از زوایای عجیب هم می تواند به شما کمک کند.

شرکت Nikon هنوز دوربین SLR ای با LCD لمسی ارائه نکرده است، بنابراین اگر برایتان این قابلیت مهم است بهتر است به دنبال دوربین های Canon باشید.

اگر بودجه بیشتری دارید، دوربین Canon 70D می تواند یک انتخاب فوق العاده برای علاقه مندان به امکانات حرفه ای باشد. سنسور CMOS این دوربین ۲۰٫۲ میلیون پیکسل دارد، و از جدیدترین پردازنده Digit 5 بهره می برد.

در کنار تعداد پیکسل بالاتر نسبت به دوربین APS-C سنسوری که به آن اشاره کردیم، سنسور ۷۰D Dual Pixel CMOS است، که فوکوس سریع تری در حالت Live View و در حالت فیلمبرداری دارد. بر خلاف دوربین ۷۰۰D مدل ۷۰D 19 نقطه برای فوکوس اتوماتیک دارد، که تمام این نقاط از سیستم Cross Type برای فوکوس تبعیت می کنند.

LCD لمسی

شبیه به دوربین ۷۰۰D، دوربین ۷۰D هم LCD لمسی دارد. در کنار صفحه لمسی دکمه های فیزیکی زیادی هم وجود دارند تا رضایت اشخاصی که کار کردن با دکمه های فیزیکی را ترجیح می دهند هم جلب کند. قابلیت خاص دیگر دوربین ۷۰D داشتن Wi-Fi است، قابلیتی که دوربین Nikon D5300 هم دارد، اما رقیب نزدیک تر ۷۰D یعنی D7100 این قابلیت را ندارد.

در طرف دیگر D5300 بهترین گزینه Nikon است. اگر شما به دنبال رزولوشن بالا هستید، سنسور ۲۴٫۲ میلیون پیکسلی این دوربین خیلی از سنسور ۱۸ میلیون پیکسلی ۷۰۰D بهتر است.

جایگزین D5200، دوربین D5300 است که خیلی مشخصات مشابه ای دارد مانند پردازنده آن، اما تغییر بزرگی که در آن ایجاد شده استفاده از آخرین موتور پردازشگر Expeed 4 است.

دوربین D5300 حالت افکت (Effect Mode) دارد، این قابلیت را دوربین های Canon 700D و ۷۰D نیز دارند. اگر چه، این افکت زمانی صورت می گیرد که از Visor استفاده می کنید، که در دوربین Canon برعکس این است (فیلتر تنها زمانی عمل می کند که از Live View استفاده می کنید).

در رابطه با صفحه نمایش، D5300 صفحه نمایش لمسی ندارد، این در حالی است که صفحه نمایش ۷۰۰D لمسی است، ولی صفحه نمایش D5300 کمی بزرگتر است و ۳٫۲ اینچی است. و LCD آن متحرک است و از زوایای عجیب می توان با آن عکس گرفت و در هنگام فیلمبرداری از آن کمک گرفت.

اگر کمی به دوربین های گران قیمت تر نگاه کنیم به دوربین D7100 خواهیم رسید. سنسور این دوربین ۲۴٫۱ میلیون پیکسل دارد، و همان طور که این قضیه دارد بیشتر رواج پیدا می کند این دوربین Anti Aliasing ندارد تا بتواند جزئیات را در رزولوشن بالاتری نشان دهد. پردازشگر موجود در این دوربین مانند دوربین های Nikon D4 و Nikon D800 از موتور Expeed3 بهره می برد، که به سنسور این دوربین اجازه می دهد تا بتواند تا حساسیت ISO 25,600 بالا برود.

اگر عکاس ورزشی هستید، برای شما دوربین D7100 بهتر از D5300 است، چرا که سرعت عکاسی آن ۶ فریم در هر ثانیه یا ۶fps است (این در حالی است که دوربین D5300 می تواند با سرعت ۵fps عکس بگیرد). البته دوربین ۷۰D سرعت بیشتری دارد. نکته دیگری که شاید برای عکاسی ورزشی و عکاسی حیات وحش مفید باشد حالت Crop Mode 1.3x آن است که به شما اجازه می دهد بدون نزدیک شدن به سوژه بتوانید سوژه را بزرگتر ثبت کنید و نیازی به بریدن (کراپ کردن) تصویر بعد از عکاسی نداشته باشید. با این کار می توانید با سرعت ۷fps هم عکس بگیرید.

در رابطه با فوکوس اتوماتیک، دوربین D7100 خیلی از ۷۰D سرتر است چون از ۵۱ نقطه فوکوس با سیستم Multi-Cam 3500DX استفاده می کند، که ۱۵ نقطه فوکوس با سیستم Cross-type در مرکز کادر دارد.

بر خلاف ۷۰D، LCD دوربین D7100 ثابت است، که برای عکاسی با زاویه های عجیب و فیلمبرداری کار را سخت می کند.

دوربین های گران قیمت تر

به دوربین های سطح بالا تر در محدوده دوربین های با قیمت متوسط می رویم، الان شما می توانید در این رنج قیمت دوربین های خیلی بهتری نسبت به گذشته تهیه کنید. تا چند وقت پیش دوربین های Canon EOS 7D و Nikon D300S هر دو در محدوده دوربین های گران قیمت (بیش از ۱,۰۰۰£) بودند، اما الان شما هر دو دوربین را می توانید با قیمتی پایین تر از ۱,۰۰۰£ تهیه کنید (فقط بدنه دوربین).

با این که این دوربین ها مدل های نسبتاً قدیمی ای هستند، اما هر دو جزء دوربین های خوب دو شرکت هستند. و اگر شما عکاس ورزشی و یا عکاس حیات وحش هستید این دوربین ها با توجه به Crop Size بودن سنسورشان گزینه های خوبی برای شما هستند، چرا که سنسور APS-C آنها لنز شما را کمی تله تر خواهد کرد.

یکی از نقاط قوت و کلیدی دوربین ۷D عکاسی متوالی آن با سرعت ۸fps است، که در کنار این قابلیت دوربین ۷D 18 میلیون پیکسل دارد، ۱۹ نقطه فوکوس اتوماتیک دارد و بدنه این دوربین کاملاً در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم است.

دوربین D300S حتی از دوربین ۷D هم قدیمی تر است، و تنها ۱۲٫۳ میلیون پیکسل دارد، که با استاندارد های فعلی پایین به نظر می رسد. بالاترین کیفیت فیلمبرداری این دوربین هم ۷۲۰p است، که البته اگر فیلمبرداری برای شما اهمیت چندانی نداشته باشد این قضیه ضعف محسوب نمی شود.

نکته مثبت این دوربین سیستم فوکوس اتوماتیک آن است، که با ۵۱ نقطه فوکوس کاملاً نسبت به ۷D برتری دارد. این دوربین می تواند با سرعت ۷fps عکس بگیرد، که اگر از گریپ باتری MB-D10 برای آن استفاده کنید می توانید تا سرعت ۸fps با آن عکس بگیرید.

اگر معمولاً در شرایط کم نور عکاسی می کنید، این Canon است که برای شما بهتر عمل می کند، با محدوده ISO از ۱۰۰ تا ۶۴۰۰ (به علاوه ISO 12800 به صورت بسط داده شده) این در حالی است که محدوده ISO دوربین D300S از ۲۰۰ تا ۳۲۰۰ (ISO 100 و ISO 6400 هم به صورت بسط داده شده دارد) است. در عکاسی با ایزو بالا عکس های این دوربین Canon نسبت به رقیب خودش نویز های کمتری دارد.

با توجه به توضیحات داده شده، دوربین D300S شاید تنها برای استفاده های خاصی مناسب باشد، و به راحتی در همه حال نمی توان از آن استفاده خوبی کرد.

م

منبع

برگرفته از : TechRadar

نظرات شما

  1. رها

    ۱۲ دی ۱۳۹۵

    سلام .لطفا بین کانن ۷۵۰d و نیکون d5500 نیز مقایسه کنید؟. نمیدونم کدومش رو بخرم . برای مصارف خانگی و عکس پرتره میخوام. یه سوال دیگه هم داشتم اینکه آیا یه مدل پایین تر بالنز بهتر بخرم بهتره یا یکی از ابن دو مدل با لنز ۱۸_۵۵؟

    1. Pooriya

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۶

      سلام من خودم دوربینd۵۵۰۰. رو دارم با لنز ۵۵-۱۸ ازش راضیم و طبق تحقیقات خودم دوربین های نیکون از کنن خیلی بهترن

  2. درسا

    ۲۶ دی ۱۳۹۴

    سلام من یه دوربینی میخوام که تا حدودی پیشرفته باشه، ولی بین کانن و نیکون نمیدونم کدوم رو انتخاب کنم. به نطر شما از کدوم برند و چه مدلش خوبه که واسم کار کنه؟

  3. امین

    ۱ مهر ۱۳۹۴

    به قول معروف تو روش خودت را داری و من روش خودم ،پس تنها یک روش وجود ندارد .
    پس کسی که نیکون داره کننن بد نیست و بر عکس…
    بدرود

  4. محسن

    ۴ شهریور ۱۳۹۴

    سلام
    من یک دوربین برای عکاسی پرتره از بچه هام و طراحی و چاپ و درست کردن آلبوم عکس در سایز ۱۶ در ۲۱ در منزل می خواهم که قیمتش هم زیر دو میلیون باشه چه مدلی پیشنهاد می کنید.
    با تشکر

  5. leyla

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۳

    من تاسقف دومیلیون میخوام هزینه کنم ازبین دوربین نیکون کدام گزینه مناسبتراست برای آتلیه لطفا راهنمایی کنید.

    1. Pooriya

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۶

      اگه آتلیه دارید بیشتر خرج کنید

  6. جلال

    ۲۶ آبان ۱۳۹۳

    سلام
    میخواستم یه دوربین با قیمت دو میلیون بخرم.
    بین دو گزینه d3200 با لنز ۱۸-۱۰۵ , d5200 با لنز ۱۸-۵۵ کدوم بهتره؟

  7. ابوالفضل

    ۱ شهریور ۱۳۹۳

    با سلام
    خواهشن از دوربین های مبتدی تر بیشتر اطلاعات بزارین برای تازه کار ها با تشکر

  8. Asal Mz

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۳

    ببخشید من عکاسی پایه هستم به نظر شما canon 7D یا canon 700D یا canon70D کدوم رو بگیرم؟؟

  9. عسل

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۳

    ببخشید من عکاسی پایه هستم canon7D بهتره بگیرم یا canon70D یاcanon 700D ???

    1. amirgol1365

      ۲۲ آبان ۱۳۹۳

      ببخشید اما این سه مدل که گفتید اختلاف قیمتی حدود دو میلین تومن دارن دی ۷۰۰ تقریبا دو ملیون هست با لنز روش. دی ۷۰ نزدیک چهار میلیون دی ۷ هم تقزیبا چهر میلیون اول ببین چقد میتونی هزینه کنی بعد اگه پول برات مهم نیست دی هفت و دی هفتاد هرکدام مزیتی دارند و مهم لنزهایی هست که میخوای بخری البته اگه پول برات مهم نیست

  10. رضا

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۳

    با تشکر از بررسیتون . لطفا بگید الان بین ۷۰d , 7d , d7100 کدوما باید
    انتخاب کنم ؟؟

  11. Aydin.Z

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۳

    با تشکر فراوان از اینکه این مطلب را گذاشتید.لطفا” در قسمت بعدی مقایسه تون از نیکون D5200 بیشتر مطلب بزارید.و این که چرا برند کنون تو ایران بیشتر سر زبان ها است. و چرا میگن نیکون برای آتلیه مناسبه؟

  12. وحید

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۳

    قیمت دی ۳۰۰ اس میدونید چنده؟


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *