۵۲ پروژه عکاسی: در سال ۲۰۱۵ هر هفته یک ایده‌ جدید داشته باشید – قسمت چهارم

تا اینجا ۳۰ ایده عکاسی جالب را مطرح کردیم که هر یک می توانند به عنوان پروژه ای مستقل و به صورت جدی دنبال شوند. این روز ها انجام پروژه های عکاسی یکی از راه های مطرح شدن در جامعه عکاسان است. سایت های زیادی، هر روزه، پروژه های عکاسی هنرمندان مختلف از سراسر دنیا را معرفی می کنند که این باعث مطرح شدن عکاس و کارهایش و در نتیجه به وجود آمدن فرصت های جدید برای وی می شود. در ادامه این مطلب لنزک با ما همراه باشید تا ۱۰ ایده عکاسی جدید را با شما در میان بگذاریم.

۱

یافتن چهره ها در هر کجا و عکاسی از آن ها

یک ایده عکاسی جالب: چشمتان را عادت دهید تا در اشیا و اجسامی معمول اطرافتان چهره‌ها را ببینید و از آن ها عکاسی کنید. در هرکجا و هر چیزی. برای مشاهده نمونه های این پروژه عکاسی به مطلب «یک ایده عکاسی جالب – در جاهای مختلف به دنبال چهره ها باشید» لنزک مراجعه نمایید.

۲

عکاسی از دایره های نور

نقاشی با نور فرصت‌های بسیاری برای انجام پروژه‌های خلاقانه عکاسی در اختیارتان قرار می‌دهد، ولی نظرتان در مورد عکاسی از دایره های نور چیست. برای این نوع عکاسی به تجهیزات زیادی نیاز نیست، تنها کافی است که لامپ‌های LED را به دور هولاهوپ (حلقه ای که دور کمر می چرخانند) بچسبانید و آن را مقابل یک دوربین سوار بر سه پایه دور کمر بچرخانید (البته اول باید چرخاندن هولاهوپ دور کمر را یاد بگیرید 🙂 ). اگر کمکی برای عکاسی ندارید، از قابلیت سلف تایمر (زمان سنج) دوربین استفاده کنید تا بتوانید پیش از شروع نوردهی در کادر قرار گیرید.

۳

نقاشی با نور جرقه های سیم های ظرف شویی آتشین

این پروژه عکاسی را باید در شب و در محیطی باز انجام دهید. از سیم ظرف شویی استفاده کرده و آن را به مفتولی متصل نمایید (یا داخل آتش گردان بگذارید) و سپس آن را آتش زده و بچرخانید. برای این عکاسی شما به یک داوطلب شجاع، سه پایه، نوردهی ۱۵ ثانیه، دیافراگم f/11 و ایزوی ۱۰۰ نیاز دارید.

برای مطالعه بیشتر به مطلب «برقراری توازن بین نور آتش و نور آسمان شب» مراجعه نمایید.

۴

یک راه متفاوت برای عکاسی از دنباله‌ نور ماشین ها

برای ثبت عکس‌های متفاوت از دنباله نور خودروها، از درون ماشین در حال حرکتی (دوستتان رانندگی کند و شما عکاسی) که در شب به آرامی از جاده‌ای نسبتا نورانی می‌گذرد عکس بگیرید. برای این نوع عکاسی شما به نوردهی ۳۰ ثانیه نیاز دارید. سه پایه را بر صندلی سرنشین سوار کرده و با استفاده از ریموت عکاسی را آغاز کنید.

۵

اشتباهات عمدی عکاسی

لیستی از اشتباهات عکاسی بنویسید، سپس سعی کنید عکس‌های خوبی برای نشان دادن هر کدام از آن خطاها بگیرید. عکس‌های به شدت تیره (نوردهی نا کافی – underexpose) یا روشن (نوردهی بیش از حد – overexpose )، کراپ یا برش نادرست عکس، فوکوس بر پس زمینه به جای سوژه یا اضافه کردن عمدی لکه‌های نور (فلیر) در عکس می‌توانند مثال‌های خوبی باشند.

مطلب «۱۰ اشتباه عمده در عکاسی دیجیتال» می تواند برای شروع این پروژه به شما کمک کند.

۶

سینماگراف

چند سری Gifهای متحرک بسازید که حرکات ظریفی را نشان دهند. برای این تکنیک شما به مهارتهای فتوشاپ نیاز دارید و بهتر است به جای گرفتن عکس‌های ثابت، از ویدیو استفاده نمایید، ولی نتایج این نوع عکاسی بسیار زیبا می‌باشد. باید از سه پایه استفاده کنید تا پس زمینه عکستان در تمامی عکس‌ها ثابت بماند و از صحنه ای استفاده کنید که حرکات آن ادامه دار و متناوب باشد تا نقطه‌ی شروع و پایان چندان معلوم نباشد. حرکات ظریفی همچون وزش نسیم بر برگهای درخت می‌تواند سوژه‌ی بسیار خوبی برای این نوع عکاسی باشد.

برای دانلود مجموعه ای از سینماگراف های کاربردی اینجا کلیک نمایید.

۷

حرکات عمدی دوربین

با اینکه شما همیشه تمام تلاشتان را می‌کنید تا شارپترین عکس ممکن را ثبت نمایید، ولی انجام عکس این عمل و حرکت دادن دوربین در هنگام نوردهی طولانی نیز می‌تواند نتایج جالبی را به همراه داشته باشد. عکاسی را در مد تقدم شاتر (Shutter Priority) انجام دهید و سرعت شاتر را بر ۱۵/۱ثانیه یا پایین‌تر قرار دهید.

۸

ظاهر لوفای (lo-fi)

با وجودی ساده بودن تولید چنین افکت‌هایی در فتوشاپ و لایت روم، ولی اگر در هنگام عکاسی به استایل عکس مورد نظرتان خوب فکر کنید، به ظاهر زیباتری دست می‌یابید. افکت‌های Lo-fi جلوه‌ی بی نظیری به سوژه‌های گرافیکی و ساده می‌بخشند.

۹

عکاسی تایم لپس – time-lapse

اکثر ما عکاسان وقتمان صرف عکاسی تایم لپس (گذر زمان) نمی‌کنیم. از امسال تصمیم بگیرید که این تکنیک جالب را به روتین کارهای اضافه نمایید.

۱۰

پروژه عکاسی ۳۶۵ روزه

این یک پروژه‌ی قدیمی است که درآن باید هر روز یک عکس بگیرید. دو راه برای انجام این پروژه وجود دارد. فقط از یک کادر عکس بگیرید (نکته: عکاسی را در RAW انجام دهید تا بعدا بتوانید آن را تنظیم نمایید) یا اینکه عکس‌ها را به صورت مجموعه‌ای ادامه دار ثبت کنید. اگر نمی‌توانید هر روز به عکاسی بپردازید یکی دیگر از پروژه‌های ما را امتحان کنید.

در مطلب بعدی، از سری ایده ها و پروژه های عکاسی، تعدادی پروژه عکاسی طولانی مدت را مطرح خواهیم کرد (البته هر یک از پروژه های عکاسی مطرح شده نیز می توانند به صورت بلند مدت دنبال شوند).

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *