۵۲ پروژه عکاسی: در سال ۲۰۱۵ هر هفته یک ایده‌ جدید داشته باشید – قسمت سوم

در سری مطالب ۵۲ پروژه عکاسی، ما به دنبال معرفی پروژه ها و ایده های عکاسی جالب و ارائه توضیحاتی مختصر و کاربردی برای هر یک هستیم. در هر مطلب ۱۰ ایده عکاسی جدید را به شما عزیزان معرفی می کنیم تا الهام گرفته و در پروژه های عکاسی خود استفاده نمایید. در ادامه مطلب امروز قسمت سوم ۵۲ پروژه عکاسی را تقدیم حضورتان می کنیم.

۱

مناظر نور ستارگان -starlight landscapes

برای عکاسی منظره ستارگان (starscapes) آسمان باید کاملا صاف باشد. بهتر است ماه مشخص نباشد چون ثبت تمامی جزئیات با یک نوردهی کار دشواری است. برای جلوگیری از محو شدن ستاره‌ها در حال حرکت از مد دستی نوردهی (Manual mode) استفاده نمایید و ایزو را بر مقدار بالایی همچون ۱۶۰۰ یا ۳۲۰۰ قرار داده و سرعت شاتر ۲ ثانیه را انتخاب نمایید. همچنین شما به دیافراگم بازی در حدود f/4 یا حتی f/2.8 نیاز دارید. به این صورت ممکن نیست که هم سوژه‌های موجود در پیش زمینه و هم ستاره‌ها در فوکوس باشند. از دو نوردهی مختلف استفاده نمایید، در یکی بر ستاره و در دیگر بر پیش زمینه فوکوس نمایید. سپس آن ها را در فتوشاپ ترکیب کنید.

۲

عکس‌های غیر الهام بخش

لیستی‌ از مکان‌هایی که به نظرتان کسل کننده، زشت و یا آزار دهنده هستند، تهیه کنید. حالا سعی کنید عکس‌های زیبا و جالبی از این سوژه‌ها تهیه نمایید.

۳

آبستره‌های پارکینگ ماشین – car park abstracts

انجام پروژه‌های عکاسی مستلزم مسافرت‌های طولانی نیست. در همه جا حتی در پارکینگ هم فرصت عکاسی وجود دارد. برای چنین پروژه‌هایی شما تنها به یک دوربین DSLR با زوم استاندارد نیاز دارید. از تکنیک‌های ساده استفاده کنید و به دنبال الگوها، بافت‌ها، رنگ‌ها و اشکال بگردید.

۴

رنگ انتخابی – selective colour

به جای عکاسی سیاه و سفید و یا استفاده از تکنیک برجسته کردن رنگ‌ها در این روش شما باید رنگی را انتخاب کنید و به دنبال مثال‌هایی از آن در اطرافتان بگردید. نیازی نیست که کادر را پر کنید تنها کافی است با استفاده از تکنیک‌های عکاسی توجه بیینده را به سوژه‌ی مورد نظرتان جلب نمایید.

۵

عکاسی از شبی عریان

در شب و بدون استفاده از فلاش، نوردهی طولانی یا سه پایه عکاسی نمایید. برای این پروژه سعی کنید تا تنها از ایزوی بالا و نور موجود استفاده نمایید.

۶

خطای دید

این پروژه مبتنی بر تکنیک فورس پرسپکتیو (forced perspective ) است و در آن درک بیننده از رابطه‌ی بین اشیای با اندازه مختلف موجود در عکس دست خوش تغییر می‌شود. بهترین روش برای ثبت چنین تصاویری این است که از سوژه‌ای در پیش زمینه بخواهید تا تظاهر کند تا در حال تعامل با شیء یا سوژه‌ بزرگتری است که در واقع در پس زمینه عکس قرار دارد. از دیافراگم بسته‌ (ضریب اف با اعداد بزرگتر) استفاده کنید تا عمق میدان بزرگی را فراهم آورده و تاثیر خطای دید عکس را افزایش دهید.

۷

جهان کوچک

عکاسی از اسباب‌ بازی‌های کوچک مینیاتوری در محیط واقعی یکی از پروژه‌های پر طرفدار عکاسی بوده و به راحتی می‌توانید آن را به انجام برسانید. لوازم کوچکی را در طول روز همراه خود داشته باشید تا هر کجا که موقعیت مناسبی دیدید از آن ها عکس بگیرید. برای ترکیب کردن مدل با باقی صحنه باید تا جایی که ممکن است به سوژه نزدیک شده و نور را متعادل کنید. اگر سوژه‌تان سایه‌ای تشکیل می‌‌دهد، از فلاش به عنوان نورپردازی پرکننده کمک بگیرید.

۸

بازسازی افکت عکاسی مینیاتوری یا تیلت شیفت – tilt-shift

عکاسی با لنزهای گران قیمت tilt-shift و ثبت عکسی با افکت شهرهای اسباب بازی، بسیار جذاب و اعتیاد آور است. ولی شما می‌توانید با استفاده از فتوشاپ و محو کردن بخش کوچکی از عکس به همان افکت دست یابید. برای اینکه به افکت بهتری دست یابید، از ارتفاع و در روزی آفتابی عکس بگیرید.

۹

عکس‌های A-Z

به جای عکاسی از حروف تابلو‌ی جاده‌ها و ویترین مغازه‌ها اشکال و اشیایی را پیدا کنید که نمایانگر حروف باشند. برای نمونه، چارچوب تاب‌های پارک مانند حرف A می‌مانند یا انحنای رودخانه‌ها حرف S را تشکیل می‌دهد.

۱۰

عکس‌های ۱۰۰-۱

برای این پروژه نیز همانند ساختن الفبا با عکاسی باید سعی کنید از سوژه‌هایی عکس بگیرید که نماینگر اعداد ۱ تا ۱۰۰ باشند. شما می‌توانید از سوژه‌هایی عکس بگیرید که به هر عدد اضافه شوند و یا اینکه از سوژه‌هایی عکس بگیرید که به اعداد شباهت دارند.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *